• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bildel övrigt Helårsdäck

For ett år siden måtte Flair'en nok en gang ha nye sommerdekk. Har tidligere kjørt på Michelin Agilis Camping 225/75 R16CP 118R som jeg har vært veldig fornøyd med, har nok opp gjennom årene slitt ut en 6-7 sett med disse dekkene på en 06 Dethleffs Renault og 08 NB Flair.
Da jeg skulle kjøpe nye dekker fikk jeg beskjed om att Agilis Camping var gått ut av produksjon, jeg ente derfor opp med å kjøpe Michelin Agilis Cross Climate.
Min erfaring nå etter ca. 20 000km vår sommer høst kjøring er att de virker litt mykere enn de gamle dekkene, som om det er litt mykere gummiblanding, men slitasjemessig så er de nesten like bra som de gamle dekkene, så det kan jo også være det litt spesielle dekkmønsteret som svikter litt og gjør att de kjennes myke ut. Jeg ville ikke brukt disse ved rent snøføre og -1C, da tror jeg de ville blitt glatte, til det har jeg ett sett piggdekk.
Nå er jo de bilene vi kjører så myke i understellet att jeg vet ikke om man skal henge seg opp i den lille forskjellen, det positive er att mønsteret virker litt grovere slik att en ikke så lett begynner å spinne på en våt gressmatte, noe som kan være ett problem på de bilene som har forhjulstrekk.
Dette dekkmønster gjør jo att det også muligens er noe mer dekkstøy.
Som ett rent sommerdekk så opplever vel jeg det med min kjørestil som att det gamle var ett litt fastere og antydningsvis bedre sommerdekk på svingete veier enn det nye, men att Cross Climate er ett mye bedre tre-sesong dekk.
 
For ett år siden måtte Flair'en nok en gang ha nye sommerdekk. Har tidligere kjørt på Michelin Agilis Camping 225/75 R16CP 118R som jeg har vært veldig fornøyd med, har nok opp gjennom årene slitt ut en 6-7 sett med disse dekkene på en 06 Dethleffs Renault og 08 NB Flair.
Da jeg skulle kjøpe nye dekker fikk jeg beskjed om att Agilis Camping var gått ut av produksjon, jeg ente derfor opp med å kjøpe Michelin Agilis Cross Climate.
Min erfaring nå etter ca. 20 000km vår sommer høst kjøring er att de virker litt mykere enn de gamle dekkene, som om det er litt mykere gummiblanding, men slitasjemessig så er de nesten like bra som de gamle dekkene, så det kan jo også være det litt spesielle dekkmønsteret som svikter litt og gjør att de kjennes myke ut. Jeg ville ikke brukt disse ved rent snøføre og -1C, da tror jeg de ville blitt glatte, til det har jeg ett sett piggdekk.
Nå er jo de bilene vi kjører så myke i understellet att jeg vet ikke om man skal henge seg opp i den lille forskjellen, det positive er att mønsteret virker litt grovere slik att en ikke så lett begynner å spinne på en våt gressmatte, noe som kan være ett problem på de bilene som har forhjulstrekk.
Dette dekkmønster gjør jo att det også muligens er noe mer dekkstøy.
Som ett rent sommerdekk så opplever vel jeg det med min kjørestil som att det gamle var ett litt fastere og antydningsvis bedre sommerdekk på svingete veier enn det nye, men att Cross Climate er ett mye bedre tre-sesong dekk.
Gummit i dessa ska vara mjukare än sommardäck eftersom dom ska prestera i kalla temperaturer. Själv skulle jag inte ha sådana på vintern men jag har faktiskt en arbetskamrat som kört med sådana hela vintern och han säger att dom var ok.
 
Gummit i dessa ska vara mjukare än sommardäck eftersom dom ska prestera i kalla temperaturer. Själv skulle jag inte ha sådana på vintern men jag har faktiskt en arbetskamrat som kört med sådana hela vintern och han säger att dom var ok.
Ja, gummiblandingen er nok litt mykere enn på et rent sommerdekk, men ikke mye for da skulle slitestyrken på sommeren gå veldig ned, og det har den ikke gjort.
 
Hej,
Någon här som har erfarenhet av de nya helårsdäcken som finns till husbilar?

De jag tänker närmast på är:

Michelin Agilis CrossClimate​

Continental VancoFourSeason 2​

Goodyear Vector 4Seasons Cargo​

eller något av de övriga helårsdäcken.
https://www.dackonline.se/search?sortCode=none&minPrice=&maxPrice=&season=GAN&width=225&profile=75&size=16&speedRating=&loadIndex=121/120&brand=&priceCategory=recommended&clientReviewsRating=&isRunflat=&reinforced=&cTire=&rimProtection=&sealLayer=&noiseReduction=&businessReviews=false&vehicleTypes=PKW&vehicleTypes=RACE_PKW&vehicleTypes=LLKW&vehicleTypes=VINTAGE_PKW&vehicleTypes=OFF

Har någon hunnit prova dem på husbilen, skriv gärna vad ni tycker om dem :)
Har just bytt mina Continental Vanco 4 seasons 2 efter 7500 mils körning eftersom mönstret var mellan 4 och 5 mm och då övergår från vinterdäck till sommardäck på bilar över 3,5t. Köpte 6 nya Vancontact 4 seasons som enligt deklarationen skall rulla lite lättare.
Jag var helt nöjd med de förra däcken, både i kyla och värme.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen