• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hjälp med att välja kompromiss?

HansK

Ny Medlem
Medlem
Ny i forumet, har varit ”lurker” i ett par andra forum under några år. Husbilsägare sedan 2018 och nu är det dags att byta upp sig. Vi var och tittade på en husbil i helgen, i bilen fanns ett annat par. Hon sade något som jag inte hörde, men hans svar hörde jag väl: ”Ja, alltid är det något som inte stämmer”. Våra husbilar är som bekant kompromisser och då är det frågan om vilka kompromisser man tycker är OK.

Vi har bestämt oss för att lämna plåtis och ta ett steg upp till delintegrerad, max 7m och gärna en ”compact”. När vi köpte husbil så sa vi att vi kommer att flytta mycket och stå korta tider på varje ställe så en mindre bil har ett plus när det gäller framkomlighet och parkering. Vi tror att 7m är lagom. Vi har dessutom fastnat för planlösningen ”face-to-face” och köket på vänstersidan av bilen. Vi har nu hittat tre bilar där ingen är ”perfekt” och nu behöver jag lite hjälp i ”vilken kompromiss skall vi välja”? Vi har vant oss vid långbäddar, kompressorkyl och dieselvärme. Ingen av de tre bilarna har alla tre.

Bil1: Adria Compact Supreme DL. Har gasvärme, verkar inte vara helt enkelt att bygga om till diesel. Vi har vant oss vid att inte använda speciellt mycket gas, mest till morgonkaffe och en kastrull med pasta om vi inte hittar någon tillräckligt bra restaurang att äta på. Vi kör mest sommar och behöver värmen till varmvatten, kommer nog att köra lite mer tidig vår och sen höst framöver då arbetslivet klingar av och då behövs lite mer värme. Dieselvärme är väldigt bekvämt - men hur jobbigt är det med gasvärme - egentligen?

Bil2: Pilote A690GJ. Har bara absorptionskylskåp. När jag läser om det i relation till kompressorskåp så känns det som om något jag verkligen inte vill ha. Kräver att bilen står väldigt plant och verkar inte kyla lika effektivt när vi kör som mest - varma somrar. Det kanske går att byta ut till kompressorskåp enligt vad jag läst på forum, det är i så fall en kostnad som får läggas på bilköpet. Kompressorkyl är väldigt bekvämt - men hur jobbigt är det med absorptionskyl - egentligen?

Bil3: Rapido C86. Dieselvärme och kompressorkyl - check. Men den har queenbed med halvcirkelformad fotända istället för långbäddar och jag är 192 cm lång. Kommer att vara tvungen att bygga någon ”förlängning” om det skall fungera, känns helt görbart. Långbäddar är väldigt bekvämt - men hur jobbigt är det med ombyggd queenbed - egentligen? Ombyggnadstips någon?

Tacksam för åsikter och erfarenheter i ovanstående tre frågor. Och - om det är någon som har en fjärde bil att kasta in i leken så är det också OK :). Sedan här det till saken att när vi tittat på de här tre bilarna så kommer dom nog alla att fungera men det är Rapido som just nu ”känns bäst”. Lite oklart varför men det måste ju ”kännas bra” också.

Det jag ser som störst problem är att förlänga säng på ett bra sätt. Gasolvärme är inga problem. Vid riktigt sträng kyla är Alde att föredra, annars fungerar Truma utmärkt. Trumapannans och luftutsläppens placering har betydelse.
Gasolkyl är inte så
lutningskänslig som somliga tycks tro, men kan vara lite känslig för utetemperaturer över 25 grader. Varierar en hel del mellan olika montage. Utbudet av lite större kompressorskåp är nog mer begränsat. Att tänka på med kompressorskåp är att ha bra batterikapacitet. Bra litiumbatterier kostar i dag inte så mycket.
Jag hade nog tittat på fler modeller. Själv har jag köket precis innanför dörren. Stor fördel om man sitter utanför och äter. Man kan sträcka sig in och hämta direkt från spisen. Köksytorna nås också lätt när man sitter i sittgruppen inne.

Jag tror inte på förlängning av sängen i Rapido C86. Då förlorar man hela fördelen med denna sängtyp, att kunna kliva ner på båda sidorna och ta sig ut ur sovrummet. Jg rekommenderar ett besök i en slik bil för provliggning. Vi har en C86 och trivs förträffligt men är lite kortare än TS. 178 som längst.

Fungerar inte sänglängden eller det behövs en nödlösning för det så väljer jag en annan husbil.

Dieselvärmare kan ju vara bekvämt men man får vara beredd på ett underhållsbehov med brännare och sotigt avgasrör på sikt. Gasolvärmare klarar det här betydligt bättre.
Fördel med dieselvärmare är ju att man slipper gasoltuberna men har man då gasolkök eller kyl så är inget vunnit.

Har inte upplevt problem med lutning av husbilen för gasolkylen och då använder jag varken stödben eller nivåklossar.

Jeg har haft en bil med queensbed og har nu en med enkeltsenge. Det bliver aldrig queensbed igen på grund af længden og passage langs og rundt sengen. Det kommer ikke til at fungere med en forlængning af en queensbed.
Jeg har haft en bil med luftbåren dieselvarme og har nu en med luftbåren gasvarme. Der er mere støj på dieselvarmeren selv om den sidder udenfor under bilen. Dieselpumpen tikker. Eneste fordel med diesel er at du ikke skal tanke "varme" så tit. Jeg har løst det ved at have 2 fyldeflasker, men man kan jo nøjes med en fyldeflaske og en bytteflaske. Med Duocontrol kan du jo bruge bytteflasken som primær flaske i Sverige og fyldeflasken som primær flaske når du kører sydpå, hvor der er mange flere fyldestationer.
Jeg har kun haft absorptions køleskab med AES og de har begge virket upåklageligt. også når det var varmt. Mit indtryk er at gaskøleskabet er mere tyst i drift en et kompressorskab, så du må sikre dig at du får en tyst model med kompressor, så du kan sove om natten.

Välj den bil som bäst tillgodoser era krav på sovmöjligheter och övriga utrymmen. Det går alltid att byta ut kylskåp och installera en dieselvärmare om behov finns.

Håller helt med Kjell. Brukar själv va o kolla på nyare begagnade husbilar. Och det som slår mig att de flesta bilar som är inbytta som är max 5 år gamla har Quensbädd . Själv har vi långbäddar vilket vi är nöjda med.
Samt gasol till både kyl och värme som fungerar jättebra. Sällan vi använder nivåklossar men kylen och frysen fungerar hur bra som helst............. //Micke

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen