• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Google Maps

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Jag använder Google Maps via våra kartor för att navigera till önskat mål, enkelt och suveränt.
Ett problem dock, jag hamnar ibland på smala grusvägar, inte alls husbilsvänliga.
Jag har också TomTom, mest för att se min verkliga hastighet. TomTom går att ställa in för bl.a. snabbaste väg vilket gör att den enheten pekar på en annan väg än vad Google Maps gör. Jag antar att Google Maps väljer kortaste väg.
Hittar ingen möjlighet till inställningar men jag kan ha tunnelseende.
Finns det någon inställningsmöjlighet i Google Maps?

Har upplevt samma sak tror det står snabbaste väg numera, i frankrike blev jag ordentligt upplurad av maps till mindre och mindre vägar till slut två hjulspår.
Jag tror att maps ser en väg i befintliga kartor och lägger ingen värdering i detta utan det kan vara en mycket liten väg så man riskerar. Maps är egentligen ingen navigator den saknar många av de viktiga funktionerna.

Det finnes noen få aker en kan unvike, men dårlig vei er ikke med der. Har selv gjort endel oppdateringer til maps for å få de til å ikke sende biler inn på "veier" som i beste fall kan benyttes av 4x4 og erfarne førere. Veivalg som ofte fører til berging ved hjelp av bulldozer, men samme problem hadde Here og Garmin. Det er satt opp private skilter i begge ender som sier klart i fra at det ikke er farbar vei til andre enden. Selv terrengsyklist må ofte bære syklene sine gjennom det skogområdet.

Jeg kan også kun finde 3 muligheder for fravalg

Motorvej
betalingsveje
færger

Findes under "valgmuligheder", Se billede.

Jeg mener dog at kunne huske at der var flere valgmuligheder tidligere, men jeg kan tage fejl på det.

Bilagor

• Screenshot 2023-09-30 at 14-09-14 Google Maps.png
    Screenshot 2023-09-30 at 14-09-14 Google Maps.png
    37,3 KB · Visningar: 12
Google Maps verkar välja kortaste körtid vilket inte behöver vara kortaste väg.
Maps har ju fördelen att den kan ta trafikstockning med i beräkningen och leda förbi den vilket man kan upptäcka t.ex. i Söderköping en varm sommardag med kanalöppning.
Som Jimmy skriver är där inte några fler alternativ för inställning men man kan när man fått upp Vägbeskrivningen klicka på rutan Steg som är till höger om Starta eller svepa upp och där få upp stegbeskrivningen med Streetviewbilder för de olika avsnitten.

Jag använder båda samtidigt den inbyggda i husbilen (pioneer) samt mobilen med google maps dom sitter bredvid varandra. Bilens inbyggda är det som avgör vilken väg jag ska ta. Fördelen med den inbyggda är den pratar betydligt tydligare. Fördelen google är att man ser trafikstockningar. Detta var väl inte svar på din fråga. Men kan inte någon inställning i google för att undvika grusvägar.
Hastigheten syns i min goggle maps. Android mobil.

Jag kör bara TomTom, MEN!
Vi höll på att köra fast på Vinön då den ledde in oss på en traktorväg som slutligen bara en liten 4 hjuling med snökedjor tagit sig fram på, det var 20cm nysnö. Som tur var lyckades jag hålla mig i hjulspåret när jag backade några hundra meter annars hade vi fastnat.

Den väljer alltid fel när vi åker till Ullared, vill att vi svänger in på storgatan i Skeppshult istället för att följa den snabbaste vägen.

Den konstigaste vi varit med om var då den valde grusvägen istället för att vi körde ytterligare 50 meter grusväg till asfaltsvägen som låg på andra sidan älven. Det blev 3-4 mil grusväg medans vi såg asfaltsvägen på andra sidan älven hela tiden, vägar som saknar skyltning klassas alltid som 70 kmh så teoretiskt var grusvägen både snabbast och kortast. Fast i verkligheten körde vi bara i 30 på grusvägen. Väljer man bort grusvägar får man nog hålla sig i södra Sverige!

Oftast märker vi inta av tokigheterna till vägval TomTom gör men ibland vill den att vi kör upp på gårdar och till och med villatomter.
Så hur AI ska lyckas erövra världen begriper jag mig inte på när inte ens TomTom har rätt hastighetsskyltning.:ROFLMAO:

Kanske ligger det något i den här reporterns teorier om hur Maps fungerar?

Mitt i prick!
Även TomTom med inställningen ”Kortaste väg” kan ge det vägalternativet. Råkade ut för det, två hjulspår, gräs i mitten, rakt över en gårdsplan där familjen dukat upp fika och i lugn och ro när en husbil dundrar över gårdsplanen bort till nästa djärva vägval.
@Lena
Jag hittar inget kugghjul i Google Maps. Är det mina kugghjul under kepsen som inte kuggar i?

Jeg har også prøvet at blive vildledt af GPS programmer. Og Jeg har fundet forkerte angivelser af adresser, vejtyper og hastigheder.

Men så opdagede jeg, at det faktisk var muligt at indsende rettelser til de forskellige kortsystemer, som også bliver taget alvorligt og bliver rettet til.

Desværre er det ikke samme sted man skal indberette til. Der findes et sted for HERE, som er leverandør til GARMIN, og der findes et sted for GOOGLE MAPS, og der findes sikkert også et sted for TOMTOM, men jeg kender ikke TOMTOM.

Da rettelserne faktisk bliver gennemført, så kan jeg kun anbefale alle der oplever "mærkelige" (konstige?) hændelser under navigering om at indberette til kortleverandørerne. På den måde vil vi ganske langsomt få bedre kort, som ikke giver "tåbelige" resultater under navigering.

HERE: https://mapcreator.here.com/?l=56.2953,8.7020,12,normal Du skal ære indlogget for at kunne lave rettelser

GOOGLE: I kortet findes øverst til venstre en hamburgermenu, som giver dette billede

Screenshot 2023-10-01 at 11-08-23 Google Maps.png
Under "Rediger kortet" finder du dette billede

Screenshot 2023-10-01 at 11-08-04 Google Maps.png
hvor du kan lave forskellige rettelser

En sak med Google Maps är att uppdateringen av kartorna inte verkar ske genom köp/abonnemang från någon annan karttjänst. Åtminstone inte heltäckande och/eller särskilt ofta. Den väg där jag bor namnändrades och numrerades om för mer än 10 år sedan, men Maps är inte uppdaterad än. Namnändringen går att leva med för det nya namnet är snarlikt det gamla men numreringen är åt fanders. Besökare, budbilar mfl som kör efter Maps och inte uppmärksammar numren på hus och skyltar hamnar helt fel. Eniro och hitta.se uppdaterade sina kartor för läänge sen, liksom Copilot (den enda navigatorappen jag kollat). Men inte Google. Dom kanske ”kan själv”?

(Jo, man kan felanmäla till Google så rättar de anmälarens adress. Det har några av oss gjort men inte flertalet. )

Mitt i prick!
Även TomTom med inställningen ”Kortaste väg” kan ge det vägalternativet. Råkade ut för det, två hjulspår, gräs i mitten, rakt över en gårdsplan där familjen dukat upp fika och i lugn och ro när en husbil dundrar över gårdsplanen bort till nästa djärva vägval.
@Lena
Jag hittar inget kugghjul i Google Maps. Är det mina kugghjul under kepsen som inte kuggar i?
Kolla under hamburgaren. Beroende på vilken sorts platta du har. Inställningar och sen navigering.

Google fjernet de mulighetene for et par år siden. Og ved studie av kartverket ser jeg at de ikke lengre har med info om veidekke. Asfalt og grus har samme vei symbol når det er en gjennomgående vei, en mindre sidevei har en noe svakere markering uansett om veien er grus eller med fast dekke. Dette gjør at Waze har samme problem som Maps - begge benytter Google kartverk.

Faktisk er OsmAnd navigasjonsapp for Android bedre da den benytter OpenStreetmap som har paved og unpaved roads. Tilsvarende finnes sikkert for iPhone også. Men de har ikke med trafikksituasjonen i øyeblikket. HereWeGo appen benytter Here sitt kartverk som også benyttes av Garmin, også dette kartverket inneholder paved/unpaved informasjon og en kan velge unngå unpaved samtidig som en kan velge å se trafikk situasjon data.

Har lokalt her en utmerket test for opsjoner i navigasjon, hjemmefra til en liten by Dorrigo er det korteste vei 24 km grusvei. Velger en unngå grusvei blir det 71 km. Både OsmAnd og HereWeGo bestod den testen. Maps og Waze strøk direkte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen