• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Karosseri Hög ljudnivå Fiat Ducato

Ulflindberg

Medlem
Medlem
Ort
Alnö
Jag tycker att ljudnivån vid körning är hög i min Hymer (Fiat Ducato), halvintegrerad. Jag funderar på att montera innerskärmar och undrar över hur mycket det dämpar ljudet i bilen? Jag vet att man kan klistra på ljuddämpande material på skärmarna och skärmarna tar ju bort stensprut på känsliga ställen i hjulhusen vilket borde vara ett plus. Någon med erfarenhet?
 
Ducato 2,8 2001.
Jag monterade innerskärmar, som jag klistrade butylmatta på översida. (sidan från stensprutet)
Golvet isolerades med ljuddämpningsmatta, heltäckande och under originalmattorna.
Motorhuvens öppningar mellan förstärkningsurtagen isolerades med självhäftande isolermatta.
En på husbilar ej använd ventilationsöppning i dörrarnas bakgavel tejpades för.

Ovanstående gjorde en extrem skillnad.
 
Jag har gått loss på alla våra bilar vi haft men den jag fått störst skillnad före/efter på är den vi har nu. En Ducato 2,8 -05 halvintegrerad.
Jag har inte upplevt att just innerskärmarna har gjort så väldigt stor skillnad på ljudet i bilarna däremot isolermattan vi lagt in i nuvarande bil.
Jag köpte ett komplett kit här: https://www.nkgroup.co.uk där den mattan ingick. Den skulle man vilja köpa på löpmeter och lägga in överallt.

Den består av tre skikt där ytterskikten är typ tungt gummi och mellanskiktet är av mjukare skumgummityp. Skall enligt diverse forum vara absolut bästa konstruktionen för att verkligen absorbera motor och vägljud. Dom vanliga dämpplattorna man brukar limma på plåt dämpar mest plåtarnas svängningar men bromsar inte ljudet speciellt.
Jag lade min matta hela vägen från bakom förarstolarna och med uppvik så långt upp under instrumentbrädan det gick. (Bild från säljaren)

Sound-Barrier-under-camper-floor.jpg
 
Vi har funderat på att montera innerskärmar och ljudmatta i bilen. Har läst på positiva och negativa kommentarer om campasweden mycket bra service inga problem om dom går sönder.
Men att flera har fått bytt för att dom har gott sönder.
Jag betalar hellre lite mer än att behöva göra jobbet två gånger.
Har någon här någon erfarenhet av innerskärmar och hållbarhet?
 
Vi har funderat på att montera innerskärmar och ljudmatta i bilen. Har läst på positiva och negativa kommentarer om campasweden mycket bra service inga problem om dom går sönder.
Men att flera har fått bytt för att dom har gott sönder.
Jag betalar hellre lite mer än att behöva göra jobbet två gånger.
Har någon här någon erfarenhet av innerskärmar och hållbarhet?
Jag har skickat ett mejl till Svensk Bilvård som säljer Lokari innerskärmar om pris, jag kommer ta dom med extra ljuddämpning.
Lokari är ju känt sedan hedenhös och håller bra kvalite.
 
Vi har funderat på att montera innerskärmar och ljudmatta i bilen. Har läst på positiva och negativa kommentarer om campasweden mycket bra service inga problem om dom går sönder.
Men att flera har fått bytt för att dom har gott sönder.
Jag betalar hellre lite mer än att behöva göra jobbet två gånger.
Har någon här någon erfarenhet av innerskärmar och hållbarhet?
Jag har satt i skärmar därifrån ett par gånger och har inte märkt att det skulle vara något problem med dem. Jag undrar också lite hur dom skall gå sönder. Dom bär ju bara upp sig själva utan belastning eller påverkan utifrån.
Kanske om man sätter fast dom "i spänn" vid monteringen eller att man sätter på för tung fuktsugande ljudisolering på ovansidan av dem?
 
Jag har satt i skärmar därifrån ett par gånger och har inte märkt att det skulle vara något problem med dem. Jag undrar också lite hur dom skall gå sönder. Dom bär ju bara upp sig själva utan belastning eller påverkan utifrån.
Kanske om man sätter fast dom "i spänn" vid monteringen eller att man sätter på för tung fuktsugande ljudisolering på ovansidan av dem?
Så här skrev en på ett annat forum det var detta jag reagerade på.
"Kund servicen är mycket bra hos Campa Sweden.
Jag fick 4 nya skärmar efter att 2 st inte klarade första vintern.
De nya monterade jag i höstas, en av fram skärmarna är redan trasig och då är inte vintern över än.
Och då har jag nog inte kört 20 mil än.
Det är usel kvalitet på plasten."
 
Intressant, flera skärmar trasiga för samma person och på samma bil.
Det är samtidigt lätt att misstänka att dom nya skärmarna monterats dit exakt likadant och med samma fästen/hål som dom som gått sönder.

Personligen skulle jag inte tveka att köpa dom igen. Ja om det nu inte är många som rapporterat om problem. Jag gissar dom har sålt en del skärmar under åren.
 
Jag vet inget om kvaliteten på dessa skärmar. Men jag kan tänka mig att både montering och användning har stor betydelse för om de håller eller inte. Montering har nämnts ovan. Med användning menar jag om man bara kör asfaltvägar på vår, sommar och höst eller om man som jag, och säkert en del andra, gärna kör grusvägar och även vintervägar. Då finns större risk för att de går sönder. Och då kan man kanske skilja på bra eller dålig kvalitet.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen