• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur representativa är vi egentligen

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Kollade just en annan klubb på nätet som har en tråd, i form av en fråga:

Vilket är viktigast el eller tömning?​

Frågan formulerades kl 09.53 idag och hittills har 22 svarat, man har endera svarat, tömning av gråvatten, tömning av toan eller fylla på färskvatten, ingen 0 har svarat eller sagt att elen är viktig!

Undrar om vi inte skulle ha ungefär samma resultat här om vi la ut frågan och då kommer frågan osökt upp i mitt huvud - hur representativa är vi egentligen som finns på forumen?

Vår egen erfarenhet är helt annorlunda, jag påstår att elen är mycket viktig för de flesta husbilsåkarna, troligen den viktigaste servicedetaljen på ställplatsen.

Tar bara vår egen erfarenhet den senaste tiden när vi övernattat i husbilen:
- I april stod vi 16 dagar på Söderhamns Citycamp som erbjuder platser med och utan el. Under den tid vi stod där stod ingen på platserna utan el. Vid tre tillfällen var det fullt på elplatserna och vid två av dessa tillfällen kom hb’s och vände när man inte fick el.
- För drygt en vecka sedan tog vi en tur upp till Höga Kusten. 1 natt vid Mellanfjärden alla hb’s kopplade till elstolpen, 1 natt Barsta alla hb’s kopplade till elstolpen, 1 natt Norrfjänden bara 2 hb’s men vi stod båda uppkopplade mot elstolpen.
- Så fort jag är ute och kör på stan här i Söderhamn, så kollar jag ställplatsen. Igår var det fullt på elplatserna och en tysk bil stod på platsen utan el, idag var det igen fullt på elplatserna och 2 av platserna utan el besöktes av en svensk och en holländsk bil. Undrar om det stått någon överhuvudtaget på platserna utan el om det inte varit fullt på elplatserna?

Märkligt, eller hur? Är det en märklig snobbism inom våra forum, där man tycker att få tömma gråvattnet har mycket högre prioritet än elstolpen, eftersom det ser så annorlunda ut därute i verkligheten på ställplatsen?

Vad vi själva gör? Ja, vi är verkliga Svenssons när vi är ute med husbilen, vi prioriterar som de flesta andra husbilsresenärerna elstolpen. Visst har vi solceller 100w på taket och friska batterier i lådan, men jag älskar att stoppa i sladden i alla fall och jag känner mig inte alls udda, tvärtom…. Kalla det slöhet, vana, lathet, men det är i sådant fall något jag delar med de flesta andra som kör runt i husbil. Kanske jag är lite udda, eftersom jag använde elstolpen, samtidigt som jag är aktiv på ett forum?

En annan iakttagelse är att det är väldigt ovanligt att jag ser någon hb på ställplatserna som visar något klubb/föreningstillhörighet. :unsure:

Tommy

Senast ändrad:
Kan man välja bort EL så gör jag det, ingår EL i priset så kan jag unna mej att köra tak-AC'n, men även kyl/frys på 230V eller värme för den delen.
Jag är i övrigt självförsörjande på EL i många dygn, har inte ens laddning via yttre 230V.
Den service jag värdesätter högst på en ställplats är markbrunn (har fasta tankar) samt färskvatten.

Jag cyklar/åker förbi vår lokala ställplats på väg till jobbet, den har inga elplatser men det är ofta hög beläggning på den ändå, kan förstås bero på att alla platserna är gratis (?)

Vigtigst i denne rækkefølge:

Markbrunn
Vandpåfyldning
Udslag til toilet

Har ikke brug for andre faciliteter, da vi har alt andet med i bilen. Men vi tømmer og fylder hver anden dag.
Bruger aldrig el-stolpe, heller ikke om det indgår i prisen.

Senast ändrad:
Kan man välja bort EL så gör jag det, ingår EL i priset så kan jag unna mej att köra tak-AC'n, men även kyl/frys på 230V eller värme för den delen.
Jag är i övrigt självförsörjande på EL i många dygn, har inte ens laddning via yttre 230V.
Den service jag värdesätter högst på en ställplats är markbrunn (har fasta tankar) samt färskvatten.

Jag cyklar/åker förbi vår lokala ställplats på väg till jobbet, den har inga elplatser men det är ofta hög beläggning på den ändå, kan förstås bero på att alla platserna är gratis (?)
Jag gör precis tvärt om trots att behovet kanske inte finns. Finns det el att välja så kopplar jag alltid in mig av bara farten.
Handlar mer om vana och bekvämlighet än nödvändighet.
Viktigt? Nej.

Om man kikar på hur det ser ut så verkar alla vilja ha elstolpe, själva har vi slutat koppla in oss även om det ingår i priset.
Tidigare när vi kopplade in oss på elstolpe så körde vi ändå alltid kylen på gasol, vi har inte solceller men ett bra bodelsbatteri.:love:

Vi har noterat samma. Var i Stockholm för några veckor sedan. Där hade de platser med el och andra, billigare platser, utan el.
Det var fullt på elplatserna, medans de utan gapar tomma.
Så generellt så verkar vi husbilister vara som folk är mest. Gör en sak säger något annat. Eller så är ingen av de som var där skribenter på några forum…

Vi själva tar oftast el, även om jag vet att jag inte behöver.
Man vet aldrig vad morgondagen för med sig, liksom.

Det är kanske som med assistansförsäkring, man har det för att det finns, inte för att man tror att det ger mer.

Så förmodligen är el något som används för att det finns, inte för att man känner att det behövs.
Väljer man mellan två ställplatser så är kanske eltillgången ett kriterie långt ner på listan. Men finns det tar man det.

Om man kommer till en ställplats där det finns vissa platser med el och vissa utan el så är det oftast fler som väljer elplatserna. Även om det sällan syns i trådar på olika ställen. Kan det bero på att det i olika forum ofta finns mycket trådar om solceller, lithiumbatterier etc som gör att man ska klara sej utan el. Är det dom som fricampar mycket etc som är de som skriver mest i forumen?

Men som du Tommy har jag också funderat på varför det är så olika om vad som skrivs och vad som upplevs.

Jag tror det ligger något i det Stefan skriver. El är inte viktigt, man klarar sig utan det. Men finns det, så utnyttjar man det. De som vänder när det inte finns elplatser tänker förmodligen litet annorlunda.

Om representativitet: Generellt sett tror jag inte vi som spenderar tid i husbilsföreningar är representativa. Räkna på det. Hur många husbilar finns det i Sverige (om vi nu begränsar till det) och hur många aktiva medlemmar finns det i kända husbilsföreningar? Kommer vi upp i 10% aktiva? Eller är det 1%?
Jag tror de flesta ser liten orsak att vara med i en förening bara för att de äger en husbil.

I slutet av augusti förra året besökte jag min gamla hemstad Örnsköldsvik och ställde mig på den fina centrala ställplatsen, nere i hamnen.

Ställplatsen var nästan tom när jag kom så jag parkerade på en elplats nära receptionen och gick direkt in för att betala. Berättade att jag parkerat på plats 4 och där ville jag stanna en natt.
—Jaha, du har bokat? Nej det hade jag ju inte, men det var ju nästan tomt. Då fick jag veta att visst skulle jag få stanna, men tyvärr var alla el-platserna bokade, men utan el i slänten fanns det massor av plats.

Frågade den trevliga damen som sköter ställplatsen och krogen, hur populärt det var med elplatserna, hur många ville ha det? Hennes svar kom snabbt och var kort, — Alla!

När vi pratade vidare om det, eftersom man är så dyr på elen 80 kr/dygn, undrade jag om det verkligen kunde stämma. Hon berättade att det var sällan någon kommenterade priset och det var sällan någon uttryckligen ville stå utan el.

Skall tilläggas att det bara är platserna med el som är bokningsbara. Platser utan el var enligt henne, nästan alltid lediga och på andra sidan hamnen, ännu centralare finns det husbilsplatser utan el, där man står gratis under natten och där var det inga husbilar den aktuella natten.

Konstigt, eller….?

Tommy

Vi själva är tydligen inte representativa för husbilskollektivet.
Vi har utrustat vår bil för att kunna vara helt oberoende av service på den plats vi ställer oss på.
Förmodligen har de flesta samma utrustning som vi men är utrustade med ett annat tänk.
Vi söker bara en central p-plats där vi kan backa ut överhänget över en fri yta så att alla fyra hjulen står inom markeringarna. Tömning var sjätte dag, fylla vatten var tionde dag, brukar fixa sig.
På dagarna upptäcker vi orten och på kvällen blir det några tv-program.
Är det någorlunda bra väder är batterierna fulladdade runt lunchtid dagen efter.
Tack Stefan för tipset om lediga platser i Stockholm, verkar lovande, jag trodde det var kört och att vi skulle bli tvungna att ta in på Bredäng Camping.
När vi besöker Söderhamn så står vi på parkeringen utmed hamnkanalen, ingen ställplats med el här. :)

Skulle jag besöka Stockholms innerstad så hade jag ALDRIG valt en plats utanför city som sedan tvingat mig att åka kollektivt.

Jag hade ställt mig så som personbilar gör så nära besöksplatsen som möjligt och erlagt parkeringsavgiften, skulle to.m föredra att parkera där jag riskerar böter och lagt in den kostnaden i budgeten, så ofta besöker man ju inte Sthlm innerstad så den kostnaden blir försumbar i den stora helheten.
Hellre parkeringsböter och övernattat på en exklusiv plats i city än att övernatta i Bredäng och betala camping/kollektivavgiften för att ta sig in till stan, visserligen får man uppleva den svenska integrationens misslyckande och framförallt kvällstid när man ska återvända till campingen efter sitt citybesök.

Själv skulle jag inte ens övernatta på Bredängs camping om jag så fick betalt, inte för att själva campingen är dålig utanför att det skulle kännas som att jag var på mitt jobb. Det här sommaren kommer det vara lugnt på campingen men sen blir det nog rörigt och bullrigt i några år då det ska byggas 800 lägenheter i direkt anslutning "runt" campingen.

När man skriver detta så inser man vad man längtar till Norrland, med tömda kassetter/fylld vattentank så finns det alldeles underbara platser som vi ska besöka även denna sommar. "När man vill ha en stund för sig själv, Norrlands Guld":love:

Sen jag skaffade solceller och strömshunt så jag kan mäta förbrukningen står vi nästan alltid utan el på sommaren, men tömma måste man, här i norra italien finns det en hel del kommunala platser att tömma på, en del t.o.m gratis.
Mvh
Anders

Då vet vi hur du tänker om att besöka Stockholm med husbil, men tråden handlar om

Vilket är viktigast el eller tömning?​

Vilken är din prioritering?

Det skrev jag ju redan i inlägg 5, använder inte el.
I inlägg 14 skrev jag att vi föredrar tomma kassetter och fylld vattentank.

Elen använder vi inte, även om den är gratis eller ingår i priset.
Tömning är som regel inget problem det heller, vatten är betydligt svårare att få tag i, har en universalnyckel till vattenutkastare från Biltema som hjälpt oss ett antal ggr. Vi har 160-170 liter vatten med oss när vi ger oss iväg för att minimera problemet.

Sopor är egentligen det största problemet att bli av med i Sverige som fricampare, inte konstigt att bilisterna kastar skräpet i naturen, vi husbilsåkare har ju ett garage att fylla skräpet med tills vi kommer hem eller tar in på en camping.;)

Tømming og fylling hele året er det viktigste for oss. Vi bruker normalt ikke el selv om det er tilgjengelig. Det viktigste for oss er att det er plasser tilgjengelig. Uten plasser så kan det være så mye luksus som det bare vil, men det er bare de få som kom før det var fult som får glede av det. Problemet i dag er att det mange steder er mer husbiler enn ställplatser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen