- Ort
- Billdal
Ny i forumet, har varit ”lurker” i ett par andra forum under några år. Husbilsägare sedan 2018 och nu är det dags att byta upp sig. Vi var och tittade på en husbil i helgen, i bilen fanns ett annat par. Hon sade något som jag inte hörde, men hans svar hörde jag väl: ”Ja, alltid är det något som inte stämmer”. Våra husbilar är som bekant kompromisser och då är det frågan om vilka kompromisser man tycker är OK.
Vi har bestämt oss för att lämna plåtis och ta ett steg upp till delintegrerad, max 7m och gärna en ”compact”. När vi köpte husbil så sa vi att vi kommer att flytta mycket och stå korta tider på varje ställe så en mindre bil har ett plus när det gäller framkomlighet och parkering. Vi tror att 7m är lagom. Vi har dessutom fastnat för planlösningen ”face-to-face” och köket på vänstersidan av bilen. Vi har nu hittat tre bilar där ingen är ”perfekt” och nu behöver jag lite hjälp i ”vilken kompromiss skall vi välja”? Vi har vant oss vid långbäddar, kompressorkyl och dieselvärme. Ingen av de tre bilarna har alla tre.
Bil1: Adria Compact Supreme DL. Har gasvärme, verkar inte vara helt enkelt att bygga om till diesel. Vi har vant oss vid att inte använda speciellt mycket gas, mest till morgonkaffe och en kastrull med pasta om vi inte hittar någon tillräckligt bra restaurang att äta på. Vi kör mest sommar och behöver värmen till varmvatten, kommer nog att köra lite mer tidig vår och sen höst framöver då arbetslivet klingar av och då behövs lite mer värme. Dieselvärme är väldigt bekvämt - men hur jobbigt är det med gasvärme - egentligen?
Bil2: Pilote A690GJ. Har bara absorptionskylskåp. När jag läser om det i relation till kompressorskåp så känns det som om något jag verkligen inte vill ha. Kräver att bilen står väldigt plant och verkar inte kyla lika effektivt när vi kör som mest - varma somrar. Det kanske går att byta ut till kompressorskåp enligt vad jag läst på forum, det är i så fall en kostnad som får läggas på bilköpet. Kompressorkyl är väldigt bekvämt - men hur jobbigt är det med absorptionskyl - egentligen?
Bil3: Rapido C86. Dieselvärme och kompressorkyl - check. Men den har queenbed med halvcirkelformad fotända istället för långbäddar och jag är 192 cm lång. Kommer att vara tvungen att bygga någon ”förlängning” om det skall fungera, känns helt görbart. Långbäddar är väldigt bekvämt - men hur jobbigt är det med ombyggd queenbed - egentligen? Ombyggnadstips någon?
Tacksam för åsikter och erfarenheter i ovanstående tre frågor. Och - om det är någon som har en fjärde bil att kasta in i leken så är det också OK
. Sedan här det till saken att när vi tittat på de här tre bilarna så kommer dom nog alla att fungera men det är Rapido som just nu ”känns bäst”. Lite oklart varför men det måste ju ”kännas bra” också.
Vi har bestämt oss för att lämna plåtis och ta ett steg upp till delintegrerad, max 7m och gärna en ”compact”. När vi köpte husbil så sa vi att vi kommer att flytta mycket och stå korta tider på varje ställe så en mindre bil har ett plus när det gäller framkomlighet och parkering. Vi tror att 7m är lagom. Vi har dessutom fastnat för planlösningen ”face-to-face” och köket på vänstersidan av bilen. Vi har nu hittat tre bilar där ingen är ”perfekt” och nu behöver jag lite hjälp i ”vilken kompromiss skall vi välja”? Vi har vant oss vid långbäddar, kompressorkyl och dieselvärme. Ingen av de tre bilarna har alla tre.
Bil1: Adria Compact Supreme DL. Har gasvärme, verkar inte vara helt enkelt att bygga om till diesel. Vi har vant oss vid att inte använda speciellt mycket gas, mest till morgonkaffe och en kastrull med pasta om vi inte hittar någon tillräckligt bra restaurang att äta på. Vi kör mest sommar och behöver värmen till varmvatten, kommer nog att köra lite mer tidig vår och sen höst framöver då arbetslivet klingar av och då behövs lite mer värme. Dieselvärme är väldigt bekvämt - men hur jobbigt är det med gasvärme - egentligen?
Bil2: Pilote A690GJ. Har bara absorptionskylskåp. När jag läser om det i relation till kompressorskåp så känns det som om något jag verkligen inte vill ha. Kräver att bilen står väldigt plant och verkar inte kyla lika effektivt när vi kör som mest - varma somrar. Det kanske går att byta ut till kompressorskåp enligt vad jag läst på forum, det är i så fall en kostnad som får läggas på bilköpet. Kompressorkyl är väldigt bekvämt - men hur jobbigt är det med absorptionskyl - egentligen?
Bil3: Rapido C86. Dieselvärme och kompressorkyl - check. Men den har queenbed med halvcirkelformad fotända istället för långbäddar och jag är 192 cm lång. Kommer att vara tvungen att bygga någon ”förlängning” om det skall fungera, känns helt görbart. Långbäddar är väldigt bekvämt - men hur jobbigt är det med ombyggd queenbed - egentligen? Ombyggnadstips någon?
Tacksam för åsikter och erfarenheter i ovanstående tre frågor. Och - om det är någon som har en fjärde bil att kasta in i leken så är det också OK
