• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Handla lokal mat utomlands (t.ex. Spanien), hur fungerar det?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Vi har våra favoriter bland den manuella charken (Salvador i Alfaz del Pi, m.fl. och storhandlarna Mendoza, Mercadona, Carrefour, Lidl, Aldi, m.fl.). Ibland får man ta sig till Costa Blanca butiken (den dyraste) som har i princip allt i basvaror som man är van med hemifrån.
Men min tråd handlar egentligen om mat som Spanjorerna själva ser fram emot. Hittade späddgrisar i charkdisken, något jag aldrig sett hemma! Idag är det Nyårsafton och jag valde bort allt från havet, lobstrar, musslor och annat gott samt köpte ett halvt lamm. Hallo, ett halvt lamm hemma hade gått på flera kg, här blev det bara ca 1 kg, ett lamm som aldrig har ätit grönt, osv… Hjärtekrossande! Marianne har sett spädgrisar i helformat (med huvud osv.) och vägrar ens se eller få tillagat något sådant!!!

Hur resonerar ni andra som är vana hemifrån att allt ser ”bra” ut och att djuren har kommit upp lite till i åren för slakt?

Detta ska jag äta ikväll till Nyårsafton, medan Marianne önskade sig grillad Provence-kryddad saftig kalkonfilé (återkommer om detta i en annan tråd ; )
EF2A9F61-FC41-440B-9AD2-6E689E7808B4.jpeg
Aldrig sett något liknande hemma, inte ens på TV! Jag bara saltar lite lätt lammet och inget annat, det ska smaka lamm!!!

Gott nytt år från Cidermakaren i Ljungby
(Vegetarisk cider, så klart, haha!)

I dessa tider av medial påverkan så har jag stött på individer
som grubblar på vilket trädslag nedanstående råvaror växer?
Löv-biff, Fisk-pinnar, Plank-stek.

I min förskoleålder sa sa morfar:
-Kom nu lille paug, så ska jag lära dig hur man nackar höns.
Sen blev det skållning, avfjädring/plockning och rensning.
Sen fick jag leverera den första hönan till mormor,
som en timme senare kallade till kvällsmat.
Sambandet busenkelt och glasklart.

Kalkonerna vågade jag inte närma mig, vid så späd ålder.
Men! Det var god djurhållning enbart för husbehov, ingen tvekan där.

Kan fortfarande skratta för mig själv när jag minns hur mormor
debatterade med grannfruarna huruvida det gick 16,17 eller 18 ägg på ett kilo.
I dag finns det ju folk som menar, på fullt allvar,
att storleken på de enskilda äggen har en avgörande betydelse
för när ett kilo uppnås.
Måste erkänna att jag stöder den tanken.

Jämför gärna med den retoriska frågan:
-Hur lång tid tar det att köra en halvtimme? :)

Vi har våra favoriter bland den manuella charken (Salvador i Alfaz del Pi, m.fl. och storhandlarna Mendoza, Mercadona, Carrefour, Lidl, Aldi, m.fl.). Ibland får man ta sig till Costa Blanca butiken (den dyraste) som har i princip allt i basvaror som man är van med hemifrån.
Men min tråd handlar egentligen om mat som Spanjorerna själva ser fram emot. Hittade späddgrisar i charkdisken, något jag aldrig sett hemma! Idag är det Nyårsafton och jag valde bort allt från havet, lobstrar, musslor och annat gott samt köpte ett halvt lamm. Hallo, ett halvt lamm hemma hade gått på flera kg, här blev det bara ca 1 kg, ett lamm som aldrig har ätit grönt, osv… Hjärtekrossande! Marianne har sett spädgrisar i helformat (med huvud osv.) och vägrar ens se eller få tillagat något sådant!!!

Hur resonerar ni andra som är vana hemifrån att allt ser ”bra” ut och att djuren har kommit upp lite till i åren för slakt?

Detta ska jag äta ikväll till Nyårsafton, medan Marianne önskade sig grillad Provence-kryddad saftig kalkonfilé (återkommer om detta i en annan tråd ; )
Visa bilaga 20032
Aldrig sett något liknande hemma, inte ens på TV! Jag bara saltar lite lätt lammet och inget annat, det ska smaka lamm!!!
Du har känslan o rätta viljan 🥰👍👊 Gott Nytt År

Gott nytt år från Cidermakaren i Ljungby
(Vegetarisk cider, så klart, haha!)

I dessa tider av medial påverkan så har jag stött på individer
som grubblar på vilket trädslag nedanstående råvaror växer?
Löv-biff, Fisk-pinnar, Plank-stek.

I min förskoleålder sa sa morfar:
-Kom nu lille paug, så ska jag lära dig hur man nackar höns.
Sen blev det skållning, avfjädring/plockning och rensning.
Sen fick jag leverera den första hönan till mormor,
som en timme senare kallade till kvällsmat.
Sambandet busenkelt och glasklart.

Kalkonerna vågade jag inte närma mig, vid så späd ålder.
Men! Det var god djurhållning enbart för husbehov, ingen tvekan där.

Kan fortfarande skratta för mig själv när jag minns hur mormor
debatterade med grannfruarna huruvida det gick 16,17 eller 18 ägg på ett kilo.
I dag finns det ju folk som menar, på fullt allvar,
att storleken på de enskilda äggen har en avgörande betydelse
för när ett kilo uppnås.
Måste erkänna att jag stöder den tanken.

Jämför gärna med den retoriska frågan:
-Hur lång tid tar det att köra en halvtimme? :)
Ursäkta mig i 20:onde timmen på årets sista dag: Men Vegetarisk Cider.. finns det någon annan cider?
Aldrig sett Fläskcider, Nötdjurscider..? 😳

Det är knepigt med humor, ironi och satir.
Ungefär samma som med rörligt intellekt,
vissa har det, andra inte...
När jag läser saker som jag inte håller med om,
så åtminstone försöker jag,
undvika att direkt publicera de tankar
som reptilhjärnan i stunden producerade.
Samma sak där, vissa försöker åtminstone,
andra fattar inte ens att de borde försöka!
Gott slut på 2022!

Det är knepigt med humor, ironi och satir.
Ungefär samma som med rörligt intellekt,
vissa har det, andra inte...
När jag läser saker som jag inte håller med om,
så åtminstone försöker jag,
undvika att direkt publicera de tankar
som reptilhjärnan i stunden producerade.
Samma sak där, vissa försöker åtminstone,
andra fattar inte ens att de borde försöka!
Gott slut på 2022!
Men Du skrev ”Vegitarisk Cider” Cider tillverkas av Frukt/grönsaker..Alltid! inte av något annat, därav Mitt inlägg, blev lite nyfiken bara! 👻

Finns det djurprodukter i öl och vin?​

Många öl- och framför allt vinsorter behandlas i klarningsprocessen med animaliska produkter. Öl, speciellt mörkt sådant, klarnas med fiskbloss (gelatin från fisk). I vin används till en liknande process till exempel äggvita eller gelatin. Till rysk och östeuropeisk vodka används ibland benmjöl. Campari, liksom en del röda viner, innehåller karmin, ett rött färgämne från krossade insekter

Lite OT:
Benmjöl används i storproduktion (bl.a. Åhus) för att rena sprit från biprodukter (finkel). Vanliga hembrännare brukade använda aktiv kol vilket var helt ”vegetariskt” 😧. Även dom som drack ”för mycket” av det hembrända spriten brukade så småningom förvandlas till ”grönsaker” (saknar källmaterial, men har sett med egna ögon)🤪.

Visa bilaga 20032
Du har känslan o rätta viljan 🥰
jag tänkte direkt på den här låten...men det är ju fel då texten går, ”du har känslan men inte rätta viljan”. Nära nog 😉

jag tänkte direkt på den här låten...men det är ju fel då texten går, ”du har känslan men inte rätta viljan”. Nära nog 😉
Faktum är att D va den låten som poppade upp i huvudet 🤣, Men Marianne o Ranko har ju den rätta viljan så något annat vore tokigt att hävda

Nu är vi i det nya året och förra årets 1/4-lamm steken är avverkad. Måste erkänna att jag har aldrig ätit godare lamm i hela mitt liv. Börjar ifrågasätta, vad är det egentligen jag köper hemma på saluhallen, ett gammalt lamm eller ett ungt får?
Nu fortsätter jakten på Spanska proteiner och då hade jag ett samtal med Gaspar, en av campingens fastighetsskötare angående kaningryta eller liknande. Han skrattade, jodå, det är gott med kanin, men min dotter har 2 st. hemma så vi undviker just kaninrätter… Och så fram med mobilen och video med dottern lekande med dessa 2 små liven.

En tankeställare, först åt jag en kvarts ”lambi” till Nyårsafton och nu funderar jag redan på att smaska vidare små barn-lekkompisar. Är det något fel på mig? Jag kanske ändå ska satsa på den lilla ”spädgrisen” som Marianne inte ens kan titta på och ger mig otroliga skuldkänslor? Tja, snart öppnar butikerna igen och då måste jag hitta något intressant!

Återkommer.

Senast ändrad:
Har haft grisar som slaktats inför julen uppvuxna hos oss och fjolårs kalvar som gick på bete våren till senhösten.
Gött kött är viktigt för hälsan.
Glada djur ska respekteras både i livet och i tillagningen🤠👍.
Som jag brukar säga
Grisen ska va lycklig även på tallriken👍

Må si meg enig med Peter1. Kjøtt fra glade dyr er bedre enn fra fabrikkoppdrett. Kanin er bedre enn kylling, selv om jeg som barn ikke fikk servert mine egne - naboen spiste de :D I Spania er det lettere å få fatt på små lekkerheter enn i de nordiske land i dag.

Kanin ÄR kanon, jag älskar grytan som behöver sin lilla tid då det är ”segt” annars. När Marianne (den mesiga av oss 2) såg flådd kaninhuvud i förpackningen, då var loppet kört! Hoppas vi slipper Putin på nära håll för då dör min bättre halva av näringsbrist!

Kan man klassa bruna bönor inhandlade i Spanien som ”lokal mat”? Detta ska jag bjuda min sköna ”nalle skutt” till hustru som har varit borta i fjällen hela dagen idag.

Oavsett vilket, hon är nog rätt hungrig efter dagens strapatser och klämmer allt som bjuds (y) :love: ;)

image.jpg

…fast som äkta man, kocken i köket och den som vill locka ”honan” i fördärvet så har jag faktiskt ett äss i ärmen! K n a p e r s t e k t bacon som inte står med på menyn (ett måste i ett påskrivet äktenskap!)

Det fattas ett revben, gissa vart den hsr tagit vägen…hahaha..😉
7AEFE122-7625-45BC-B09E-7E18AA90DE1A.jpeg

När jag "läste fram" inför prästen,
vill jag minnas,
att Skapelseberättelsen just beskrev något om antal revben,
man och kvinna, något kom först och sedan det andra.
Kanske någon mera beläst, eller ny-konfirmerad,
kan hjälpa till att fylla i och reda ut begreppen?
Förresten:
-Rösta på pastor Jansson!
Han har ingen bestämd uppfattning om någonting... :)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen