• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasregulatorsproblem

Chippen

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Södertälje
Är ganska övertygad om att vår gasregulatorn inte fungerar som den ska!

Hittade en regulator på ICA Maxi i Falun när vi var och handlade, den uppfyllde vad jag kunde se alla saker som det skulle vara.
Nu sitter jag i närheten av Idre och ska byta men på bruksanvisningen så står det att den regulatorn inte är avsedd för husbilar eller husvagnar, det gick inte att läsa sig till innan köp. :(

Inte superpanik ännu, tips på vart man kan köpa ny regulator så nära Idre som möjligt skulle uppskattas.
 
Nja närmast är det troligen inte, men säkrast.
Åkte från Valdalen "Grövelsjön" till Sundsvall, lite drygt 40 mil för en regulator.

Idag gick vi in på tillbehörsbutiken och när det blev min tur visade jag det jag ville ha via min telefon, då säger hon att det är beställningsvara! Och när jag ifrågasatte hennes svar så vred hon dataskärmen så jag kunde se det själv.

Dom där sekunderna innan jag fick se bilden hann jag tänka igenom en hel del, 41 mil för ingenting till en kostnad på strax över en tusenlapp, en semesterdag bortkastad, dessutom är vi nu på fel sida av landet eftersom vi skulle ta oss ner längs Norska gränsen mot Karlstad.

När skärmen är uppvriden så säger jag att det är inte den regulatorn som jag vill ha, först då sökte hon på artikelnummret och säger förvånat att den ska vi ha inne!
Hon är på lagret så pass länge att jag börjar tvivla, förväntar mig att hon ska komma tillbaks och säga fel på lagersaldot.

Istället säger hon förvånat, jag trodde alla regulatorer var beställningsvara och så höll hon min blivande regulator i handen. :)

Bytet var gjort på 5 minuter så nu fungerar allt igen!

Det här var den 3:e regulatorn som jag vet har gått sönder inom 2 månader, 2st till gasolgrillar och i vår husbil.

I höst ska jag göra om allt, montera in Truma regulatorer med förfilter och högtrycksslang med slangbrottsventiler.

Den gamla.
20220726_084154.jpg


Den nya.
20220726_103027.jpg
 
Senast ändrad:
Man undrar ju var felet uppstår normalt håller ju en regulator länge ett tryck in och brukar vara 30mbar ut. Dyker ibland upp i trådarna att gasolen är orsaken vilket jag tror på. Inte mycket annat skulle ju kunna störa funktionen.
 
Jag har tänkt beställa från någon av dom där, om man ändå måste vänta genom att handla i Sverige så kan jag lika gärna vänta ifrån Tyskland till ett lägre pris.
Ytterst tveksam till att man kan köpa en reduceringsventil med svensk anslutningsgänga (POL) i en tysk webbutik. Visserligen kan man ju köpa en "tyskgängad" reduceringsventil och ansluta den med en adapter, men...

Pålle
 
Senast ändrad:
Är ens de "svenska" regulatorerna tillverkade i sverige, inget märkvärdigt att gänga åt fel håll om man har verktyg har ju egentligen inte med hur själva regulatorn fungerar utan mer kopplingen. Ett känt märke borde ju vara garant för bra kvalite. Gasolfyllarna verkar ha bra kvalite köpte en spansk regulator som var mycket bättre än de jag hittat på spansk järnhandel och kinabutik samma kartong och samma kvalite. men mer än dubbla priset. Kopplingen var gjuten där det fanns en skarv och stor risk för läckage.
 
Ytterst tveksam till att man kan köpa en reduceringsventil med svensk anslutningsgänga (POL) i en tysk webbutik. Visserligen kan man ju köpa en "tyskgängad" reduceringsventil och ansluta den med en adapter, men...

Pålle
Tack för upplysningen, annars hade jag nog gått på en nitlott.
Blir nog till att beställa från Sverige. :)
 
Ytterst tveksam till att man kan köpa en reduceringsventil med svensk anslutningsgänga (POL) i en tysk webbutik. Visserligen kan man ju köpa en "tyskgängad" reduceringsventil och ansluta den med en adapter, men...

Pålle
Nu skriver ju Chippen om att göra om sin anläggning med Truma regulator filter och slangar där menar jag att det finns en hel del att tjäna har själv gjort om 3st installationer komplett,med tankflaskor och utvändig fyllning.
 
Nu skriver ju Chippen om att göra om sin anläggning med Truma regulator filter och slangar där menar jag att det finns en hel del att tjäna har själv gjort om 3st installationer komplett,med tankflaskor och utvändig fyllning.
Tråden har, såvitt jag förstår, ända fram till ditt inlägg endast handla om att ersätta en icke-fungerande "vanlig" reduceringsventil med en ny. Man jag har kanske missat något...

Pålle
 
Kolla priser på Obelink de eller Nordmobil de med flera.

Lättast verkar det vara att beställa slang med slangbrottsventil ifrån Sverige, reduceringsventil, fliterhus och extra filter kan man beställa från Tyskland.

Hittade även rätt koppling för svensk gasflaska på bild tillsammans med 3 andra slangmodeller men förstod inte hur man skulle kunna beställa den svenska modellen!

Surfar och skriver ifrån telefonen, ska undersöka det här bättre efter semestern då jag har tillgång till min datorn!
 
det är inte så svårt om beställer från en leverantör i Sverige som vet vad som behövs, finns som lagervara
vad du ska tänka på är att i Tyskland o Frankrike är det inte tillåtet att framföra fordonet med gaskranen öppen om du inte har slangbrottsventil och CrashSensor i gasolsystemet
det finns flera fabrikat att välja på för att få dessa funktioner
filter behövs, både för bytesflaskor, tankflaskor och fasta tankar, vid skrotning av flaskor har jag noterat att det finns bottensediment i flaskorna som inte är nyttigt att få in i gasolsystemet
 
jo du har så rätt Pålle, regelverket gäller i alla eu-länder
2007 kom ett eu-direktiv som gällde att CrashSensor och slangbrottsventil skulle vara installerade på alla nytillverkade fordon
många tillverkare slingrade sig ur det eu-direktivet genom att fortsätta montera enklare och billigare regulatorer, ibland även med växlingsfunktion men utan CrashSensor vilket lade över ansvaret på den som framför eller äger fordonet
tillverkarna applicerade en dekal i gasolskåpet, eller på annan synlig plats i fordonet, som ska visa att fordonet inte får framföras utan att gasolen stängs av
hur många efterlever detta och förstår symboliken på dekalen kan jag ibland undra, jag har ingen bild på denna dekal men det är enligt min mening svår att tyda vad som avses för den icke invigde, kanske någon här på forumet kan ta en bild och lägga upp den i denna tråd?
/Anders
 
I min bil från 2018 finns ingen dekal om detta men det finns notis i handboken att man inte får köra med gasolen igång
och vi har varken crashsensor eller slangbrottsventil så det får bli ett vinter jobb men dåligt av Knaus och återförsäljare
om det har varit lag på detta sen 2007 eller vad tycker dom kunniga på detta utmärkta forum??
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen