• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gränna Polkagrisar får skyddad geografisk beteckning

10636092-6163-49CF-AC05-2A8971DB79BD.jpeg
Gränna har redan en stor välkomnande ställplats och nu har vi fått ännu en orsak att besöka denna lilla charmiga stad.

Äkta Gränna polkagrisar har nämligen fått en skyddad EU-beteckning. Traditionen att baka polkagrisar i Gränna kan spåras tillbaka till 1859 och polkagrisbagarna för över kunskapen om den hantverksmässiga tillverkningen genom att lära upp nya bagare. Sådana traditioner skall man vara rädd om och bevara,

Andra svenska produkter som har skyddad EU-beteckning i dag är:
  • Wrångebäcksost (SUB)
  • Vänerlöjrom (SUB)
  • Värmländskt skrädmjöl (SGB)
  • Kalix löjrom (SUB)
  • Upplandskubb (SUB)
  • Bruna bönor från Öland (SGB)
  • Sveciaost (SGB)
  • Hånnlamb, kött från gutefår (SUB)
  • Skånsk spettkaka (SGB)
  • Svensk Vodka (SGB)
  • Svensk Punsch (SGB)
  • Svensk Akvavit (SGB)
Personligen saknar jag surströmmingen, men har läst att det finns ytterligare 12 svenska livsmedel som har ansökt om den skyddade EU-betäckningen. Tänk om vi en dag skulle se en ny surströmmingsburk i kyldisken, sida vid sida med en burk Röda Ulven, men vid närmare titt på den lilla texten och ”ursprungsland” varken läser Sweden, Ulvön eller Skeppsmalen, utan France eller varför inte Polski? Ve och fasa för en sådan utveckling! ;)

Hoppas att informationen kan komma till hjälp när samtalet med grannen på ställplatsen börjar gå trögt, då kan du alltid säga; — å’ du har du hört att polkagrisarna från Gränna nu är skyddade av ingen mindre än EU-kommissionen och…… ? Hoppas med det att samtalet får ny fart. :unsure:

0E6FC4CF-E0A0-4E04-B035-50EE2DF8AC2E.jpeg
En ruggig eftermiddag i mars för flera år sedan, när vi ställde oss på gratisparkeringen utanför bommen till ställplatsen i Gränna. Det fanns iallafall inga husbilsägare på ställplatsen att diskutera livets gåtor med.

Tommy
 
Senast ändrad:
Där står vi gärna vid besök i Gränna. För min del får man gärna förbjuda surströmming. Vänder sig direkt i magen då jag känner lukten. För många år sedan fick jag uppdraget att fördriva sorken på sommarstället. Surströmmingen stoppades ner i sorkgångarna och jag nästan spydde. Visst försvann sorken..... Men var rädd att fällas för djurplågeri. Jag hade erkänt utan tvekan. Hälsningar Göran
 
Vilken plats menar du? Finns den med i våra Husbilsplatser?
Ja, det är P-platserna utanför bommen till ställplatserna och den finns med på kartan över våra Husbilsplatser:
265DDD81-D199-415E-9DD7-7454F2B74252.png
Här står det 150 kr, men jag kan inte dra mig till minnes att vi betalade något när vi stod där den där ruggiga marsnatten 2014.

Tommy
 
Det kan ha hänt mycket på drygt åtta år.
Någon som kan bekräfta om det finns gratisplatser där eller inte? I så fall för dagtid eller övernattning.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen