• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Hur döljer man kabel i takisoleringen

Stefan

Techadmin
Admin medlem
Medlem
Ort
Örby
Jag har beställt en Maxxfan som jag tänkte installera installera istället för den miniheki vi har.
Det innebär kabeldragning. Helst vill jag ju dölja kabeln i taket, så jag slipper ha den synligt.
Jag har hört att det finns montörer som gör så.

Men hur. Jag tar gärna råd på vad jag kan använda.
Om jag borrar behöver ju borret vara närmare 75 cm och så maskinen på det…
 
Senast ändrad:
Ett sätt som man gör i fartygsinredningar där väggen (skott som det heter) består av metallytskikt på sidorna med isolering mellan är att man gör ett ovalt hål i ytskiktet och för in ett spetsat PV rör (elektrikerrör för kabeldragning) och pressar det genom isoleringen i den riktning man behöver för att nå slutpunkten där utgången ska sitta.
Det här fungerar för porösa isolermaterial som stenull och frigolit och där man har möjlighet att styra vinkeln vid ingången.
 
Har selv kun gjort dette på biler med sandwich konstruksjon, her varmer en opp en jernstang og presser fra lukeåpningen mot et punkt inne i et skap hvor en har laget et hull med hulsak i innertaket og fjernet isolasjonen i hullet. Selv brukte jeg 30 mm hullsag uten centerbor for dette. En kunne benytte langt bor i stedet for oppvarmet stang - resultatet blir det samme. Er det treverk i taket så er bor nødvendig.

Sandwich konstruksjonen er for hard til PV rør. Mineral isolasjon kan en penetrere slik Bosse beskriver, men da har en ofte trevirke underveis.

Har også benyttet et 60 cm langt bor som jeg har når det er langt nok.
 
Använde långborr när jag installerade min MaxxFan. Men det går säkert lika bra med en styv tråd som man spetsar till i änden. Behövde bara borra ett litet hål inne i garderoben för att pricka rätt på borrhålet efter långborren. Drog i en klenare ståltråd i långborrshålet och fångade upp tråden inne i garderoben genom att sticka upp en ögla av ståltråd i garderobshålet.
 
Nu har jag monterat min Maxxfan och det gick ypperligt!

Heki-luckan var inte skruvad alls, så inga hål för den att täcka. :)
Det var en extra kraftig butyl (förmodar jag) som använts. Så jag använde a gammal limspridare i plast för golvlim och en rejäl spackel att lyfta luckan med. Gick perfekt och luckan demonterades helt utan skador.

Först borrade jag med ett vanligt borr innan jag bytte till ett 40cm långt 10mm borr jag hade liggande.
Jag fick pressa på det lite för att kunna ansluta maskinen i änden, men sedan borrade jag så långt det borret räckte.
I ett överskåp borrade jag med ett 35mm hålsåg, där jag beräknade att borret skulle komma ut.
Slutligen tog jag en M8 gängstav och skruvade in den resten av vägen (M10 hade så klart funkat lika bra).
Träffade hålet och kunde dra de två trådarna genom det.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen