• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur söka på iHusbil med google?

PL 8

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Ramlösa
Jag sökte idag via forumets sökfunktion efter info som jag inte hittade. Jag tänkte då testa att söka med google. Det gick inte heller så bra.

Om man i chrome söker via google och skriver: "husbil site:www.ihusbil.se" så borde man få många träffar. Men inga träffar alls. Inga alls vad jag än försöker söka efter. Inte heller om jag byter ut mot "husbil site:www.forum.ihusbil.se" som är den adress som forumdelen har. Byter man ut ihusbil.se mot annan vanlig husbilsklubbs web-adress så får man däremot många träffar.

Någon som kan förklara varför och hur jag kan söka istället?

Ps. När jag tittar på förhandsgranskning ser jag att det blir länkar ovan. Klicka inte på dem. Det är inte det jag är ute efter. Ds.
 
hur jag kan söka istället?
Eftersom jag är dåligt insatt i om hur man söker på google på de sätt du beskriver så väljer jag bara att svara på det sista.
Efter att du uppmärksammade att det inte gick att söka fram Filer i forumets sökfunktion har vi nu ändrat på en justering och nu går det att söka fram filer med forumets sökfunktion.

Ps. När jag tittar på förhandsgranskning ser jag att det blir länkar ovan.
Om du vill kan du använda verktyget "code" för att slippa att länkar aktiveras och blir klickbara eller fälls ut i foruminlägg.

1676835733188.png
Din första länk hade då sett ut så här:
Code:
husbil site:www.ihusbil.se
Bara ett tips. :)

mvh jocke
 
Senast ändrad:
Jag sökte idag via forumets sökfunktion efter info som jag inte hittade. Jag tänkte då testa att söka med google. Det gick inte heller så bra.

Om man i chrome söker via google och skriver: "husbil site:www.ihusbil.se" så borde man få många träffar. Men inga träffar alls. Inga alls vad jag än försöker söka efter. Inte heller om jag byter ut mot "husbil site:www.forum.ihusbil.se" som är den adress som forumdelen har. Byter man ut ihusbil.se mot annan vanlig husbilsklubbs web-adress så får man däremot många träffar.

Någon som kan förklara varför och hur jag kan söka istället?

Ps. När jag tittar på förhandsgranskning ser jag att det blir länkar ovan. Klicka inte på dem. Det är inte det jag är ute efter. Ds.
Jag har nog missat vad problemet är. Testade iallafall att googla på "ihusbil PL8" och det kom upp 45 resultat, du figurerar i många av dem.
 
Jag har nog missat vad problemet är. Testade iallafall att googla på "ihusbil PL8" och det kom upp 45 resultat, du figurerar i många av dem.
Ja, du har missat problemet. Om jag googlar på "truma ihusbil" så får jag 45 000 svar varav de flesta är från annan site än ihusbil.se. Om jag googlar på "truma site:ihusbil.se" så får jag 79 resultat, alla från iHusbil.se. Men som jag skrev i inlägget, troligen när du just skrev ditt inlägg, så har jag nu hittat lösningen.
 
Senast ändrad:
Jag ska kanske också berätta varför jag ställde frågan här. Jag har ofta använt denna metod på andra siter och inte haft problem. Därför tänkte jag kanske att det var någon inställning på iHusbil.se som gjorde att det inte fungerade. Men nu har jag alltså funnit lösningen så jag ska inte behöva få samma problem i framtiden på iHusbil.se eller på andra sidor. Och kanske har jag bidragit med tips till andra om förbättrad sökning i google.
 
Ja, vi använder inte "www" framför. Fast om man skriver www.ihusbil.se så blir man vidaresänd till vår riktiga adress.
Dock noterar jag att det blir några certifikatfel på vägen när man skickas vidare, så det är något vi får kolla på.
Man borde skickats vidare "sömlöst".
Det är antagligen det som gör att du fick få träffar med "www".

Bra tips för övrigt, Googles indexering är oftast bättre än siternas inbyggda.
 
Det er nå mer vanlig at en dropper www for webservere, men en kan og lage dobbel inngang. Men det beste er da om www er redirigert til siten uten www allerede på DNS nivå. På server som er DNS styrt så vil med og uten www være 2 forskjellige servere og kreve 2 sikkerhets sertifikater (eller 1 multisite). Redirigering på DNS nivå gjøres med en CNAME rad i oppsettet. Bruker en DNS A rad så er det 2 forskjellige logiske servere.
 
Ja, vi använder inte "www" framför. Fast om man skriver www.ihusbil.se så blir man vidaresänd till vår riktiga adress.
Dock noterar jag att det blir några certifikatfel på vägen när man skickas vidare, så det är något vi får kolla på.
Man borde skickats vidare "sömlöst".
Det är antagligen det som gör att du fick få träffar med "www".

Bra tips för övrigt, Googles indexering är oftast bättre än siternas inbyggda.
Jag fick inga träffar alls med "www".

Skälet till att jag använde "www" först var att jag inte kom ihåg hur jag skulle skriva sökningen. Då sökte jag med ett ord, nedan kallat "ordet" som jag vet är vanligt på en viss sida, nedan kallad "sidan.se" Detta ord, inget annat, skrev jag in och fick mängder av träffar bl a från "sidan.se". Därunder står en länk med "Fler resultat från www.sidan.se". Dvs "www" var med där. Jag klickade på länken och fick då upp adressen "ordet site:www.sidan.se". Sedan ändrade jag denna länk till "truma site:www.ihusbil.se". Jag fick då inga träffar alls. När jag nu testar med "truma site:ihusbil.se" så får jag 62 träffar, alla från "https://forum.ihusbil.se". Varför jag får 62 idag och 79 igår vet jag inte.

Lite svårt att förklara i text men den som är intresserad testar själv.
 
När jag ska till se banken, då skriver jag ”seb.se”, inga www längre…
Då hamnar du på "https://seb.se/".
Ska man istället till t e x Nordea så skriver man (även jag) kanske nordea.se. Då hamnar man på "https://www.nordea.se/".

Jag skriver alltså inte heller www längre men hamnar ändå på sidor med www i sin adress. Det var det som ställde till de för mig i googlingen enligt förra inlägget, inte när jag går direkt till siten.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen