• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

HB bilservice/underhåll, vad har jag missat i denna djungeln?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Göteborg
Fick en tankeställare gällande service på vår husbils motordel (ej bodel) då jag uppdagade att det enda som görs (för dyra pengar) är en vanlig service A och den ”stora” B service.
Hade lite tid att fördjupa mig i vad som ingår i A resp. B (på nätet) och det dominerande var att det görs kontroller av vätskor, vindrutetorkare, ringtryck osv… där 85% är visuella sådana som vem som helst lätt kan göra själv. Lite mer krävande, speciellt för vissa med ”tummen mitt i näven” kan vara olja, luftfilter och oljefilter byten. I den stora B service ingår även pollenfilterbyte s.k. kuppéfilter vilket är ett tabu för dom flesta och kostar därefter (i praktiken en baggis).

…men inget om bromsvötskebyte i någon av ovanstående A eller B service, inget om vattenpumpen, brönskeilter, kardanolja, differencial olja till klumpen mellan bakhjulen (bakhjulsdrift) osv… Måste man vara fordonstekniker för att kunna allt detta för att göra ”separata” enskilda beställningar. Jag är bara en simpel konsument som förlitar sig på våra verkstäder som tappat tron på vad som görs och tas betalt för.

Du som orkar läsa mer, A & B service ser ut enl. följande: (hoppas vi inte är sponsrade av Daimler Benz 🥶)

Service A​

Översikt
  • Oljebyte med delsyntetolja
  • Byte av oljefilter
Funktionskontroll av:
  • Signalhorn, ljustuta, varningsblinkers, blinkers
  • Kontrollampor, symbolbelysning och kupébelysning
  • Fordonsbelysning fram och bak
  • Vindrutetorkare och vindrutespolare
  • Återställning av serviceindikering på kombiinstrumentet (endast bilar med ASSYST)
Kontroll av vätskenivå, korrigering vid behov:
  • Motorkylsystem, korrosions- och frostskydd
  • Bromssystem
  • Vindrutespolare
  • Batteri
Övriga kontrollarbeten:
  • Korrigering av däcktryck, smörjning av motorhuvens lås, låshakar och gångjärn, kontroll av bagageutrymmesbelysning
  • Helsyntetisk olja och tilläggsarbeten kan beställas mot särskild debitering

Service B​

Översikt
  • Bromstest i testbänk
  • Funktionskontroll: Signalhorn, ljustuta, varningsblinkers, blinkers, kontrollampor, symbolbelysning och kupébelysning, fordonsbelysning fram och bak, vindrutetorkare, vindrute- och strålkastarspolare, säkerhetsbälten och bälteslås
  • Byte av damm- resp. kombifilter
  • Kontroll av batteriets vätskenivå, korrigering vid behov
  • Kontroll av bromsskivornas tjocklek och skick samt bromsklossarnas beläggtjocklek
  • Kontroll av däck beträffande skador, mätning av mönsterdjup, korrigering av däcktryck
  • Kontroll av alla synliga delar av underredet beträffande läckage och skador
  • Kontroll av framaxel-, parallell- och styrstagsleder beträffande glapp, kontroll av gummidamasker
  • Kontroll av kilrem beträffande skador och slitage
  • Kontroll av alla synliga delar i motorrummet beträffande läckage och skador
  • Oljebyte inkl. oljefilter med delsyntetolja
  • Kontroll av vätskenivå, korrigering samt fastställande av orsak vid vätskeförlust: Motorkylsystem inkl. frostskydd, bromssystem, servostyrning, vindrutespolare
  • Smörjning av motorregleringens länkagesystem, kontroll av länkagets lättrörlighet och passning
  • Smörjning av motorhuvens lås, låshakar och gångjärn
  • Kontroll av strålkastarräckviddsreglering
  • Kontroll och korrigering av strålkastarinställning (vid xenonstrålkastare korrigering som särskild order)
  • Kontroll av torkarblad, i förekommande fall byte som särskild order
  • Kontroll av sista användningsdag för TIREFIT
  • Kontroll av bagageutrymmesbelysning
  • Helsyntetisk olja och tilläggsarbeten kan beställas mot särskild debitering
Bara en observation!
Hur gör man följande på ett AGM batteri:
  • Kontroll av batteriets vätskenivå, korrigering vid behov
 
Senast ändrad:
Fick en tankeställare gällande service på vår husbils motordel (ej bodel) då jag uppdagade att det enda som görs (för dyra pengar) är en vanlig service A och den ”stora” B service.
Hade lite tid att fördjupa mig i vad som ingår i A resp. B (på nätet) och det dominerande var att det görs kontroller av vätskor, vindrutetorkare, ringtryck osv… där 85% är visuella sådana som vem som helst lätt kan göra själv. Lite mer krävande, speciellt för vissa med ”tummen mitt i näven” kan vara olja, luftfilter och oljefilter byten. I den stora B service ingår även pollenfilterbyte s.k. kuppéfilter vilket är ett tabu för dom flesta och kostar därefter (i praktiken en baggis).

…men inget om bromsvötskebyte i någon av ovanstående A eller B service, inget om vattenpumpen, brönskeilter, kardanolja, differencial olja till klumpen mellan bakhjulen (bakhjulsdrift) osv… Måste man vara fordonstekniker för att kunna allt detta för att göra ”separata” enskilda beställningar. Jag är bara en simpel konsument som förlitar sig på våra verkstäder som tappat tron på vad som görs och tas betalt för.

Du som orkar läsa mer, A & B service ser ut enl. följande: (hoppas vi inte är sponsrade av Daimler Benz 🥶)

Service A​

Översikt
  • Oljebyte med delsyntetolja
  • Byte av oljefilter
Funktionskontroll av:
  • Signalhorn, ljustuta, varningsblinkers, blinkers
  • Kontrollampor, symbolbelysning och kupébelysning
  • Fordonsbelysning fram och bak
  • Vindrutetorkare och vindrutespolare
  • Återställning av serviceindikering på kombiinstrumentet (endast bilar med ASSYST)
Kontroll av vätskenivå, korrigering vid behov:
  • Motorkylsystem, korrosions- och frostskydd
  • Bromssystem
  • Vindrutespolare
  • Batteri
Övriga kontrollarbeten:
  • Korrigering av däcktryck, smörjning av motorhuvens lås, låshakar och gångjärn, kontroll av bagageutrymmesbelysning
  • Helsyntetisk olja och tilläggsarbeten kan beställas mot särskild debitering

Service B​

Översikt
  • Bromstest i testbänk
  • Funktionskontroll: Signalhorn, ljustuta, varningsblinkers, blinkers, kontrollampor, symbolbelysning och kupébelysning, fordonsbelysning fram och bak, vindrutetorkare, vindrute- och strålkastarspolare, säkerhetsbälten och bälteslås
  • Byte av damm- resp. kombifilter
  • Kontroll av batteriets vätskenivå, korrigering vid behov
  • Kontroll av bromsskivornas tjocklek och skick samt bromsklossarnas beläggtjocklek
  • Kontroll av däck beträffande skador, mätning av mönsterdjup, korrigering av däcktryck
  • Kontroll av alla synliga delar av underredet beträffande läckage och skador
  • Kontroll av framaxel-, parallell- och styrstagsleder beträffande glapp, kontroll av gummidamasker
  • Kontroll av kilrem beträffande skador och slitage
  • Kontroll av alla synliga delar i motorrummet beträffande läckage och skador
  • Oljebyte inkl. oljefilter med delsyntetolja
  • Kontroll av vätskenivå, korrigering samt fastställande av orsak vid vätskeförlust: Motorkylsystem inkl. frostskydd, bromssystem, servostyrning, vindrutespolare
  • Smörjning av motorregleringens länkagesystem, kontroll av länkagets lättrörlighet och passning
  • Smörjning av motorhuvens lås, låshakar och gångjärn
  • Kontroll av strålkastarräckviddsreglering
  • Kontroll och korrigering av strålkastarinställning (vid xenonstrålkastare korrigering som särskild order)
  • Kontroll av torkarblad, i förekommande fall byte som särskild order
  • Kontroll av sista användningsdag för TIREFIT
  • Kontroll av bagageutrymmesbelysning
  • Helsyntetisk olja och tilläggsarbeten kan beställas mot särskild debitering

De "seriösa" verkstäderna brukar ta ett prov och köra en fuktanalys på provet, analysen skvallrar om vätskan behöver bytas ut.
Beroende på klimat (luftfuktighet) m.m. så klarar sig vätskan olika länge, så vartannat år är väl ett värsta scenario.
Att aldrig byta ut bromsvätskan kan över tid få katastrofala följder vid långa inbromsningar i typ utförsbackar i t.ex norge.
Har man då hög vattenhalt kan man råka ut för kokning i bromsoken som blir extremt varma och då förlora bromsverkan.
Så att byta ut bromsvätskan någon gång ibland är bra, men vartannat år är nog satt med god marginal.

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-viktigt-byte
 
Ja det ser ju ambitiöst ut med en jättelång lista med kontrollpunkter. Men som du själv noterat är en del av dem tämligen banala. Några är så extremt banala så klarar man inte av att göra dem själv klarar man nog inte av att köra bilen heller ;)
 
Det som görs är att byta olja och filter, sedan ser väldigt fint ut med alla kontrollpunkter, mångas av dessa kontrolleras av bilprovningen.
bromsvätska bör bytas med 2-3års intervall.
Det var länge sedan jag lämnade in mina bilar på service, jag gör allt själv ,dessutom vet jag att det blir utfört, vilket inte ett serviceprotokoll från verkstan gör, jag har upplevt alltför mycket fusk.
 
Den stor frågan är vad som gäller på försäkringsbolaget och man har servat bilen ang maskinskada exp får haveri på växellåda eller motor.Har man en bil över3500kg är besiktning varje år då kollas en hel del.Jag servade mina tidigare bilar själv osäker vad som gäller nu angående maskinskade försäkring som fortsatt gäller för min bil.
 
Den stor frågan är vad som gäller på försäkringsbolaget och man har servat bilen ang maskinskada exp får haveri på växellåda eller motor.Har man en bil över3500kg är besiktning varje år då kollas en hel del.Jag servade mina tidigare bilar själv osäker vad som gäller nu angående maskinskade försäkring som fortsatt gäller för min bil.
Jag har vid ett par tillfällen dom senaste 15åren utnyttjat maskinskadeförsäkringen, det har aldrig varit några problem,kamremsbyte överlåter jag till verkstad dock om det skulle bli ett haveri på denna.
 
På med overallen och fram med verktygen. Det kanske inte är så lätt som det ser ut när andra gör det. Missar att pilla bort en oring så det blir två på bränslefiltret eller på oljefiltret vid återmontering. Då blir det kludd. Fattar inte varför dom har glödstift med i satsen. Men man kan inte säga att det är dyrt i alla fall.
1678992291045.png
 
Jag har vid ett par tillfällen dom senaste 15åren utnyttjat maskinskadeförsäkringen, det har aldrig varit några problem,kamremsbyte överlåter jag till verkstad dock om det skulle bli ett haveri på denna.
Samma här,när kamkedjan rappade över på förra husbilen.Inga frågor från förs.bolaget om servicen.Sparar dock kvitton på materialet ut ifall skulle fråga.

Mvh.
 
På med overallen och fram med verktygen. Det kanske inte är så lätt som det ser ut när andra gör det. Missar att pilla bort en oring så det blir två på bränslefiltret eller på oljefiltret vid återmontering. Då blir det kludd. Fattar inte varför dom har glödstift med i satsen. Men man kan inte säga att det är dyrt i alla fall.
Visa bilaga 22961
Satsa några extra slantar på bra filter, jag köper endast Mann eller Bosch, det är småpengar i sammanhanget
 
Vet inte alls hur alla försäkringsbolag
och deras respektive handläggare resonerar i dag.

Men, för mer än 20 år sedan frågade jag mitt FB
betr. totalrenovering/ombyggnad av badrum i villan.
Svaret blev, från en då från aktiv skade-reglerare:
-Nej, det är inte utföraren som är kritisk,
det är regel- efter-följningen som avgör vår inställning.
Vi hade ett bra resonemang om
hur dåtidens gällande föreskrifter såg ut
och var de fanns att läsa.
Antagligen blev det ok,
för 22 år senare funkar det badrummet fortfarande... :)

Summering:
För/upprätta en relevant loggbok med datum och åtgärd.
Löpande anteckningar på samma papper eller på ett digitalt dokument.

Min första Camping-VW-buss hade jag i 29 år.
Jag bokförde då som nu, alla åtgärder, stora som små.
Kom jag till en reservdels-säljare och visade min loggbok att t.ex.
Styrväxel-damasken var trasig igen efter endast 10 månder,
då var det aldrig någon diskussion.
Jag fick en ny och av bättre kvalisort.

Således kan nog autentiska löpande anteckningar
vara lika värdefulla som stämplar från en firma.
En påläst hemfixare som jobbar på sitt eget objekt
behöver nog inte skämmas
inför de proffs som missade den beställningen.

Med dagens möjligheter till dokumentering i både bild och film,
borde det vara en enkel sak att dokumentera vad som är utfört.

Appendix.
När jag jobbade på gymnasiets yrkesutbildningar
så kunde jag inte uppleva att just Fordons eleverna
stack ut som de klarast lysande stjärnorna...
 
Det stämmer bra mina svagströmselever var bland de bästa och det högsta medelbetyget från grundskolan hade bygg eftersom de fick välbetalda jobb omgående. Så där kunde de teoretiska programmen slänga sej i väggen, de stackarna fattade aldrig att de fick skitjobben eftersom de inte hade en yrkesutbildning och behövde massor med praktik.
 
Oljebytte i differensial er for endel merker et viktig punkt - for andre ikke med i listen for service jobber. Iveco Daily har det med i årlig service i Norge grunnet problemer med hygroskopisk olje og ventilasjonen på bakakselen. Oljen der bak blir ikke varm nok til å drive ut igjen vannet så etter et år er det ofte en grå grøt. Samme olje i den manuelle veksellådan blir varm nokk under kjøring til at vannet forsvinner igjen og oljen holder i mange år.
 
En liten historia om service av tjänstebilen under pandemin kanske lite utanför tråden.

Jag skulle boka tid och plats via en app som ingick i leasingen.
Bokningen via appen fungerade inte, ingen bra start. Systemet hände sig.
Jag ringde istället. Då fick jag veta att de inte servade elbilar på den verkstan som föreslogs via appen. Då blev jag anvisad till en annan verkstad på en helt annan ort.

När dagen kom och det var dags för service så åkte jag till verkstan med medtaget munskydd, det var under pandemin. Checkade in och väntade kvar på plats. Jag och han som tog emot bilen kom överens om att någon skulle komma ut till väntrummet och tala om att bilen var klar. Jag väntade och väntade ingenting hände. Jag tänkte att de var underbemannade pga pandemin.

Tillslut gick jag och frågade hur det var med min bil.
Jag fick till svar att den hade varit klar sen en timme tillbaka.
Nyckeln hängde i skåpet och ingen hade informerat mig.
Ni kan gissa hur glad jag var. Den märkesverkstaden förlorade mig sen som privatkund.

Det som är lite ironiskt i det hela är när bilen servades nästa gång skedde det på den märkesverkstad som jag inte fick välja.


Sen finns det solskenshistorier också under pandemin.
Jag lyckades klanta till det rejält.
Tjänstebilen blev svårare och svårare att starta. Elbil som inte startar!
Alkohollåset svarade inte alltid och blev sämre efter hand.
Tillslut gav den upp nästan helt. Jag vågade inte köra mer med bilen.

Efter en del ringande så bokade jag en tid på en verkstad och bärgare beställdes.
Bärgningskillen fixade bilen och alkohollåset på plats.
Jag fick reda på att det satt en liten bit mjukplast i alkohollåset.
Den blåste han bort med tryckluft och vipps felet var löst.

Till saken var att jag delade bilen med en kollega en dag i veckan.
Och hispig som jag var för att bli smittad under pandemin så hade jag lyckats få in en plastbit från förpackningen till munstycket till alkohollåset.
 
Bromsvätskebyte (något som de flesta hemmapulare slarvar med) är en väldigt viktig del.
Skulle inte tro att den behöver bytas vart annat år men åtminstone var 5:e.
Har fått kokande bromsvätska på en bil som ett ok kärvade på.
Det var en fruktansvärd upplevelse när bromsverkan försvann helt och pedalen bara gick i botten.
Som tur var det en gammal hederlig bil med handbromsspak så jag lyckades få stopp på ekipaget...
 
Sist jag bytte bromsvätska så mätte jag vattenhalten med ett enkelt instrument från Biltema. Det visade < 1% när jag mätte i behållaren alltså inte dags att byta ännu. Jag bytte i alla fall och mätte även den första vätskan som kom ut vid bakhjulet där var det rött alltså över max och definitivt dags för byte, den var också ganska grumlig.
När jag lämnade min MC på service så frågade jag hur de gör med bromsvätskan, svaret blev att den byts alltid på intervall, ska vi mäta måste vi ju ändå tappa ut den först.

Hälsningar
Peter
 
Sist jag bytte bromsvätska så mätte jag vattenhalten med ett enkelt instrument från Biltema. Det visade < 1% när jag mätte i behållaren alltså inte dags att byta ännu. Jag bytte i alla fall och mätte även den första vätskan som kom ut vid bakhjulet där var det rött alltså över max och definitivt dags för byte, den var också ganska grumlig.
När jag lämnade min MC på service så frågade jag hur de gör med bromsvätskan, svaret blev att den byts alltid på intervall, ska vi mäta måste vi ju ändå tappa ut den först.

Hälsningar
Peter
En del serviceföretag fuskar med bromsvätskebytet och suger bara ur det som står i behållaren och fyller sedan på nytt.
När man sedan påpekar felet påstår de att det inte gör något då det som står ute vid hjulen altid trycks tillbaka och blandas i behållaren.
Vilket du märkte inte stämmer....
 
En del serviceföretag fuskar med bromsvätskebytet och suger bara ur det som står i behållaren och fyller sedan på nytt.
När man sedan påpekar felet påstår de att det inte gör något då det som står ute vid hjulen altid trycks tillbaka och blandas i behållaren.
Vilket du märkte inte stämmer....
Detta ska vi ha koll på även om vi har fullt förtroende för Tommys verkstad!
 
Jag lämnade bilen till en mindre firma i Finspång fär att åtgärda anmärkningar på besiktningen.
En av dessa var bromsvätskebyte, när jag kom till besiktningen var det inte årgärdat fick löfte om att inte betala extra om jag kunde fixa det samma dag.
Det hade de glömt någon bromsvätska hade man inte så den fick jag gå iväg till en mack och köpa. Sen sög man bara ut det som fanns i behållaren och fyllde på min medhavda bromsvätska.
Jag var i ett trängt läge och kunde inget göra, besiktningen kollade och godkände.
Sista gången jag var där, meken som var väldigt skicklig hade en dum chef som tydligen var ökänd han slutade jobba där. Öknamnet var Wille Vandal och det är därför jag inte har några hjulsidor på mina fälgar till husbilen han förstörde dom.
Problemet att fylla hela systemet är att luftnipplarna kan vara svåra att få loss, en klumpig mekaniker kan lätt ha sönder dom och byta bromsoket också.
Tekniken är att spruta på WD40 i god tid flera dagar innan och helst flera gånger.
Varje gång man bromsar trycker ju oljan ut minst 4 bromskolvar denna olja far ju fram och tillbaka i rören och blandar sej med oljan i behållaren Det är därför som man på besiktningen ser att vätskan innehåller vatten en del av vattnet kan nog komma från ventilationshålet i locket. Det är en mycket gammal konstruktion som man enkelt borde kunna lösa. Att sen använda hygroskopiska vätskor känns helt fel.
Att använda metaller som rostar och en blandning av metaller som hjälper till att förstöra bromscylindrarna känns planerat åldrande av en mycket viktig säkerhetsfunktion. Skulle förbjudas av myndigheterna.
Jag tror knappast att man gör det i industrin. Hydraulik finns i mängder på grävskopor och liknande.
 
Senast ändrad:
Passar på att sticka ut hakan i detta viktiga ämne.
Jag kan, naturligtvis, bara tala för de bilar som jag skruvat på.

Ingen av de bilarnas bromsar har en konstruktion, som på något sätt,
skulle göra att oljan närmast bromsok eller bromscylindrar,
cirkulerar och byter plats ända upp till påfyllningsbehållaren.

Skillnaden i slaglängd på en ansatt bromskolv och en frikopplad (släppt),
är enl. min ringa erfarenhet och ödmjuka bedömning,
bara några 10-dels millimeter.
Annars skulle ju en inbromsning försenas avsevärt, eller hur?
Sist jag såg returfjädrar, då var det trumbromsar och bromsbackar.

Detta resulterar i en ytterst liten volymskillnad i den cylinder som bromskolven sitter i.
Därav uppstår hela problematiken med fukt, rost och smuts i bromsoljan.
Den oljevolymen befinner sig alltså hela tiden, utsatt och nästan stillastående, i bromsoket.
Håll utkik efter trasiga gummidamasker, trasiga sådana gör att det blir bråttom till åtgärd.

Bedömer att mindre än 5 kubik-centimeter (5 ml) flyttar sig mellan
bromsoket och broms-slangen mellan inbromsningarna.
Betr. Luftnings-nipplar som redan rostat fast är det såklart rostlösnings-medel
flera dagar i rad före fritagningsförsöket.
Annars värme, den gamla gassvetsen har räddat många Luftnings-nipplar åt mig.

När Luftnings-nippeln väl är lös, då hedrar jag Bosse Bildoktorns metod,
med kopparpasta på gängorna.
En ambitiös hemmafixare gör gärna en årlig uppfräschning av bromsolje-volymen närmast oken.
Ett utmärkt tillfälle är ju när sommarhjulen ska på bilen.
Då kan man även rickla och lirka lite lagom på de övriga rörliga delarna.

I dag har man ganska lätt att få tag i nya Luftnings-nipplar, även rostfria.
Sen måste man inte dra fast så förtvivlat hårt, kolla gärna i en tabell
med rekommenderat åtdragnings-moment.

Bif. till sist några sedelärande bilder.
Denna bil var servad så mycket och ofta
att man upprättat en extra bok med stämplar och protokoll.
Tja, var och en får göra sin egen bedömning
av trovärdigheten på den märkesverkstaden...

Bromsklots.jpg Broms-skiva fram..jpg Glidbult.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen