• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elektronik & media Hjälp med inkoppling av backkamera

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Huddinge
Håller på att installera en ny multimediaenhet i husbilen, Zenec Z-E3776.

Har fått det mesta att fungera utom backkameran och mikrofonen. Så nu hoppas jag på er hjälp att lösa detta problem.

Så här ser anslutningarna till Zenecen ut

IMG_3242.png

och så här ser anslutningarna för backkameran ut

IMG_6237.jpeg

IMG_6241.jpeg

Den svarta skalade kabeln tror jag är jord. Den röda kabeln är ansluten till en blå/grön kabel med oviss funktion.

Så min enkla fråga är vilken del på utgången från kamerakabeln skall jag ansluta till vilken ingång på kablaget till Zenec?

Och så avslutar vi med en sista fråga. Till vilken ingång på Zenec skall jag ansluta den extra mikrofonen som jag har installerat?

Två rätt så enkla frågor, eller hur?

Kjell
 
Backkamera video in
Mic ext mick
Backa där skall du få en plus signal 12 volt från backljuset eller lägg en plus 12 volt via en strömbrytare om vill ha backamera på när du kör.
Min teori
Låter ju vettigt.

• den gula ”bananen” på ”Video in”
• den röda dito på ”KAM-ljud in” ?

och sen är det bara resten kvar.
 
Den blå gröna till röd är nog plus du får när du lägger in backen den skall sen kopplas till den grön kabel det står backa på den signalen aktivera bilden. Du kan ju mäta att du får 12 volt där när du lägger in backen ta knappnål o stick in kabel när du mäter.Kolla samtidigt om du får plus 12 volt på den gula lilla kabel biten den kan var tänkt till gröna kabel märkt backa.
Sen är det line H in line V in ljud vid video in.
 
Senast ändrad:
Den blå gröna till röd är nog plus du får när du lägger in backen den skall sen kopplas till den grön kabel det står backa på den signalen aktivera bilden. Du kan ju mäta att du får 12 volt där när du lägger in backen ta knappnål o stick in kabel när du mäter.Kolla samtidigt om du får plus 12 volt på den gula lilla kabel biten den kan var tänkt till gröna kabel märkt backa.
Sen är det line H in line V in ljud vid video in.
Jag har en lila/vit kabel, Reverse sensor wire, som jag tror är kopplad till backlampa, som jag kopplat till ”Backa”. På den gamla enheten kallades den ”Reverse”. Men du tror att det är den blå/gröna som skall kopplas till ”Backa”? Menar du att det är två kablar, både den blå/gröna och den gula, som skall kopplas till den gröna ”Backa”?
I instruktionen för den gamla navigatorn, Kenwood DNX5250BT, fanns det en ljusgrön kabel kopplad till handbromsen och lila/vit till backlampan. Lite underligt att den gula är avklippt.
 
Kolla att du får 12 volt blågröna som är skarvad ihop med röda förmodar det är plus 12volt till backameran när du har backen i.

Sen skall du en plus 12 volt till Backa (reverse) den gör att skärmen automatisk visar bilden från backameran när du har backen i.

Så om får plus 12 volt samtidigt på den gula kan du ju använda den för backa plus signal.
 
Senast ändrad:
Kolla att du får 12 volt blågröna som är skarvad ihop med röda förmodar det är plus 12volt till backameran när du har backen i.

Sen skall du en plus 12 volt till Backa (reverse) den gör att skärmen automatisk visar bilden från backameran.

Så om får plus 12 volt samtidigt på den gula kan du ju använda den för backa plus signal.
Får kolla under morgondagen. Tack för input så länge.
 
BACKA ska det ses som input eller output?
När det gäller, mikrofonproblematiken , hur är hela enheten jordad?

Notera ae.in inlägg # 3 bortse inte från att det kan vara en inställning i en meny.
Men du tycks ju ha manualen. Där bör det ju stå.
Tror att jag måste ”aktivera” backkameran i någon meny efter att den blivit inkopplad. Jag tror att Backa är en ”signal” från den aktiverade backlampan som startar kameran som visas i displayen.
 
Tycker det är enklare med det engelska schemat verkar som det skall var Cam 1.Du har möjligheten koppla tre kameror till till din enhet.Parking skall bara kopplas in om du vill förhindra att titta på video samtidigt som kör.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240229_134550_Samsung Notes.jpg
    Screenshot_20240229_134550_Samsung Notes.jpg
    965,3 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
Tycker det är enklare med det engelska schemat verkar som det skall var Cam 1.Du har möjligheten koppla tre kameror till till din enhet.Parking skall bara kopplas in om du vill förhindra att tittar på video samtidigt som kör.
Har precis kommit in från husbilen efter inkoppling av backkameran. Tro det eller ej men nu verkar det fungera! Skriver inget om hur jag gjorde inkopplingen då jag inte vet om det är så här det skall göras enligt regelboken. Men jag kan väl säga så mycket som att jag haft stor nytta av kommentarerna från Stonevalley och Burstner. Om någon annan skall göra motsvarande installation så kommer jag att vara behjälplig med hur jag kopplade.

Skrev ett meddelande till supporten på Zenec, på tyska, för att få hjälp med inkopplingen. Men dom hänvisade bara till sina egna produkter och kunde inte stödja med information om inkoppling av tredjeparts dito.
 
Avslutar installationen med att visa lita bilder på apparaten och vad den innehåller för funktioner.

Så här ser själva montaget ut

IMG_6246.jpeg

Och när man sätter på enheten ser bilden ut så här

IMG_6247.jpeg
Bilden är indelad i fälten Navigation-Apple Carplay/Android Auto/-Tuner(Radio).
Längst ned finns snabbkommandon till olika funktioner såsom Tuner, Navigation, Camera……….
I fältet för Navigation kan man se höjd över havet, lutning, kompassriktning och hastighet. Har inte provat dessa ännu.

Det finns menyer för olika inställningar

IMG_6251.jpeg
IMG_6252.jpeg

Man kan koppla upp sin telefon/padda via bluetooth, här kallat Apple Carplay eller Android Auto, och kommer då åt ett antal appar på dessa enheter

IMG_6248.jpeg
IMG_6249.jpeg

Man kommer även åt ett antal andra funktioner på skärmen


IMG_6253.jpeg
IMG_6254.jpeg

Jag har monterat en extra antenn för att kunna ta emot DAB-sändningar.

Då varje inlägg inte får plats med mer än 10 bilder fortsätter jag lite kort i nästa inlägg.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen