• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Har delningsekonomin nått våra husbilar?

AFEC529A-07EF-4BDF-A5AE-BCDAB3FE10E1.jpeg

Den här veckans fråga lyder, ”Hyra ut husbilen”, tror aldrig jag sett ett så överväldigande konsensus i svaren, det är helt enkelt NEJ, det gör vi inte!

E474C217-C7B0-4B2C-B392-683B5FB3882D.png
Men samtidigt i mitt letande efter intressanta och relevanta nyheter för oss som är intresserade i husbilar och mobil fritid, så ser jag en artikel publicerad igår, med rubriken, Nytändning för mobilt boende - uthyrningsmarknaden växer snabbt.

En rubrik som absolut inte bekräftas i vår egen undersökning den här veckan, tvärtom.

Det är företaget Camptoo som lanserade sin delningstjänst för husbil-/husvagnsuthyrning i Sverige förra året, som står bakom påståendet.

Camptoo startades i Nederländerna 2014 och har enligt uppgift sedan dess expanderat kraftigt i flera europeiska länder liksom i Australien.

Idén bakom delningstjänsten är att ägare av campingfordon listar sina fordon på tjänsten under de perioder då de själva inte använder fordonet, och intresserade som vill hyra en husbil eller husvagn hittar vad de söker på webbplatsen. På så sätt kan husbilsägare tjäna en extra slant, samtidigt som andra får en möjlighet att nyttja husbilen. Typisk modell för den moderna och inom vissa områden populära formen för delningsekonomi.

Men att, ”uthyrningsmarknaden växer snabbt” är det nog flera än jag som tar med en nypa salt. Nu är det självklart beräknat utifrån väldigt låga tal och visst en ökning från t.ex 50 bilar till 100 bilar är hur man än vänder och vrider på siffrorna en ökning på 100%.

Däremot delar jag inte den åsikt som jag vet att många har, att uthyrning av husbilar av privata ägare till privatpersoner inte har någon framtid. Visst finns det, eller rättare sagt fanns det problem, oklarheter rent juridiskt och vad gäller försäkringarna. Som man idag påstår sig ha löst.

Säger bara AirBnB, den digitala marknadsplatsen där privatpersoner kan hyra ut sina hem när de inte själva använder dem. Smart, och ett av de mest kända exemplen på det som kallas delningsekonomi. Så varför inte NÄR DU INTE ANVÄNDER DIN BIL hyr du helt enkelt ut den till någon annan?

Något som också talar för uthyrning är det begränsade nyttjandet som de flesta har av sina husbilar.

Enligt Trafikanalys fanns det 2019, 92600 husbilar i Sverige, som körde 51 926 146 mil, vilket gav ett snitt på 560 mil per husbil.
2020 hade antalet husbilar ökat till 95 636 som körde 33 966 938 mil d.v.s. 355 mil per husbil, en minskning på 37%!

Nu med ett dieselpris runt 25 kr litern är det ingen vågad gissning att antalet mil/år per husbil kommer att falla ytterligare, det blir troligen inte bara färre resor med husbilen, de blir även kortare i antal mil.

Vad våra fasta kostnader är för våra husbilar varierar självklart beroende på en massa faktorer. Men säg till exempel att skatt, försäkring, vinterförvaring och service kostar 25 000 kr/år, innan du kört en enda meter med bilen. Om du sedan kör 250 mil under sommaren med bilen, betyder det att de fasta kostnaderna är 100 kr/mil, innan man börjar plussa på med kostnaderna för diesel, tvätt, värdeminskning, etc och kanske finaiella kostnader. Det blir dyra mil.

Självklart är det många av oss som i lampans sken i slutet av november räknar på vad vår hobby egentligen kostar, slår ut det på antal dagar och mil och konstaterar att det är dyrt, eller åtminstone mycket pengar. Då är det inte konstigt om det samtidigt kommer upp funderingar på alternativ.

Går bara till mig själv som i en tidigare period i livet ägde segelbåtar, en dyr och ganska arbetsintensiv hobby. Det var sjösättning, skötsel av båten under sommaren, upptagning på hösten och höga fasta kostnader. När jag sedan flyttade utomlands såldes båten, men ville som vanligt segla i Sverige på sommarsemestern. Då hyrde jag istället större och finare båtar än jag själv ägt, till en bråkdel av de kostnader jag tidigare hade haft. Inte nog med det, när segelsemestern var klar, klev vi bara iland tackade ägaren för en fin semester i hans fina båt och gick. Inget arbete, inget ansvar och ingen oro för båten.

Därför tror jag att om man löser juridiken och försäkringen på ett tillfredsställande sätt, så kommer delningsekonomin även att bli ett nyttjat alternativ bland oss som gillar husbilar. Man kanske inte behöver äga sin bil själv, men om man gör det så kanske det kan bli en intäkt istället för en tung kostnad i den privata budgeten.

Men själva kommer vi aldrig att hyra ut vår husbil! ;)

Tommy
 
Senast ändrad:
Kanske man kunde få mera gensvar om man lade ut en annons om hyr ut din hustru.
Det är nog i samma härad som att hyra ut sin husbil och inte veta i vilket skick den kommer tillbaka eller någonsin.
Tilltron till sina medmänniskor har nog radikalt förändrats sedan 60-talet då man inte låste dörren och lämnade saker ute över natten. Bilnycklarna satt kvar i tändningslåset osv. Int få nån lån min bobil eller käringen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen