• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hjul Hjullager Fiat ducato

Kjeohls66

Ny Medlem
Medlem
Ort
Lindesberg
Har en årsmodell 2000 Fiat ducato (hymer) som en firma misslyckades med att byta hjullager på,rasade efter 70 mil,dom sa dom drog för hårt?
Nu har jag pratat med olika firmor och det är koniska lager…men diskussionen är om det ska vara en bricka på min modell eller inte vid lager? Några säger ja och några nej ? Måste väl finnas rätt svar ?

Kjelle
 
Har en årsmodell 2000 Fiat ducato (hymer) som en firma misslyckades med att byta hjullager på,rasade efter 70 mil,dom sa dom drog för hårt?
Nu har jag pratat med olika firmor och det är koniska lager…men diskussionen är om det ska vara en bricka på min modell eller inte vid lager? Några säger ja och några nej ? Måste väl finnas rätt svar ?

Kjelle
Förutsätter att det är framhjulslager det handlar om? Om du verkligen har koniska rullager är det en typ 230 Ducato du har (kolla i chassienumret ZFA230) då skall det vara en distans emellan lagren som gör att lagerspelet blir rätt, om denna saknas går det inte att justera lagren och dom rasar snabbt. Verkstäder förstår inte alltid hur detta är uppbyggt och flyttar inte över distansen vid lagerbyte. Distanserna fanns i olika längder för att justera lagerspelet, skall vara 0,05-0,1mm. Det går inte att justera lagerspelet via olika hård åtdragning av muttern. Problemet är att hylsorna inte finns att köpa original längre, så förhoppningsvis kan den som satt där återfinnas?
 
Förutsätter att det är framhjulslager det handlar om? Om du verkligen har koniska rullager är det en typ 230 Ducato du har (kolla i chassienumret ZFA230) då skall det vara en distans emellan lagren som gör att lagerspelet blir rätt, om denna saknas går det inte att justera lagren och dom rasar snabbt. Verkstäder förstår inte alltid hur detta är uppbyggt och flyttar inte över distansen vid lagerbyte. Distanserna fanns i olika längder för att justera lagerspelet, skall vara 0,05-0,1mm. Det går inte att justera lagerspelet via olika hård åtdragning av muttern. Problemet är att hylsorna inte finns att köpa original längre, så förhoppningsvis kan den som satt där återfinnas?
Sitter den distansen inne vid lagrena eller ska den sitta där man drar muttern emot
 
@Cucciolo har ju beskrivt funktionen, här är lite info om arbetet att byta lagren.
När distansen har rätt längd skall det finnas ett axiellt spel på upp emot 0,1mm (föreskrivet är 0,02-0,1mm) när allt är ihopskruvat och lagren är kalla. Det går bra att kolla på arbetsbänken genom att låta en bult med kraftiga brickor ersätta drivaxeln, paket dras ihop utan att man adderar något fett och med min 10 nM sedan lossar man lite och roterar åt båda hållen och drar sedan åt igen med 10 nM och mäter spelet med en indikatorklocka. Stämmer det inte så måste distanshylsan bytas vilket idag innebär att du behöver låta tillverka en sådan på en mekanisk verkstad, eller möjligen planslipa den befintliga. Om spelet stämmer så kan man fylla upp paket med fett och återmontera. I de fall jag bytt lager så har distansen gått att återanvända, lagren är tillverkade med hög tolerans så distansen kompenserar nog endast för tillverkningstoleransen i navet som sådant. Största problemet är om verkstaden har slängt de gamla delarna och inte förstått vikten av distansen då kan i värsta fall hela navet blivit så varmt att lagrerbanorna roterat i sina lägen och då bör du nog försöka hitta ett nytt eller begagnat nav. Då har du ju inte heller någon hylsa att börja med så även om navet är oskadat så blir det mer jobb.
P.s. överstiger spelet 0,1mm kallt så kommer bilprovningen att klaga även om det säkerligen går att köra med ett något större spel.
Hälsningar
Peter
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen