• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasolflaska

Nedanstående text kan, av vissa, uppfattas som antingen OT eller humoristisk...
Således föreligger varning för fara, att risk kan uppkomma! :)

Låt er inte bli upphetsade av Rankos varma, ja nästan glödande,
intresse för nya eldkastaren.
Han ville demonstrera sin heta flamma på min grill.
Trots hans brinnande intresse kunde jag inleda en avkylande förhandling.
Demo-känslorna svalnade när jag kunde presentera, integrerad gasoltändare,
av briketterna, original, inbyggd i klotgrillen.
Med det sagt ska jag inte påstå att min garageuppfart blev en helt bränn.....-fri zon :)
Däremot slapp vi värma den fastrostade broms-nippeln, alltid något! :)
Mvh Ra-askan :)

Jag skulle gärna vilja veta vilken farlig situation som skulle gynnas av faktum att man har gasolkran (vid flaskan) öppet bara med 1/2 eller 1 varv? Är sådan situation brand nära gasolskåp, eller i själva skåpet ? Eller vilka andra situationer har man i åtanke?

Teoretisk scenario med brand i skåpet eller i närmaste omgivning... vad skulle man då göra?
Det är lätt för mig att göra beskrivning när man sitter bekvämt i fåtöljen och lyssnar på aria som sjungs (änglalik soprano) av Patricia Janeckova. Vad som görs i verkligheten när det börjar brinna beror på så många faktorer.

OK, jag ska ändå försöka...Om situationen (brand i närheten av gasolskåpet) tillåter tar jag brandsläckare och brandfilt och försöker släcka den .... situation då det verkar brinna i gasolskåpet, skulle jag larma andra, hålla frun i handen och springa iväg från brandkälla...
Vem skulle våga öppna gasolskåpet för att ev. stänga kranen (kanske är det naivt och dumt av mig att tänka så)... vad tycker Ni vad man bör/ska göra i sådan situation.
Det blir värdefullt att få veta från Er som är experter inom området, eller Er som har egna erfarenheter av sådana dramatiska situationer.

Om det skulle uppstå en brand i gasolskåpet är det nog inte så farligt om luckan sitter på utsidan, men förmodligen svårt att komma åt kranen där är det lättare på en spansk regulator.
Det farligaste är ju när gasen kommit ut och kan antändas för då får man ju en explosion.
Det tar nog en stund innan man kommer i det läget. Är allt som sitter ihop på ledningarna åtdraget så kan det nästan bara handla om slangen slangarna, och då kan man nog komma åt att vrida kranen ett halvt varv och när den bara är lite öppen så är förmodligen inte lågan så stor heller. Så det finns ju en säkerhetsaspekt där som flera påpekat. Sannolikheten att gasen läcker ut och antänds är nog ganska liten egentligen. Skulle tror att bensinen i en bil med slangar och tank och pump och varma ytor är betydligt farligare.
Däremot kan ju gasen läcka ut på något värre ställe och börja brinna vid pannan eller kylen eller spisen men då kan man ju vrida om kranarna inne eller gå ut och öppna luckan och stänga av. Tror själv att ett gasläckage är farligast innan det brinner eftersom en explosion ger ett helt annat skadeläge.
Bra att man inte röker då, för annars är man nog rökt.
Jag gjorde ett fel en gång när jag hade bråttom och skulle byta flaska började skruva loss regulatorn innan jag stängt kranen det rök och sprutade iskall gas då var det många varv att stänga kranen, men egentligen lika farligt som att spilla bensin vilket har hänt de flesta fördelen med gas var att den dunstade hade det varit bensin hade det luktat..., spillde diesel på skor och kläder vid en mack i luxemburg fick byta byxor och skor som lades i en plastpåse den dieseln luktade diesel och var den extrastarka sorten.

Jag har som fastighetsförvatare haft ansvar för xxx antal skolor inom västra Göteborg och ganska tätt samarbete med räddningstjänsten. Skolor som hade hemslöjd med gasolanvändning var tvungna att förvara gasolfkaskor i plåtskåp utanför lokalen. Det innebar 2 saker, att ingen kunde panikstänga kranarna i fall ”något” skulle inträffa. Och skulle ”något” ändå inträffa då var flaskorna isolerade i ett låst utrymme utanför själva lärolokalen. Han aldrig diskutera detaljer med den besiktningsansvarige brandman, men regelverket skulle följas annars fick man stänga kranarna på riktigt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen