• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur representativa är vi egentligen

En annan iakttagelse är att det är väldigt ovanligt att jag ser någon hb på ställplatserna som visar något klubb/föreningstillhörighet. :unsure:

Tommy
Det är nog bara hockeykulturen och fotbollskulturen tillsammans med viss MC-kultur som idag lyckas bygga föreningsstoltheten där man slår sig för bröstet och visar sin tillhörighet... 🗣️

I husbilskretsar verkar vi vara många zebra-medlemmar, mig inkluderad..., dessutom har jag andra föreningstillhörigheter som jag inte heller skriker ut, hoppas jag blir förlåten :cool:

För mig som oftast fricampar. I naturen eller på en vanlig gata i en stad.

Är det tömning som är viktigast. Frankrike är bästa landet i västra EU.

Vatten tankar jag oftast på en bensinstation.

El kommer uppifrån eller från motorn. Står sällan stilla mer än tre dagar.

I Sverige har jag tagit in på camping tre gånger endast för att tvätta kläder.

Kollade just en annan klubb på nätet som har en tråd, i form av en fråga:

Vilket är viktigast el eller tömning?​

Frågan formulerades kl 09.53 idag och hittills har 22 svarat, man har endera svarat, tömning av gråvatten, tömning av toan eller fylla på färskvatten, ingen 0 har svarat eller sagt att elen är viktig!

Undrar om vi inte skulle ha ungefär samma resultat här om vi la ut frågan och då kommer frågan osökt upp i mitt huvud - hur representativa är vi egentligen som finns på forumen?

Vår egen erfarenhet är helt annorlunda, jag påstår att elen är mycket viktig för de flesta husbilsåkarna, troligen den viktigaste servicedetaljen på ställplatsen.

Tar bara vår egen erfarenhet den senaste tiden när vi övernattat i husbilen:
- I april stod vi 16 dagar på Söderhamns Citycamp som erbjuder platser med och utan el. Under den tid vi stod där stod ingen på platserna utan el. Vid tre tillfällen var det fullt på elplatserna och vid två av dessa tillfällen kom hb’s och vände när man inte fick el.
- För drygt en vecka sedan tog vi en tur upp till Höga Kusten. 1 natt vid Mellanfjärden alla hb’s kopplade till elstolpen, 1 natt Barsta alla hb’s kopplade till elstolpen, 1 natt Norrfjänden bara 2 hb’s men vi stod båda uppkopplade mot elstolpen.
- Så fort jag är ute och kör på stan här i Söderhamn, så kollar jag ställplatsen. Igår var det fullt på elplatserna och en tysk bil stod på platsen utan el, idag var det igen fullt på elplatserna och 2 av platserna utan el besöktes av en svensk och en holländsk bil. Undrar om det stått någon överhuvudtaget på platserna utan el om det inte varit fullt på elplatserna?

Märkligt, eller hur? Är det en märklig snobbism inom våra forum, där man tycker att få tömma gråvattnet har mycket högre prioritet än elstolpen, eftersom det ser så annorlunda ut därute i verkligheten på ställplatsen?

Vad vi själva gör? Ja, vi är verkliga Svenssons när vi är ute med husbilen, vi prioriterar som de flesta andra husbilsresenärerna elstolpen. Visst har vi solceller 100w på taket och friska batterier i lådan, men jag älskar att stoppa i sladden i alla fall och jag känner mig inte alls udda, tvärtom…. Kalla det slöhet, vana, lathet, men det är i sådant fall något jag delar med de flesta andra som kör runt i husbil. Kanske jag är lite udda, eftersom jag använde elstolpen, samtidigt som jag är aktiv på ett forum?

En annan iakttagelse är att det är väldigt ovanligt att jag ser någon hb på ställplatserna som visar något klubb/föreningstillhörighet. :unsure:

Tommy
La ut en omröstning på iHusbil Facebook

Kollade just en annan klubb på nätet som har en tråd, i form av en fråga:

Vilket är viktigast el eller tömning?​

Frågan formulerades kl 09.53 idag och hittills har 22 svarat, man har endera svarat, tömning av gråvatten, tömning av toan eller fylla på färskvatten, ingen 0 har svarat eller sagt att elen är viktig!

Undrar om vi inte skulle ha ungefär samma resultat här om vi la ut frågan och då kommer frågan osökt upp i mitt huvud - hur representativa är vi egentligen som finns på forumen?

Vår egen erfarenhet är helt annorlunda, jag påstår att elen är mycket viktig för de flesta husbilsåkarna, troligen den viktigaste servicedetaljen på ställplatsen.

Tar bara vår egen erfarenhet den senaste tiden när vi övernattat i husbilen:
- I april stod vi 16 dagar på Söderhamns Citycamp som erbjuder platser med och utan el. Under den tid vi stod där stod ingen på platserna utan el. Vid tre tillfällen var det fullt på elplatserna och vid två av dessa tillfällen kom hb’s och vände när man inte fick el.
- För drygt en vecka sedan tog vi en tur upp till Höga Kusten. 1 natt vid Mellanfjärden alla hb’s kopplade till elstolpen, 1 natt Barsta alla hb’s kopplade till elstolpen, 1 natt Norrfjänden bara 2 hb’s men vi stod båda uppkopplade mot elstolpen.
- Så fort jag är ute och kör på stan här i Söderhamn, så kollar jag ställplatsen. Igår var det fullt på elplatserna och en tysk bil stod på platsen utan el, idag var det igen fullt på elplatserna och 2 av platserna utan el besöktes av en svensk och en holländsk bil. Undrar om det stått någon överhuvudtaget på platserna utan el om det inte varit fullt på elplatserna?

Märkligt, eller hur? Är det en märklig snobbism inom våra forum, där man tycker att få tömma gråvattnet har mycket högre prioritet än elstolpen, eftersom det ser så annorlunda ut därute i verkligheten på ställplatsen?

Vad vi själva gör? Ja, vi är verkliga Svenssons när vi är ute med husbilen, vi prioriterar som de flesta andra husbilsresenärerna elstolpen. Visst har vi solceller 100w på taket och friska batterier i lådan, men jag älskar att stoppa i sladden i alla fall och jag känner mig inte alls udda, tvärtom…. Kalla det slöhet, vana, lathet, men det är i sådant fall något jag delar med de flesta andra som kör runt i husbil. Kanske jag är lite udda, eftersom jag använde elstolpen, samtidigt som jag är aktiv på ett forum?

Tommy
1656079143439.png

El kan vara viktigt för en del pga medicinska skäl, hustrun har cpap och då behöver vi nästan alltid ström. Hon kan hoppa över ibland så då behöver vi inte ström
Första året med cpap tömde jag batteribanken så pass under natten att jag inte kunde brygga kapsylkaffe på morgonen. Körde då via inverter.
Senare bytte jag till Litiumbatteri samt en omvandlare 12V->24V till cpapen, det längsta jag fricampat efter det utan el o körning är 12 dygn, då hade jag ändå 20% kvar i batteriet. Så det finns lösningar för detta behov.

Jag har haft cpap istort sett hela tiden jag haft husbil sedan 2010 aldrig tömt batteri banken
har 2 vanliga Biltemas utskällda batterier, men jag kör inte med kaffemaskin eller diskmaskin
i husbilen. Mina batterier är sedan 2016,originalbatterierna som följde med bilen som är från 2008
var trött redan när jag köpte den en fd hyrbil från ADAC ,men det visste jag inte då, jag köpte den på
kvd auktion,
’men cpap drar inte så mycket ström om man struntar i vattnet när man är i husbilen

Håller med insändaren, nu är det väl så att vi inte behöver extern elförsörjning i en modern husbil, om vi stannar vid en ställplats ett par dygn.

Men det är egentligen helt ointressant så länge de flesta husbilsägarna iallafall vill koppla upp sig på el, av någon anledning. Ett faktum som vi kan notera när vi ser vilka ställplatser som är mest eftertraktade - de som är välutrustade och vilka platser som först blir bokade och upptagna - elplatserna!

Ja, jag får väl representera den där majoriteten som vi finner ute vägarna, på ställplatserna men inte på de olika forumen hos klubbarna/föreningarna.

Vi söker nämligen oftast en ställplats med el, betalar för den och kopplar alltid in sladden, utan att det behövs. Vi har faktiskt aldrig varit med om att vi blivit kort på ström. Varför gör vi då så? Det korta svaret och som jag tror vi delar med de flesta, det är helt enkelt bekvämt, tryggt och kostnaden försumbar i sammanhanget.

Att fylla vatten gör vi kanske en, max två gånger på en vecka, samtidigt som vi då tömmer gråvattnet.

Toatanken, tömmer vi 2-3 ggr under en vecka.

Eftersom vi oftast bara stannar en natt, ser våra behov ut ungefär så här under en veckas resande:
- El, 7 dagar i veckan, inget krav men om det finns används det.
- Tömma/fylla vattentanken, 1 max 2 ggr i veckan
- Tömma toatanken, helst tillgång varannan natt.

Förstår att vi inte alls är representativa här, men lovar att ute på vägarna är vi massor - se trådstarten.

Tommy

Senast ändrad:
Vi hade en liknande fråga i forumet i maj.

1656247526916.png

Något fler i forumet än på fb som anser att el är viktigt.
Antar att fler kanske resonerar som mig, elstolpe är inte livsviktigt på något sätt alls i jämförelse med problemet med en toakassett fylld till bredden, men finns där el väljer jag i princip alltid att koppla in mig för att kunna åka ifrån platsen med största möjliga frihetskänsla. Den känslan är som störst hos mig när batterierna och vattentanken är proppfyllda och tokasetterna och gråvattentanken är tvärtomma, då vet jag att jag klarar mig några dagar utan att bry mig särskilt mycket om nånting eller om var vi ska hamna vi nästa övernattning, vilket ibland blir en plats helt utan service eller en plats med fullservice, och då kopplar jag in mig igen för att förlänga frihetsskänslan även om jag knappt tatt nåt ur batterierna sedan senast.

För oss är el viktigt om, och endast om, det är kyligt väder så värme behövs, gasolförrådet är på upphällningen och det är oklart när det kan fyllas på.

Att platser utan el blir upptagna senare och ibland ligger i en "friare" (mindre inrutad eller lite avsides) del av området är ofta ett plus.

Om frågan skulle ställas med vad som är viktigast för dig beroende på säsong kanske resultatet hade blivit annorlunda...

April-Oktober
November-Mars

Utökat med alternativet "Använder inte bilen denna säsong"

Enkäter är forskning och vetenskap, som man frågar får man svar :cool: "Det finns tre sorters lögn: lögn, förbannad lögn och statistik", från engelskans "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen