• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hantera en ”social” granne på en camping, problemlösning sökes

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bare en observation.

Både Sverige og Spanien har Europæisk normaltid, men der er faktisk en times forskel på sol op og ned.

Gøteborg ligger på næsten samme længdegrad som Marsala på Sicilien, der til gengæld ligger på næsten samme breddegrad som Granada i Spanien. Granada ligger længere mod vest end London, der har en times forskel til Sverige

Den 10. december 2022
Marsala: sol op 7:14 og sol ned 16:51
Granada: sol op 8:16 og sol ned 17:57

Dette er nok årsagen til at spaniere har en anderledes døgnrytme end vi nordboere har.

Når vi besøger Spanien/Portugal skulle vi måske tillægge os den samme døgnrytme styret af lyset, og derfor gå en time senere til ro og stå en time senere op, helt på samme måde som spanierne gør. Det kunne måske hjælpe lidt på forholdet til naboerne på pladsen ;)

Alternativet kunne en lille siesta midt på dagen være en løsning :sneaky:

Men glædelligt at I har fundet en løsning med naboerne

Igår fick jag mejl från campingägaren (en ung & trevlig tjej) som ville träffa oss och grannen imorgon f.m.. Det tycker jag är bra för då kommer ”problemet” troligen att lösas redan imorgon utan några nya ”försonings” försök. Jag tror att campingen kommer att acceptera att vår ”sociala” granne (till småtimmarna) kan flytta till en annan ledig plats. Vore kanon… Återkommer…

Jag hade spelat in "festligheterna" på telefonen, och sedan när grannen gått och lagt sig, eller bättre, väldigt tidigt på morgonen så hade jag spelat upp det på en blåtandhögtalare med högsta volym.
Hade grannen ifrågasatt det hela hade jag sagt att jag inte hörde riktigt vad de talade om på kvällen och att jag var lite nyfiken.
:cool: 🤪

Jag hade spelat in "festligheterna" på telefonen, och sedan när grannen gått och lagt sig, eller bättre, väldigt tidigt på morgonen så hade jag spelat upp det på en blåtandhögtalare med högsta volym.
Hade grannen ifrågasatt det hela hade jag sagt att jag inte hörde riktigt vad de talade om på kvällen och att jag var lite nyfiken.
:cool: 🤪
Dom spelade kort, fick vi som förklaring. Det var inte som en ”fest” utan en massa monotona röster som malde rakt igenom HB väggar. Ganska otäckt då ljudet håller en vaken vad man än gör. När jag försökte förklara detta till grannen, då fick jag tips att använda öronproppar dom gångerna det är ”spelafton” till 24:00 eftersom detta gäller och är tillåtet på campingen.

Att reta vidare människor med sådan egoistisk inställning är bara att förlänga ”plågan”. Det löser sig säkert imorgon med campingägarna. Synd bara då en annan kommer att dras med samma problem.

Här på Bahia verkar det som om problemen inte förekommer, ingen har nämnt det i alla fall.
Här spelas det OneCard ett spel som fungerar helt slumpmässigt och över tid förmodligen utjämnar tiocents insatserna mer eller mindre fullständigt.
Det är nog i själva verket ett sätt att komma tillsammans och dricka vin och öl i måttliga mängder och samtala, och tar samtalsämnena slut kan man ju alltid diskutera hur olika ödets lotter faller.
Baren stänger kl 23 sen verkar det helt lugnt eller oftast strax innan.
Klientelet utgörs till största delen av pensionärer som är kvällströtta och kanske morgonpigga.
Orsaken att vara här är nog i de flesta fall flykten från mörkret och kylan.

Dom spelade kort, fick vi som förklaring. Det var inte som en ”fest” utan en massa monotona röster som malde rakt igenom HB väggar. Ganska otäckt då ljudet håller en vaken vad man än gör. När jag försökte förklara detta till grannen, då fick jag tips att använda öronproppar dom gångerna det är ”spelafton” till 24:00 eftersom detta gäller och är tillåtet på campingen.

Att reta vidare människor med sådan egoistisk inställning är bara att förlänga ”plågan”. Det löser sig säkert imorgon med campingägarna. Synd bara då en annan kommer att dras med samma problem.
Kanske inte kalla er för "gnällspikar"men vill nog gå lite utanför PK- gänget ( så skall det vara) är man nu som många är nu ute å åker utanför våra
"bekvämlighetszoner" så får vi nog tåla lite mer än när vi sitter i vårt radhus å då skall det vara tyst annars j....r anamma, tål man inte att andra kanske vill hålla igång lite längre då får man nog söka sig ut på lite avlägsnare ställen utan alla "nödvändiga attribut som en del måste ha"
Beundrar Sir McLain med hustru som aldrig klagar på grannar utan finner sig i den situation dom befinner sig här och nu.
Ni som håller med med käcka tummar i vädret och håller med på alla sätt har ni inga egna åsikter eller flyter ni bara med strömmen.
Jag är absolut ingen "ja sägare " utan jag accepterar av vi alla har olika egenskaper" man får ta seden dit man kommer gillar man inte det så får man bryta sina gamla seder eller segla vidare det är inte svårare än så tycker en fd seglare å åkare utan en massa teorier utan har försökt leva
livet som det har kommit (har inte mer än ett liv , en del tror att dom ska leva för evigt . . . ) Må väl som Jankro brukar skriva. Mvh Bengt.

Kanske inte kalla er för "gnällspikar"men vill nog gå lite utanför PK- gänget ( så skall det vara) är man nu som många är nu ute å åker utanför våra
"bekvämlighetszoner" så får vi nog tåla lite mer än när vi sitter i vårt radhus å då skall det vara tyst annars j....r anamma, tål man inte att andra kanske vill hålla igång lite längre då får man nog söka sig ut på lite avlägsnare ställen utan alla "nödvändiga attribut som en del måste ha"
Beundrar Sir McLain med hustru som aldrig klagar på grannar utan finner sig i den situation dom befinner sig här och nu.
Ni som håller med med käcka tummar i vädret och håller med på alla sätt har ni inga egna åsikter eller flyter ni bara med strömmen.
Jag är absolut ingen "ja sägare " utan jag accepterar av vi alla har olika egenskaper" man får ta seden dit man kommer gillar man inte det så får man bryta sina gamla seder eller segla vidare det är inte svårare än så tycker en fd seglare å åkare utan en massa teorier utan har försökt leva
livet som det har kommit (har inte mer än ett liv , en del tror att dom ska leva för evigt . . . ) Må väl som Jankro brukar skriva. Mvh Bengt.
En ”gnällspik” är väl någon som ”gnäller”, jag hoppas verkligen att vi inte upplevs som gnällspikar efter att en endaste gång har tagit upp ”problemet” för grannen. Tanken med den här tråden var att tala om hur vi upplever det inträffade för att hitta en lösning. Vi är här flera månader och skulle vi då ”tåla lite mer”, vad blir då ”mer”, knappast nå’n kväll under någon semestervecka. Att vara vaken till 24:00 när det behagar en social granne i flera månader, hmmmm…
Så ditt budskap är att om vi inte klarar av situationen, då ska vi ”segla vidare”. Tack för din åsikt Bengt och att du hörde av dig, bra att höra andras åsikter även om dom inte passar riktigt in i bilden.

mvh
//ranko

Jag står för min utan problem med rak rygg, ibland har jag och min älskade hustru kanske "muttrat" lite men aldrig gått så långt att vi klagat på den de berör utan att vi tänkt hmm vi kanske gjort något liknande någon gång, vi trivs så fantastiskt bra ihop så det med lite sena nätter hos grannen , ärligt talat så skiter vi i det låt dom hållas är dom bara lyckliga på sitt vis så ska man väl inte missunna dom det eller. . . Ska man vara
egoistisk. Jag . . . Jag . . . är det det som gäller, en lite fundering bara ? ? Förresten inget budskap Ranko utan kanske "utanför" ramen en liten tanke , vi är några miljarder runt ikring iallafall trots allt, men fortsätt klaga om du tycker att det känns bra, det är ju trots allt ditt problem: Mvh Bengt.

Tråkigt att du upplever tråden som en ”klagan”, tanken var att följa upp en komplicerad händelse tillsammans med mina forum-medlemmar och kanske lära mig något av andras erfarenheter. Men som sagt, tack för din åsikt Bengt, jag tror att jag har förstått ditt budskap och ja, det är självklart mitt problem som jag kämpar för att lösa. Jag stänger nu tråden och följer ditt råd…

Mr Wook,
vi får reda på imorgon om vad som gäller och om 24:00 stämmer med det påstådda.

Bara för ”nyfikna” om vad som har hänt sen sist! Tråden förblir avstängd…

Huvudregeln i Spanien är att du får ringa Polisen efter 24:00 vid störningar, vilket har ingenting med vår camping att göra. Här finns inga uttalade behållnings regler utan ”sunt förnuft” får råda efter 22:00 då portarna stängs och ”kvällsvila” träder i kraft, vilket 99,9 % av alla besökare från flera Europeiska länder gör. Vill man förlänga dagen och vara mera aktiv, då erbjuder campingen samlingslokaler där man kan t.o.m. bli uppassad fram till 24:00. Detta är ett besked jag fick från ägarna och inte från en anställd fastighetsskötare som kanske hade egna tycken/åsikter… Så kan det bli!

Min far har lärt mig som barn att ”öppnar du inte munnen min son, då får en annan göra det åt dig”… Kloka ord nu i efterhand då min pappa dog alldeles för tidigt (hjärtat), bara 49 år gammal…

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen