• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hur händig är du med din HB?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Jag beundrar alla som kan mycket om mycket och klarar sig i alla väder med egna lösningar och egna händer. Så duktig är inte jag själv, men tillräckligt för att hålla oss ”flytande” på våra resor.

Hittills har det gått väldigt bra med flera bodels-installationer, uppgraderingar och löpande reparationer. Det enda jag inte har vågat mig på är bilens årliga service då jag trodde i min enfald att firmor tänker själva på det som SKA göras enligt år/miltals schemat! Men ack nej, det gör dom inte så nu är jag förbannad. Nästa oljebyte och andra div. filterbyten, luftning av bromsar och ö. kontroller, det kommer ligga på min lott. Jag kan bara tillägga att flera av er på iHusbil (och ett annat forum) har gett mig ”råg i ryggen” och stor dos självständighet vilket jag tackar er var och en från hela mitt hjärta…

Hur gör och resonerar du kring din HB’s löpande underhåll? Verkstad och extern hjälp, eller en kombination? Jag minns en medlem som t.o.m. ville bygga en HB av en PB1. Undrar hur det blev…
 
Hej,
Har jobbat med fordon hela mitt liv (nu 66år) förut hade man hyllmeter med verkstadsböcker idag har man youtube och internet där man kan söka specifikationer som åtdragningsmoment mm.
Tror att i princip kan all utföra normala servicejobb med hjälp av youtube.
Bra och rätt verktyg är halva jobbet
Jag bruka säga till folk som säger "det kan jag inte" har du provat annars vet du inte säger jag.
När min son var liten och sa "det kan jag inte" sa jag det finns inte i vår ordlista och idag är han vassare ån mig.
 
Jag gör allt själv, med begränsing av att jag inte har tillgång lokal för att göra de riktigt tunga jobben. (vilket inte behövt utföras än)

För husbilen behöver jag inte tuben, det räcker med verkstadshandbok från MAN och 48 års "skruvande".
 
Jag gör allt själv, med begränsing av att jag inte har tillgång lokal för att göra de riktigt tunga jobben. (vilket inte behövt utföras än)

För husbilen behöver jag inte tuben, det räcker med verkstadshandbok från MAN och 48 års "skruvande".
Hej. Jag gör det mesta själv men än så länge har det gått bra men så har jag en hel del erfarenhet av bilar och husbilar men det finns saker som är svåra att göra på resande fot.
Mvh Umebo
 
Visst kör du en Mercedes Sprinter? Jag kör det på jobbet och tidigare så har jag lämnat för service p.g.a. garantin. Men nu är den treåriga garantin ute och den 30 åriga rostskyddsgarantin skiter jag i. Passade på för en vecka sedan då det blev 7 grader varmt ute. Bytte oljefilter, olja, kupéfilter och luftfilter samt smorde gångjärnen. Bränslefiltret får jag ta mig inomhus eller så väntar till våren. Körde tidigare en Opel Movano och service reset där var med tändning, gaspedal och tre klick på bromspedalen. Nu på Sprintern så var det det värsta, man skall in i menyer och i ett moment välja 229.31, 229.51 eller 229,52. Detta var nytt för mig så där fick man läsa på och kolla med oljan man hällt på.
 
Jag är för snål för att låta någon annan fixa det som behövs på våra fordon och huset. Undantaget är bil med garanti där jag är tvungen att lämna in på service.
Jag fasar för den dag när jag inte har verktyg så jag klarar mig, typ stor press för att byta ett framhjulslager.
 
Än så länge låter jag specialister ta hand om det mesta kring husbilen, även om jag har själv gjort lite förbättringar och anpassningar i bodelen. Egentligen har jag alltid planerat att när jag ska pensioneras då ska jag lära mig (bl a från de enorma kunskaperna som många eminenta medlemmar i iH delar med sig i olika trådar) hur man ska ta hand om olika delar av husbilen... Samtidigt under hela mitt yrkesverksamma liv hade jag samlat en del böcker (som inte hade något att göra med läkaraktiviteter) och dessa hade jag inte kunnat läsa hittills... Det blev rätt så många böcker om konst, historia, skönlitteratur, osv. ... och Maria säger hela tiden att nunska jag läsa dem och sedan vill hon ge de flesta av böcker till bekanta, eller bibliotek, eller... hon säger hon behöver plats. Så nu försöker jag avverka läsandet och sedan blir det dags att fokusera mera på husbilens behov.
 
Nja, det mesta får nog någon annan göra, jag är ingen större skruvare. Jag skulle vilja göra mer själv men kunskap och verktyg saknas. Jag har i alla fall köpt en bra mutterdragare så jag byter hjul själv :)
Hej. Tänk bara på så du inte drar hjulbultarna för hårt bör ju moment dras allrahelst på aluminium fälgar föt dom är lite känsligare.
Mvh Umebo
 
Jag sällar mig till skaran av gör-det-själv-are...,
Det har liksom varit en ekonomisk överlevnadsinstinkt för min del, ända sen 18-års åldern
och dåtidens bilar, (mestadels Volvo) som ju också var förhållandevis lättskruvade.

Olje- och filterbyten är kanske lite kladdigt att hålla på med för att det ska verka förnöjsamt...?
Men samtidigt skänker det en viss känsla av tillfredsställelse, att kunna fixa med sånt själv.

Salig, som ett barn på julafton, kommer man instövlandes med svarta fingrar i köket
och tvättar av sig skiten på händerna med några droppar Yes.
Hustrun förstår inte alls och delar inte min lycka, när hon ilsket blänger på diskbänken efter min tvagning.

Fast det kan också ibland innebära vissa nackdelar, att utföra servicen på egen hand.

För många år tillbaka var jag spekulant på en lagom inkörd MB Vito, som salufördes av en märkesverkstad på västkusten.
Själv hade jag med mig ett inbyte av en bil av exakt samma modell, några år äldre och med 25.000 mil på nacken,
övrigt i mycket gott skick, dvs väl omhändertagen, så jag kände mig tillfreds inför affäruppgörelsen.
Men...eftersom servicen inte blivit utförd på en "riktig" verkstad de senaste 20 000 milen,
så värdesatte försäljaren inbytesvärdet efter att bilen ej hade servats överhuvudtaget (!) i min ägo.

Detta trots uppvisande av servicebok med alla anteckningar, regelbunden och t.o.m tätare servicetillfällen än normalt.
"Det var inget värt", enligt hans mening och därmed blev jag (X#%!%) eller milt sagt... något surmulen.
Lämnade förtretad lokalen med de stora glasfönstren och de vackra kristallkronorna utan att ens vända mig om... :mad:
Men, som de brukar uttrycka sig i TV, "det finns även andra" bilförsäljare och kanske med ett annat synsätt.
Så det löste sig ändå...

Sen finns det ju också andra aspekter med att serva bilen själv, (tänker kanske nu mest i klassen pb1).
Många serviceavtal är idag sammanlänkade med tilläggsfunktioner och annat,
som gör det svårare att bryta den årliga märkesservicen och göra service på egen hand.
Man är rätt duktig från bilindustrin, att koppla framförallt datorstyrda funktioner,
uppdateringar och appar till just serviceprogrammen.


Men som tur är, så har väl inte Fiat kommit så långt ännu och är väl förhållandevis lättarbetade,
med reservation för alla dessa miljöanpassade system och sensorer, som brukar krångla från och till.

Har också grejat en del i bodelen efterhand som självförtroendet har stärks med åren som husbilsägare.
Man har börjat lära sig och förstå hur byggnationen är ihopskruvad, med små små skruvförband... :oops:

Ja, man kan nog inte förvärra något i konstruktionen i husbilen, det kan väl egentligen bara förbättras?
Så jag fortsätter nog med att fixa det mesta själv och efter eget huvud... ett tag till.
 
Senast ändrad:
Jag gör det mesta själv på mina bilar och motorcyklar. Ibland tar jag hjälp av min bror som också har bilar som intresse. Det senaste projektet är att fixa femmans växel som gick sönder på väg till Spanien. Med hjälp av youtube och min bror kommer jag att fixa det på camping Bahia. Brodern skickar efter reservdelarna och skickar det ner hit tillsammans med en 36 hylsa som behövs för bytet.
Håll tummarna för att det lyckas!
Det enda jag inte gör själv det är framvagnsinställning och lackering. Framvagnsinställning kräver instrument som jag inte har och lacka kan jag inte, har provat med dåligt resultat så det överlåter jag till dem som kan.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen