• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Problem Har ni vart med om detta??

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Vi kom till Rydals båtklubb i lördags, en el plats var ledig, eftersom jag skulle prova min nya induktions platta så valde vi den platsen!
Kopplade in el och frun ropa att den gick igång,
Satte mig utan för i stolen och tog det lugnt.
Kylskåps gallret sitter precise bakom örat, helt plötsligt hoppar gasolen igång.....
Går och kollar i fall stolpen säkring slagit ifrån, det hade den inte gjort.
Drar ut kabeln och sätter iden i stolpen igen, då känner jag en doft av bränt gummi.
Drar ut den och kollar..... se bild
Konstigt att en helt tätt stick propp kan börja smälta så...
Får köra en ny stickpropp och montera på.

Har ni vart med om det?IMG_6013.JPG

Inte med husbilen. Men råkat ut för det, när man haft elmaskin ansluten till uttag.
Problemet då var att uttaget var slitet och glappt.
Antagligen för att man kört med för hög ström tidigare, vilket lett till att man inte får korrekt anslutning i mellan.
Det leder till ökad värme, smält plast och i värsta fall brand.

Schuko-uttag (som på bilden) är specade för max 16A - men de är inte superbra på att hantera den strömmen en längre tid.
CEE-uttagen gör ett klart bättre jobb.

Sett samma fenomen, där de kopplat ihop alldeles för många infravärmare också till samma uttag.
De stängde av sig själva då uttaget smälte bort.

Inte med husbilen. Men råkat ut för det, när man haft elmaskin ansluten till uttag.
Problemet då var att uttaget var slitet och glappt.
Antagligen för att man kört med för hög ström tidigare, vilket lett till att man inte får korrekt anslutning i mellan.
Det leder till ökad värme, smält plast och i värsta fall brand.

Schuko-uttag (som på bilden) är specade för max 16A - men de är inte superbra på att hantera den strömmen en längre tid.
CEE-uttagen gör ett klart bättre jobb.

Sett samma fenomen, där de kopplat ihop alldeles för många infravärmare också till samma uttag.
De stängde av sig själva då uttaget smälte bort.
Konstigt att de säljer så klena grejor för Camping, detta är ju bara 30 cm skarv till blå kontakt som brukar användas över allt!

Reduceringsventil, då ...?

Var med om en otäck händelse i samband med en gasolvärmare för några veckor sedan.
Det är en sån där plåtkamin med tre fält, som antänds och avger rätt go värme, faktiskt.
Just den här kaminen har länge stått oanvänd i en stuga och inte brukats nämnvärt,
i princip obetydligt begagnad de senaste 15 åren.

Det var kallt i ett utrymme och jag tänkte, att jag skulle sätta på kaminen, för att snabbt värma upp rummet.
Kollade slangen, den var helt okej, inga sprickor eller så, anslöt gasolflaskan och tände första fältet på kaminen.
Det brann lugnt och fint som det var tänkt, men beslöt att vrida upp lågan och tända ytterligare ett fält.

Några sekunder efter att fält nr två börjat brinna, hörs ett metalliskt ljud, nästan snarlikt exakt som när man
snäpper upp en ölburk, fast betydligt kraftigare...

Lågor slår upp bakom kaminen i utrymmet där gasflaskan står och jag tänker, att nu gick slangen sönder...
Den var ju inte nybytt efter de stipulerade 10 åren, men såg ju ändå fräsch ut, i min bedömning.

Ville inte mixtra inomhus med att försök stänga av gasen utan bar ut hela kaminen på gräsmattan.
Där konstaterar jag, att lågorna pga av trycket håller sig lite på avstånd, så att jag kan stänga kranen utan att bränna ihjäl mig.
Tänker på. hur det kunde gått, om jag lämnat kaminen i stugan obevakad, då kunde det blivit en rejäl brasa...
Nästan, så man fick förhöjd puls...

När jag kopplat loss flaskan och synade slangen, så var det inga fel på den. Visserligen inte helt purfärsk,
men inga sprickor, bara sotig av elden.

Däremot upptäckte jag att reducerventilen hade spruckit (!) och var orsaken till gasläckan.
Det blev en ny insikt och jag kommer aldrig enbart byta slang efter den här händelsen.

Reducerventilen är tydligen inget att lita på..

IMG_1721.jpeg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen