• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Hjälp med inkoppling av backkamera

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Håller på att installera en ny multimediaenhet i husbilen, Zenec Z-E3776.

Har fått det mesta att fungera utom backkameran och mikrofonen. Så nu hoppas jag på er hjälp att lösa detta problem.

Så här ser anslutningarna till Zenecen ut

IMG_3242.png

och så här ser anslutningarna för backkameran ut

IMG_6237.jpeg

IMG_6241.jpeg

Den svarta skalade kabeln tror jag är jord. Den röda kabeln är ansluten till en blå/grön kabel med oviss funktion.

Så min enkla fråga är vilken del på utgången från kamerakabeln skall jag ansluta till vilken ingång på kablaget till Zenec?

Och så avslutar vi med en sista fråga. Till vilken ingång på Zenec skall jag ansluta den extra mikrofonen som jag har installerat?

Två rätt så enkla frågor, eller hur?

Kjell
 
När det gäller navigation kan man använda bl.a Waze eller Google Maps som man kommer åt via bluetoothkopplingen till telefon/padda eller så kan man köpa till navigationskort som innehåller IGO Navigation där man kan ställa in vikt, höjd och bredd på bilen. Dessa kort är dock relativt dyra och kan köpas med 3 eller 7 års kartuppdateringar. Beroende på var man köper korten så ligger priset på 2-4 tusen kronor.

Om man använder Waze eller Google Maps så kan det i ”nattläge” se ut så här på skärmen

IMG_6258.jpeg
IMG_6259.jpeg

Man kan också dela skärmen

IMG_6250.jpeg

Det man skall vara medveten om är ju att både Waze och Google Maps förbrukar data från den surfpott man har tillgång till.

Om man jämför med min gamla Kenwood DNX5250BT så innehåller ju Zenecen betydligt fler funktioner och genom sin storlek en mycket mer lättläst display. Sen är det ju inte sagt att man har användning av alla funktioner bara för att de finns.
 
Trevlig tråd Kjell.
IGO har jag använt flitigt när jag började med navigation i en sådan HÄR runt 2005. (Har även testat nyare IGO i en TAB S7 men jag gillar den gamla verionen bättre).
Nya kartor kostade en halv förmögenhet på den tiden och det ploppade upp många forum med tiden där man kunde fultanka ner dåliga gratis-versioner av IGO, men även mycket bra och utvecklade versioner med de senaste kartorna. Minns inte när, men började handla på ett ryskt forum, det kostade en struntsumma och man betalade med Bitcoin som stod väldigt lågt i kurs på den tiden, tänk ifall man kunde hitta sina Bitcoin igen, då blev jag troligen ekonomiskt oberoende resten av livet.

Hur upplever du skärmen är den snabb att svara på touch?
Hur upplever du ljuddelen?
Jag har haft ett flertal kinesiska headunit's för några år sedan, men inte imponerats av prestandan och ljuddelen, dock har de varit fullproppade med funktioner.
 
Jag har ju använt IGO på min iPad i flera år och är van vid den. Tyvärr kommer kartuppdateringarna, som är gratis, bara 2 ggr/år och de är inte alltid helt aktuella.

Har lite svårt att uttala mig om själva användningen då den precis är installerad. Har mest lekt mig fram mellan olika menyer för att lära mig mer om vad den innehåller och kan för konster. Men med den lilla erfarenheten jag har så har jag inte upplevt skärmen som seg. Vad gäller ljuddelen ska jag kanske inte uttala mig då jag inte ställer så stora krav och har originalhögtalare installerade. Men av vad jag hört hittills så är det bättre ljud än i den förra. Det finns ju också betydligt fler inställningar av ljudet som går att göra. Det finns även en app, som jag inte testat, att ladda ner till IOS/Android för att styra olika ljudfunktioner.

Kanske inte ger dig så mycket, men det är först nu,efter att installationen är klar, som jag kan fördjupa mig i hur den fungerar.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen