• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gran Canaria vs Teneriffa

Lasseboy

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Borås
Slutet på Februari tänkte vi eventuellt flyga till värmen 1 vecka, har hitta 2 hotell som vi är intresserade av.
På Gran Canaria i Playa de ingles
På Teneriffa Las Castillas

Vilken är att föredra, bryr oss inte mycket om uteliv, mysiga restauranger och lite shopping och bra bad.

Ni som vart på båda öarna vad hade ni valt?
Skiljer det sig mycket i klimatet?
 
Senast ändrad:
Slutet på Februari tänkte vi eventuellt flyga till värmen 1 vecka, har hitta 2 hotell som vi är intresserade av.
På Gran Canaria i Playa de ingles
På Teneriffa Las Castillas

Vilken är att föredra, bryr oss inte mycket om uteliv, mysiga restauranger och lite shopping och bra bad.

Ni som vart på båda öarna vad hade ni valt?
Skiljer det sig mycket i klimatet?
Södra delen en öarna har normalt soligast.
Jag föredrar Gran Canaria, och då Meloneras väster om Playa Ingles.
 
Som Olof G säger. Södra delen på båda öarna är ok.

På Gran Canaria där jag bor går det bra från San Agustin till Puerto de Mogan. Ovan San Agustin i Bahia Feliz blåser de (som i El Medano på Teneriffa) passadvindar som kan vara tråkiga. Puerto Ricco ligger riktigt bra till vädermässigt med bra strand. Problemet är alla backar upp till Hotellen. Amadores ligger bara någon km bort och många gillar den stranden.

Galeria-Amadores-02_0 (1).jpg
 
Jag håller med Olof G och SirMcLain om att G.Canaria är bättre val. Det finns ytterligare fördel med G.Canaria för alla opera älskare, nämligen att sedan många år tillbaka hålls i Las Palmas opera festival. Lesseboy Du planerar resa till slutet av februari och då kan Du njuta av Puccinis Tosca. Min fru & jag har njutit av olika opera föreställningar i Las Palmas senaste åren och kan varmt rekommendera detta.
 
Tack för alla svar, är allinclusive ett bra val eller finns det tillräckligt med utbud även i de mindre orterna om man väljer dessa, Den i playa de ingles som vi kollat har nog sålt slut för vi hittar den inte längre.
 
Ett litet inpass i din tråd.
Sitter nu på Arlanda och ska strax lyfta till Egypten. Ett solsäkrare alternativ till Kanarieholmarna. Om man nu är nöjd med att bara vara på resorten.
Va kul! Vi har vart 7 gånger i Egypten, Hurgada x 4, sharmel shiek x 1 och Coray bay x 2, den sist nämda tycker vi har vart bäst, inte mycket att göra men fantastisk snorkling precis utanför hotellet!
Men läget i världen nu så känns inte Egypten så lockande, hatet mot svenskar har ju ökat tom i Turkiet.
Sen blåser det mycket jan-mars i Egypten så vi har valt att åka okt-dec när vi har åkt.
 
Tack för alla svar, är allinclusive ett bra val eller finns det tillräckligt med utbud även i de mindre orterna om man väljer dessa, Den i playa de ingles som vi kollat har nog sålt slut för vi hittar den inte längre.
Finns bra utbud på alla orter på GC utom kanske Taurito. Hela orten är ju bara All inclusive. På alla orter fungerar även GLOVO för hemkörning av mat. Vi brukar en gång var annan vecka beställa MC Donalds. Från betalning i appen till leverans ca 15 min.
 
Va kul! Vi har vart 7 gånger i Egypten, Hurgada x 4, sharmel shiek x 1 och Coray bay x 2, den sist nämda tycker vi har vart bäst, inte mycket att göra men fantastisk snorkling precis utanför hotellet!
Men läget i världen nu så känns inte Egypten så lockande, hatet mot svenskar har ju ökat tom i Turkiet.
Sen blåser det mycket jan-mars i Egypten så vi har valt att åka okt-dec när vi har åkt.
Egypten har vi åkt till många år men det har blivit sämre, både vad gäller hotell och mat,sedan är säkerhetsläget och alla ryssar inte det bästa,det är relativt billigt men vi har strukit det från våra reseplaner.
När det gäller GC brukar vi välja all inklusive samt RIUhotell, bra standard ,god mat,inga kostnader tillkommer.
 
Vi har varit på Kanarieöarna ett tiotalgånger alla gånger utom 2 har vi varit på Gran Canaria och då Playa Ingles. Vi brukar vara där ca 3 veckor beror lite på hur flygpriser ser ut. Väljer lägenhetshotell nära havet, gör mycket mat själva men går också på nån lokal resturang, ibland bara en hämtpizza . Vi hyr en bil några dagar för att ta oss upp i bergen gör någon vandring. Mellan byar åker kommunalt billigt o bra. Personligen tycker vi att om man ska vara där ett tag så passar oss Playa ingles bättre det är större. Men ska man bada i havet är det lugnar i dom små byarna.
 

Bilagor

  • 20221116_112047.jpg
    20221116_112047.jpg
    3,6 MB · Visningar: 9
Finns bra utbud på alla orter på GC utom kanske Taurito. Hela orten är ju bara All inclusive. På alla orter fungerar även GLOVO för hemkörning av mat. Vi brukar en gång var annan vecka beställa MC Donalds. Från betalning i appen till leverans ca 15 min.
Hur är Taurito för övrigt är det blåsigare än play del ingles? Hittade denna som vi blev lite sugna på https://www.tui.se/se/boka-resa?pro...b=AI&fc=n&greatDealDiscount=25&bb=AI&price=pp
 
Då har vi bokat, det blir mellan Porto Rico och Arguineguien som vi kommer bo.
Hoppas Caliman lägger sig då nån skrev att det va jobbigt i PR just nu!
Blir bra med ett nytt ställe, sen blir det säkert nån dag som vi tar bussen till PDI och strosar lite!
Tack för all hjälp!
 
Igår tog vi oss upp till shoppingcentret Europa i PR. Det var inte mycket att ha tyckte frun. Vilket köpcentrum är bäst?
Kollade lite på en dansk bouleturnering uppe vid Europa, var kul att kolla på!
 

Bilagor

  • IMG_0463.jpeg
    IMG_0463.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 4
  • IMG_0464.jpeg
    IMG_0464.jpeg
    2,7 MB · Visningar: 4
Igår tog vi oss upp till shoppingcentret Europa i PR. Det var inte mycket att ha tyckte frun. Vilket köpcentrum är bäst?
Kollade lite på en dansk bouleturnering uppe vid Europa, var kul att kolla på!
Är ni i PR så ska ni ju ner på "plattan" Där har ni gamla Centret som jag tycker är bäst, men många gillar ju det hemska Mogan Mall som jag inte kan förstå. Ska ni till ett riktigt shopping center är det närmaste Centro Atlanticco i Vecindario utanför turistområdena. Finns många fler stora i Telde där IKEA finns och naturligtvis i Las Palmas finns massor som i alla storstäder.

nedladdning (47).jpeg

unnamed (5).jpgCC-Arenas-24-list.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen