- Ort
- Göteborg
Fick en tankeställare gällande service på vår husbils motordel (ej bodel) då jag uppdagade att det enda som görs (för dyra pengar) är en vanlig service A och den ”stora” B service.
Hade lite tid att fördjupa mig i vad som ingår i A resp. B (på nätet) och det dominerande var att det görs kontroller av vätskor, vindrutetorkare, ringtryck osv… där 85% är visuella sådana som vem som helst lätt kan göra själv. Lite mer krävande, speciellt för vissa med ”tummen mitt i näven” kan vara olja, luftfilter och oljefilter byten. I den stora B service ingår även pollenfilterbyte s.k. kuppéfilter vilket är ett tabu för dom flesta och kostar därefter (i praktiken en baggis).
…men inget om bromsvötskebyte i någon av ovanstående A eller B service, inget om vattenpumpen, brönskeilter, kardanolja, differencial olja till klumpen mellan bakhjulen (bakhjulsdrift) osv… Måste man vara fordonstekniker för att kunna allt detta för att göra ”separata” enskilda beställningar. Jag är bara en simpel konsument som förlitar sig på våra verkstäder som tappat tron på vad som görs och tas betalt för.
Du som orkar läsa mer, A & B service ser ut enl. följande: (hoppas vi inte är sponsrade av Daimler Benz )
Hur gör man följande på ett AGM batteri:
Hade lite tid att fördjupa mig i vad som ingår i A resp. B (på nätet) och det dominerande var att det görs kontroller av vätskor, vindrutetorkare, ringtryck osv… där 85% är visuella sådana som vem som helst lätt kan göra själv. Lite mer krävande, speciellt för vissa med ”tummen mitt i näven” kan vara olja, luftfilter och oljefilter byten. I den stora B service ingår även pollenfilterbyte s.k. kuppéfilter vilket är ett tabu för dom flesta och kostar därefter (i praktiken en baggis).
…men inget om bromsvötskebyte i någon av ovanstående A eller B service, inget om vattenpumpen, brönskeilter, kardanolja, differencial olja till klumpen mellan bakhjulen (bakhjulsdrift) osv… Måste man vara fordonstekniker för att kunna allt detta för att göra ”separata” enskilda beställningar. Jag är bara en simpel konsument som förlitar sig på våra verkstäder som tappat tron på vad som görs och tas betalt för.
Du som orkar läsa mer, A & B service ser ut enl. följande: (hoppas vi inte är sponsrade av Daimler Benz )
Service A
Översikt- Oljebyte med delsyntetolja
- Byte av oljefilter
- Signalhorn, ljustuta, varningsblinkers, blinkers
- Kontrollampor, symbolbelysning och kupébelysning
- Fordonsbelysning fram och bak
- Vindrutetorkare och vindrutespolare
- Återställning av serviceindikering på kombiinstrumentet (endast bilar med ASSYST)
- Motorkylsystem, korrosions- och frostskydd
- Bromssystem
- Vindrutespolare
- Batteri
- Korrigering av däcktryck, smörjning av motorhuvens lås, låshakar och gångjärn, kontroll av bagageutrymmesbelysning
- Helsyntetisk olja och tilläggsarbeten kan beställas mot särskild debitering
Service B
Översikt- Bromstest i testbänk
- Funktionskontroll: Signalhorn, ljustuta, varningsblinkers, blinkers, kontrollampor, symbolbelysning och kupébelysning, fordonsbelysning fram och bak, vindrutetorkare, vindrute- och strålkastarspolare, säkerhetsbälten och bälteslås
- Byte av damm- resp. kombifilter
- Kontroll av batteriets vätskenivå, korrigering vid behov
- Kontroll av bromsskivornas tjocklek och skick samt bromsklossarnas beläggtjocklek
- Kontroll av däck beträffande skador, mätning av mönsterdjup, korrigering av däcktryck
- Kontroll av alla synliga delar av underredet beträffande läckage och skador
- Kontroll av framaxel-, parallell- och styrstagsleder beträffande glapp, kontroll av gummidamasker
- Kontroll av kilrem beträffande skador och slitage
- Kontroll av alla synliga delar i motorrummet beträffande läckage och skador
- Oljebyte inkl. oljefilter med delsyntetolja
- Kontroll av vätskenivå, korrigering samt fastställande av orsak vid vätskeförlust: Motorkylsystem inkl. frostskydd, bromssystem, servostyrning, vindrutespolare
- Smörjning av motorregleringens länkagesystem, kontroll av länkagets lättrörlighet och passning
- Smörjning av motorhuvens lås, låshakar och gångjärn
- Kontroll av strålkastarräckviddsreglering
- Kontroll och korrigering av strålkastarinställning (vid xenonstrålkastare korrigering som särskild order)
- Kontroll av torkarblad, i förekommande fall byte som särskild order
- Kontroll av sista användningsdag för TIREFIT
- Kontroll av bagageutrymmesbelysning
- Helsyntetisk olja och tilläggsarbeten kan beställas mot särskild debitering
Hur gör man följande på ett AGM batteri:
- Kontroll av batteriets vätskenivå, korrigering vid behov
Senast ändrad: