• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Höstens sista blomma?

Tordan

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Motala
Mina planer på att företa en av sommarens sista resor upp till Lingonriket i Norrland, förtogs dessvärre av gårdagens senaste väderprognos.
Nils, (ja, ni vet han svärmorsdrömmen på SMHI) , han förutspådde att dagstemperaturen skulle falla likt en upp-haussad aktie på börsen.
Snacka om kallfront, här handlade det om att kvicksilvret skulle rasa över en natt från +20 och förlora mer än halva värdet, ner till knappa 10 grader!
Jag bestämde mig för, att låta lingonen i de norrländska skogarna förbli orörda, fast jag helst vill ha dom rårörda...

Med panik i blick vände jag uppmärksamheten åt motsatta hållet och det var inte lätt, att hitta något utbyttbart resmål så där i all hast.
Sensommaren hotade med ett abrupt slut och man vill ju gärna ta tillfället i akt och ta vara på de här sista ljumna kvällarna.
Trots, att jag kanske sett för många Sune-filmer, drar vi sålunda iväg genom villande mo och annat sussilull med en skriande törst på lite sommarvärme.

Missar den hastigt uppdykande rastplatsen för en tänkt fikapaus strax innan länsgränsen. X!!:confused::mad::censored:XX!
Kaffetarmen opponerar sig högljutt och jag söker nu förtvivlat efter närmaste avtagsväg.
Hittar turligt nog en korsning nästan på direkten och svänger av, upptäcker en liten skylt "badplats" och gör nyfiket ytterligare en gir in till höger.
Klippta gräsytor välkomnar oss och en skylt som förkunnar, att fricamping (hör och häpna) är tillåtet, enl allemansrättens regelverk.

Vi parkerar nu som enda ekipage invid sjön där Mörrumsån rinner upp och njuter av stillheten i grönskan och vår efterlängtade fika.
Ibland ska man ha tur i oturen för att hitta ett sådant rart litet smultronställe.

Tiden lider, vi har långt kvar till vårt tilltänkta resmål och måste dra vidare innan kvällen blir alltför sen.
Passerar på hög höjd med pirrande knän det välkända och kulturhistorika (?) monumentet från 1972 och landar efter lång inflygning,
där jag inte satt min fot på de senaste 45 åren. Nästan skamligt att erkänna, men jag skyller på Sune...

Nu gäller det att hitta ett ställe att övernatta på, innan solen går ner och vi drar oss så sakteliga mot mer välkända landmärken.
Jag har en del namn i bakhuvudet på ställplatser, som skulle kunna vara intressant.
Campingar är inte riktigt min melodi, återigen Sunes fel... ?

När jag svänger in på den här "bakgården" (f´låt, alla ni som gillar stället...) men hjärnan kopplar förundrat ner tankeverksamheten,
tiltar liksom ett flipperspel och jag tvekar för några sekunder stillastående på infarten. Ska den här grushögen verkligen vara nå´t att ha?
Tittar mig omkring och tänker, att lite grönt här i området hade nog piffat upp tillställningen en smula.

Nja, jag backar in på en ledig plats intill någon Concorde, skrapar generat med foten i gruset och lämnar området, smått desillusionerad.
Men jag har ännu ett trumfkort i bakfickan och kör ett stycke tillbaka och hoppas på bättre förutsättningar där.

IMG_7512.jpeg

Ja, det blir alltså så, att vi trots Sune-filmerna till slut hamnar på en camping...
och här upptäcker jag också kanske "höstens sista blomma", vilket jag ber att få återkomma till
och som kanske är den egentliga anledningen till denna lite okonventionella reseskildring.

IMG_7626.jpeg

Men först var det ju det här med registrering, som jag / man alltid motvilligt måste genomlida på campingar, eftersom...
jag inte förberett mig med ett Camping Key kort. Jag får ju skylla mig själv, men jag är nog inte den enda token i detta sammanhang.

Först måste man alltså där i receptionen uppge både pers.nr / bilnr och då anser jag, att man redan har fått alla uppgifter man behöver.
Det vet ju vem som helst, att det räcker med dessa uppgifter, så ligger hela livet uppdukat där på skärmen och inför hela publikum.
Nöjer sig då campingägaren med detta?

Nej, jag måste dessutom ladda hem Camping Key appen och ombeds uppge alla mina uppgifter en gång till.
Visserligen är CK avgiftsfritt numera, men ibland är jag lite som en riktig Tjalle Tvärvigg, är emot själva principen...
När man var tvungen att köpa frimärken att klistra på sitt medhavda campingkort, ja då var det kanske främst snålheten som var stötestenen.

Så, hela första kvällen ägnade jag mig åt att komma komma överens med den där förb... CK-appen.
Det uppstod nämligen ett typiskt moment 22 i samband med detta faktum, att jag tidigare varit registrerad på CK med mitt pers.nr,
men sedan dess bytt både mobilnr och e-mail, vilket det där förbaskade systemet inte kunde begripa och få in i sin tröga dataskalle!
Dessutom blev jag utkastad i Ingenmansland efter "alltför många försök" och ombads vänta minst en timma...:mad:

Allt detta utspelar sig medan solen håller på att gå ner bakom ryggen på mig, Nikko rycker i kopplet och vill hälsa på andra jyckar
och hustrun har burit ut sin solstol, lagt upp benen högt och bara njuter av kvällssolen, som sakta dalar ner i horisonten.

IMG_7558.jpeg

Undrans, om det blir någon skvätt över till mig, innan jag hunnit bli klar med Camping Key appen?
Jamen, visst är det väl ändå enklare att bara slå ner sina bopålar på en ställplats... det måste man ju ändå tillstå.
Har jag glömt att tala om vart vi befinner oss? Hinner inte berätta mer nu, det får bli under fortsättning följer...
 
Nu hakar vi på "höstens sista blomma", som egentligen visade sig vara en riktig orkidé... Ja, på rent alvar alltså.

Har fortfarande kvar minnet av den korta visiten på den föregående grushögen med en tät rad av parkerade husbilar.
På den här campingen råder det ingen trängsel överhuvudtaget, det är nästan oförskämt gott om plats.

Eftersom jag inte behöver snuttefilten, väljer jag bara en enkel plats nära havet, utan något extra, bara det är strandnära.
Helst vill jag ju kunna doppa fötterna i vattnet direkt från dörröppningen, men jag får nöja mig med det näst bästa,
dvs, så nära som det nu är tillåtet att parkera vid strandlinjen.

Tidigare kunde man tydligen parkera i "orkesterdiket" med sin husbil, om ni förstår hur jag menar,
men nu är detta inte längre möjligt.

Campingen har nog fått backa tillbaka med sin gränsdragning en smula
och egentligen har det nog inneburit en förbättring, om jag ska vara riktigt ärlig.

Här kan man nu obehindrat strosa omkring utmed strandområdet, ta med några stolar eller slå sig ner i gräset,
kanske grilla på några, för ändamålet, avsedda platser eller bara njuta av fantastiska solnedgångar över vattnet.
Strandområdet är faktiskt riktigt inbjudande vackert i sin nuvarande och helt naturliga skepnad.

I den här delen av landskapet är länsstyrelsen tydligen på hugget och värnar om strandskyddet.
Kanske dom på sina kanslimöten har den här bilden i fokus och anser att vi (husbilister) jämställs med skarven...?
IMG_6750.jpeg

Så illa trångt är det nu inte på "vår" camping, vi häckar som enda koloni och på första parkett.
IMG_7513.jpeg

Just den här campingen är ju helt underbar (!) och inte det minsta lik film-Sunes campingställen...
Varken hoppborg eller minigolf, inte ens någon vattenrutschbana eller tillstymmelse till sandstrand.
Det finns absolut inget att göra....! Enda förlustelsen torde vara, att besöka receptionen
för att köpa sommarens sista glasspinne till halva reapriset?

IMG_7518.jpeg

En trevlig tysk på promenad med sin jycke meddelar oss, "es ist sehr ruhig hier"
Han har varit ända uppe vid Treriksröset och vänt, kört tillbaka via bl.a Stekenjokk och en massa andra ställen.
Hur i jösse namn hittade han just den här avkroken, bland det stora utbud som finns i den här delen av landet?

Det är nu i slutet av säsongen och vi är inte så särskilt många besökare på den här campingen.
Vi äger "vår" flaggstång till synes i eget majestät.

IMG_7589.jpeg

Nikko är den, som i första hand ombesörjer våra sociala kontakter med främmande människor och deras fyrfotingar,
min hustru hakar snart på med en ström av glosor på alla språk hon känner till och i en salig blandning.
Själv är jag på svenskt manér trög i starten... och är inte den, som direkt tar initiativet till ett snack över diskbaljan.
Varmvattnet finns här... det kan jag iallafall upplysa om. ;)

IMG_6721.jpeg

Vi lämnar campingen för några timmar och beger oss ut på vandringsstråt utmed strandkanten söderut
mot välkänd hamn med särskild säckhantering som mål. Här har länsstyrelsen sagt sitt och jag är nyfiken på
hur slagfältet egentligen ser ut i verkligheten.

Efter två och en halv km försvinner tyvärr stigen upp mot bebyggelsen och uppslukas av asfalterad väg.
Ska vi tya den sista biten? Jag blir givetvis nedröstad av majoriteten, Nikkos långa tunga släpar i backen av törst
och han fäller därmed avgörandet. Havsvatten är inte drickbart, så vi vänder på klacken och styr kosan hemåt.
Vi nöjer oss med anblicken av den lilla hamnen... och havsutsikten på vårat återtåg utmed stigen.

IMG_7593.jpeg IMG_7590.jpeg IMG_7595.jpeg

Det är inte fy skam att vara tillbaka till campingen heller.
Solljuset glittrar i vattnet och vilstolarna lockar till en härlig avkopplande stund i gasset.
Denna ljuva sensommardag måste man givetvis förvalta på bästa sätt. Skam vore väl annars...

IMG_7596.jpeg IMG_7597.jpeg

Jag vill ju så gärna visa lite fler bilder från den här goa platsen...
Tyvärr, tillåter nu inte systemet fler bilder och om du inte redan listat ut var jag/vi är,
sparar jag den egentliga upplösningen till nästa avsnitt, det blir liksom ett stickspår till på spåret...
 
Senast ändrad:
Ja, jäklar i havet, skulle man kunna säga, för nu har antalet besökare på "vår" (tält)avdelning ökat med 100% (!)
... känns nästan som att det börjar bli lite väl trångt om saligheten... ;)

IMG_7640.jpeg

Varför inte då ta en inspektionsrunda i kvarteret och kolla in omgivningarna här på campingen?
Vi tar alltså promenaden från "vår" (tält)avdelning, som saknar uppkoppling till ev snuttefiltar.
Går strandvägen utmed vattnet och beger oss över mot den andra och mer centrala delen av anläggningen.
Dessa vindpinade träd gör sig också väldigt bra på bild, ur alla synvinklar.

IMG_7624.jpeg IMG_7617.jpeg IMG_7611.jpeg

Aha, nickar nog nu någon lite igenkännande och den här välbekanta vyn förstärker nog utropstecknet (!).
Det här är ju den där centrala samlingspunkten, där grannar möts för trevligt samkväm med sina diskbaljor.
Servicebyggnaderna ser lite bedagade ut. men bekvämligheterna är nu faktiskt modernt renoverade.
Utrymmena är helkaklade, fräscha och som det bekant heter, så det är ju insidan som räknas...

IMG_7608.jpeg

Utanför anläggningen finns en större parkering / ställplats för de husbilister, som absolut inte vill åka innanför bommarna
eller kanske måste invänta en ledig plats under högsäsong. Duger riktigt bra för en enkel övernattning i det här området.
Här gäller ställplatsregler (utan tillgång till övrig service) men till det facila priset av endast etthundrafemtio kr.
Är inte detta ett initiativ som ofta efterfrågas här på forumet och kanske passar många husbilister?
Den här killen, som driver stället, har tydligen fattat galoppen och uppdaterat sin anläggning.
Jag hoppas, att han får utdelning för sitt idoga arbete att klippa och hålla snyggt, även på den här rejäla gräsytan.

IMG_7637.jpeg

Nu ska jag inte hålla er på sträckbänken längre...
Vi njuter några av sensommarens sista varma dagar här på Sandviks camping.
Med facit i hand, skulle jag inte vilja byta bort just dessa dagar till någon annan plats i området.
Platsen förtjänar den här lilla uppmärksamheten, för den strider mot alla tidigare uppfattningar jag haft mot,
att häcka några dagar på Öland med husbil och dessutom ta in på en campingplats...

IMG_7638.jpeg

Det är inte ett dugg likt Sunes campingsemestrar... ;) (gamla fördomar..)
Här kan man verkligen njuta av lugn och ro i naturnära miljö och "bara vara", som det heter nuförtiden.
Spritter det ändå i benen, finns en härlig naturstig, som man följer utmed stranden, ända ner till Degerhamn.
Där kan man ju alltid titta på cementfabriken, som majestätiskt reser sig mot skyn i sin gråa skepnad
och så naturligtvis besöka ortens omskrivna hamnområde, där vi (husbilar) egentligen inte får stå...

Nu är det bara två bilder kvar att utnyttja och de får avsluta den här reseberättelsen.

IMG_6733.jpeg IMG_6735.jpeg

Sista förmiddagen väller dis och täta dimbankar in från Kalmarsund och omsluter oss i ett tjockt töcken.
Fortfarande hyfsat varmt, trots att solen knappt orkar tränga genom diset.

Naturligtvis är vi tvungna, när vi ändå är i närheten, att hälsa på lille Jan, (eller är det Erik...?),
Nej, utbrister jag högljutt, för jag konsulterar nätet och bringar klarhet i, att det är långe Jan som är längst söderut... basta!

IMG_6752.jpeg

Som min dyra svärmor i dataålderns begynnelse brukade uttrycka sig om dåtidens nymodigheter, internet...
Det är väl bara att ringa www och fråga...?
 
Medges Tommy, att det är ganska likt ... ;)
Det är bara hb-platserna, där mitt ute i "orkesterdiket", som skiljer sig från mina egna minnesbilder.
Antingen drack jag för mycket vin första kvällen,
kanske smög sig dimman in i mitt medvetande långt före att den egentliga foggen svepte in
men inte fasiken såg jag någon möjlighet att parkera husbilen så där strandnära...
Kanske borde varit på plats några år tidigare, innan länsstyrelsen (?) eventuellt upptäckte ofoget...?
Men å andra sidan, vår camping är ju mer naturnära nu och man vänjer sig snart, att gå de där extra stegen till strandkanten.


IMG_6722.jpeg


Å andra sidan var det då väl för märkvärdigt, att Bengt tycks har stått nästan vid en liknande buske som jag..?
Är alla campingar på denna ö så förbaskat lika?
Jag trodde, att Sandviks camping var unik i sitt slag...
Nu måste jag ge mig ut och utforska vilka campingar ni också varit på.
Jag börjar nog direkt vid Borgholm och arbetar mig norrut och vidare runt ön.

IMG_7535.jpeg
 
Tack för den infon, Bengt.
Jag misstänkte, att det var kostymnissarna, som låg bakom.

Jo, jag har ju sett bilder från platsen, där man kunde stå utmed vägen intill strandkanten.
Idealiskt läge för oss, som är sugna på parkera med en riktig närkontakt intill vattnet. ;)

Visserligen är kanske beslutet inte helt fel, om man enbart ser till naturvärdet,
men det måste inneburit en rejäl förlust för campingägaren att förlora just denna "åtråvärda" mark.

Risken är väl tyvärr, att om ingen nu får röra växtligheten, klippa gräs och buskar eller hålla efter området i största allmänhet,
så kommer det med åren att växa upp en massa sly och buskage. Ingen vidare framtidsbild för campingen?

Av en av Tommys bilder, så visar det ju på en enorm skillnad redan, från att vara en välskött och anordnad gräsyta,
så har området förvandlats till i princip hedmark, på bara något år?

Synd på en sån vacker orkidé, om den vilda naturen helt får övertaget och kväver den här rara plantan på lite sikt...
 
Vi var själva på Sandviks Camping för precis en månad sedan, så här beskrev jag campingen då i min reseberättelse här på Forumet:

—————-
Vi valde den här gången att köra vidare norrut, nu med sikte på en annan av våra favoriter, Sandviks camping, mellan Degerhamn och Hammarby. En något bedagad camping, som vi besökt de tre senaste åren och kunde konstatera att underhållet på campingen är 0. Kanske att den låga beläggningen inte skapar möjligheter att investera och förbättra?

Men campingens läge på Ölands västkust. mot Kalmarsund och den orörda naturen gör vistelsen till en upplevelse. Här är det inte 4 meter mellan bilarna, här kan du ha 40 meter om du vill.


IMG_5970.jpeg


Läget vid Kalmarsund är speciellt.
IMG_1801.jpeg

Låg beläggning, de flesta gästerna från Tyskland, kanske beror det på att ägaren är tysk. En annan iakttagelse är att gästerna är en yngre generation campare, med husbilar som vi inte är vana att möta på våra ställplatser.

Är det här nästa generation husbilsägare, som vi mötte på Sandviks Camping, med husbilar med tyska registreringsskyltar?

IMG_1793.jpeg


IMG_1792.jpeg


IMG_1796.jpeg


IMG_1803.jpeg


———————

Ser att vi har lite olika syn på campingens standard, som vi tycker är något ”bedagad”, men som samtidigt är charmigt och känns helt rätt i den miljön.

En annan Ölandsfavorit är också en annorlunda camping, Wikegårds Semesterby.

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen