• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Google Maps

Inte för det hjälper dig med google maps men I den inbyggda gps (pioneer) kan man välja bort grusvägar oasfalterde väger. Men vet inte vem tillhandahåller kartorna åt pioneer

Bilagor

• 20231002_074958.jpg
    20231002_074958.jpg
    2,2 MB · Visningar: 3
Tyvärr ingen hjälp men tack ändå.
Google är super på mycket men nackdelen är att den i vissa fall väljer små (för små) vägar.
Jag har även en TomTom-enhet så min lösning blir att ställa in TomTom på orten och använda våra kartor med kopplingen till Google Maps och där navigering till platsen.
TomTom får leda vår färd fram till närheten av orten och därefter Google Maps fram till den valda platsen.

Google är super på mycket men nackdelen är att den i vissa fall väljer små (för små) vägar.
Jag har även en TomTom-enhet så min lösning blir att ställa in TomTom på orten och använda våra kartor med kopplingen till Google Maps och där navigering till platsen.
TomTom får leda vår färd fram till närheten av orten och därefter Google Maps fram till den valda platsen.
Samma här google är sekundär för mig också

Samma här google är sekundär för mig också
Samma för mig. Förväntar jag mig att navigeringshjälp kommer att behövas plockar jag fram surfplattan, sätter den i hållaren och drar igång Copilot. Om behovet istället dyker upp lite oväntat och bara gäller en kort sträcka händer det att jag tar telefonen och Google Maps istället.

Ladda hem Sygic. Jag har dessa två igång samtidigt och kollar vilken väg som jag vill åka.

Jag har en bunt av olika navigeringsprogram men önskemålet är att direkt från våra ”Kartor” kunna direkt växla till en navigator som inte lurar in mig på småvägar. Om Google Maps, som MapHub kopplar till, hade en inställningsmöjlighet ”Undvik grusvägar” hade problemet varit löst. Nu får man leta upp koordinaterna för önskad plats i våra kartor och knappa in dem i en mer intelligent navigator, TomTom, Sygic, CoPilot…..
Lite knöligt men fungerar.
Problemet skulle vara löst om Google Maps lägger till den saknade funktionen eller om MapHub hade möjligheten att länka till nämnda navigatorer.
Skall vi ställa frågan till Goggle Maps och/eller MapHub?

Jag har en bunt av olika navigeringsprogram men önskemålet är att direkt från våra ”Kartor” kunna direkt växla till en navigator som inte lurar in mig på småvägar. Om Google Maps, som MapHub kopplar till, hade en inställningsmöjlighet ”Undvik grusvägar” hade problemet varit löst. Nu får man leta upp koordinaterna för önskad plats i våra kartor och knappa in dem i en mer intelligent navigator, TomTom, Sygic, CoPilot…..
Lite knöligt men fungerar.
Problemet skulle vara löst om Google Maps lägger till den saknade funktionen eller om MapHub hade möjligheten att länka till nämnda navigatorer.
Skall vi ställa frågan till Goggle Maps och/eller MapHub?
Själv skulle jag vara ganska nöjd om koordinaterna för en plats fanns med på den första bilden som beskriver ställplatsen. Då kan man därifrån enkelt välja Kopiera för att därefter öppna t ex Sygic och klistra in koordinaterna. Se exempel i blått,
Koordinaterna finns ju redan i systemet men Nord för sig och Öst för sig och på ett ställe som många inte känner till.

Hönö Klåva Hamn​

Vid båthamn. 25 vinterplatser, 60-80 platser maj - september. Fräscht trädäck. WC/dusch i en container på ställplatsen. 300 m till fler dusch/WC samt handikappanpassad WC/dusch. Vid hamnkontoret, 400 m, finns ett servicehus med WC, dusch, skötbord och tvättstuga. Kod till WC/dusch och servicehus på kvitto för betalning,
Service: El Vatten Kassettömning Markbrunn WC HCP Dusch Sopkärl
Pris: Avgifter se hemsida - Datum 2023-08-17
Avgift från kl 12. Betalautomat. Vid kontant betalning tillkommer 40 kr.
P-ytor: Grus, Asfalt 7 till 9 m
Koordinater: 57.68331, 11.65062

Problemet er at Google har fjernet informasjonen om veidekke fra sine data. Gikk inn på en gjennomgående vei som i endel km er en smal grusvei. Valgte et segment av den veien og gikk inn på endring av data. Det finnes ikke mulighet for å sette at det er grusvei. Selv Streetview viser tydelig at det var grusvei på det segmentet jeg valgte.

Sjekket om web utgaven av HereWeGo har mulighet for å velge vekk grusvei slik en kan i app utgavene, men nei de har ikke lagt inn den muligheten.

Om Maphub kan legge til mulighet for valg av kobling til andre kartprogrammer enn google så er det en løsning, men det finnes et par problemer med dette - det finnes ingen standard for hvordan en skal koble til de forskjellige navigator apper. Det er en standard for start av app, men overføringen av kartpunkt til app er en annen sak. Noen få app kopierer teknikken som google benytter andre har helt forskjellige løsninger eller mangler muligheten for overføring av kartpunkt.

Senast ändrad:
Jag har testat Sygic truck i 56 mil där man kan ställa storlek och vikt på bilen verkar som sidovägar blir gråa som inte är lämpliga att köra på och fömodligen undantagna från kör vägen. Beroende på hur stor bilen är. Den hade även en bra kameravarning och en varning i förväg om hastighetsänding innan man ser skyltarna. Det gör att man kan köra mera sparsamt med bränsle var mycket 3-1väg där jag hade nytta av det. Finns en hel del bra inställningar.

Tolkningen att grusväg är ungefär detsamma som ”ej körbar” väg är ju lite grov men det kan man kanske leva med, även om det inte är helt bra. En uppdelning utifrån andra kategorier än ytbeläggning kan vara att föredra.

Den värsta fallet av olämplig navigering jag råkat ut för var en alldeles för smal asfalterad gata med brant nedförsbacke (gick knappt att backa fast det behövdes) i en stad i Slovenien.

Jeg tænker at HereWeGo anvender HERE's kort som underlag, og der er det muligt at definere mange ting om et stykke vej. Det er lidt besværligt, da vejstykket er sammensat af mange enkeltstykker, og man skal huske at ændre i begge kørselsretninger.

Men jeg kan godt se, at HereWeGo ikke har m,ulighed for at fravælge grusvej på samme måde som man kan i Garmin

Det sker her: https://mapcreator.here.com/, hvor man skal være logget ind for at foretage rettelser.

Det kan så se ud som på billederne:
Screenshot 2023-10-04 at 11-07-28 HERE Map Creator - 2020.pngScreenshot 2023-10-04 at 11-08-00 HERE Map Creator - 2020.png
Dette er en grusvej, der ikke er markeret som grusvej ,og her kommer et motorvejsstykke, der anskueliggør, at der skal mange rettelser til for at dække hele vejen over mange kilometer

Screenshot 2023-10-04 at 11-10-26 HERE Map Creator - 2020.png

Ja og asfalterte "veier" gjennom jordbruksland i Tyskland, bredde 1 traktor og 90 graders svinger. Men fast dekke / grus er en bra start. Google har mange nivåer veier, primære - sekundære - tertiære plus et par mindre før en kommer over til kategori track som mest er et spor i skogen. Men med sekundære veier som er dårlig vedlikeholdte grusveier blir det hele vanskelig å komme frem med en husbil Min teststrekning ikke langt herifra er en mellomting mellom sekundær og tertiær med fast dekke i begge ender og omlag 10 km smal svingete grusvei mellom disse to. Har kjørt gjennom der med en 6 tonn helintegrert husbil knapt 250 cm bred og 8 m lang - snittfarten ble veldig lav.

HereWeGo app klarer testen, men webutgaven kommer nesten fra det med heder da den finner at det er lav hastighet gjennom skogen så det veivalget ikke blir like raskt som hovedveiene som er nesten dobbelt så lang.

Jag har testat HereWeGo-appen och tycker den verkar lovande.
Dock har vi ingen direktkoppling från våra kartor till den appen utan man får kopiera och klistra in koordinaterna.
Mer om det på bilderna nedan.

Denna navigeringsbld visas.
Den visar hastighetsgränsen för aktuellt vägavsnitt, aktuell hastighet samt att den signalerar om du överträder hastighetsgränsen.
Beräknad ankomsttid, tid till ankomst och den återstående distansen.
Herewego-0.png

Appen har flera inställningsmöjligheter.

Herewego-1.png
Du kan ange generella val.
Herewego-2.png

Hur överför man koordinaterna i våra kartor och önskad plats till HereWeGo?
Välj platsen i våra kartor.
Klicka på pilen som den röda pilen visar.
Skrolla ner i rutan till höger till dess att koordinaterna visas.
Kopiera latitude och klistra in i HereWeGo i fältet "Vart?". Tryck på mellanslagstangenten.
Gå tillbaka till våra kartor och kopiera longitude och klistra in i HereWeGo i fältet "Vart?"
MapHub-1.png
Ett annat alternativ är att läsa gatuadressen i våra kartor och skriva in den och ortsnamnet i HereWeGo och fältet "Vart?".

Kommer att fortsätta testa denna app som för min del kommer att ersätta min TomTom och Google Maps.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen