• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasol fyllning

Jag tankade LPG i Tyskland nyligen, betalade nästan 1Euro/L vilket jag tyckte var dyrt,priset har gått upp närmare 100% på ett par år.
Ser att gasolmacken i Uppsala som TS tankade tar 15kr/L för LPG, men tankar du din vanliga flaska blir det 42kr/kg

Oj det var Nytt att El har högre verkningsgrad…
Du kan testa koka en liter vatten på gasol..1 minut 50 sek. Ca. 20 öre!
Koka på en spisplatta.. 5 min och 3 KWh
Vintercampa i Kyla!
Gasolvärmen är totalt överlägsen.
Hur lagrar Du 230 volt i Husbilen?
Då har du nog fel typ av elplatta.... Prova med induktionsplattor,.... 😉
Och då blir gasen säkert mycket dyrare till att koka din ena liter vatten med. :rolleyes:

Jag tankade LPG i Tyskland nyligen, betalade nästan 1Euro/L vilket jag tyckte var dyrt,priset har gått upp närmare 100% på ett par år.
Ser att gasolmacken i Uppsala som TS tankade tar 15kr/L för LPG, men tankar du din vanliga flaska blir det 42kr/kg
Par år, nja det var fortfarande billigt på Shell macken i Westerrönfeld i september förra året eller 56 cent lit.

Vintercampa i Kyla!
Jag misstänker att du blandar ihop verkningsgrad med effekt.
Samt min vattenkokare kokar upp 1L vatten mycket snabbt, den är "bara" på 2300W (hemma) men i husbilen använder jag också gasolspisen.
El är dock rätt använd 100% i verkningsgrad, övriga värmekällor är alla lägre i verkningsgrad.
Jag lagrar min el i ett Litiumbatteri, vid behov av AC230V så använder jag min inverter, vilket jag gör flera gånger dagligen när jag bor i husbilen, är nog inte ensam om detta tillvägagångssätt.
Har jag stått stilla den dagen är oftast elen gratis, då från solen 🌞

Verkningsgrad ? ? ?
Behöver nog göras tydligare vad ordet verkningsgrad betyder....el-gas gas-el har högre verkningsgrad? ? ?

Oj någon hann före mig!

Vintercampa i Kyla!
Eller vattenkokare, som har bättre verkningsgrad än spisplatta. Sen säger du inte vilken spisplatta.

Verkningsgraden har ingen betydelse det är priset som avgör. Hade politiker vetat vad verkningsgrad är hade de nog fattat andra beslut. Tyvärr har väl oftast inte politiker någon utbildning att tala om och den som finns har oftast inte någon koppling till verkligheten. Sunt bondförnuft kursen har jag aldrig sett men den borde finnas helst med många poäng och en måste kurs för att få ut betyg.

Verkningsgraden anger i procent hur effektivt ...något..är på att tillvarata en tillförd engergimängd.

Vilken är verkningsgraden på en elmotor?
Vilken är verkningsgraden på en bensinmotor?
Hur stor är verkningsgraden för en viss kastrull på en elektrisk platta?
Hur stor är verkningsgraden för en viss kastrull på en gasspis?

Anges i procent. Vet inte om det ingår i suntbondförnuftkursen?
Ps intressant ord du fixade till. Ett sammansatt ord av fyra olika.....
Sunt-bond-förnuft-kursen.

Verkningsgraden har ingen betydelse det är priset som avgör. Hade politiker vetat vad verkningsgrad är hade de nog fattat andra beslut. Tyvärr har väl oftast inte politiker någon utbildning att tala om och den som finns har oftast inte någon koppling till verkligheten. Sunt bondförnuft kursen har jag aldrig sett men den borde finnas helst med många poäng och en måste kurs för att få ut betyg.
Kan du visa lite mer pedagogiskt hur verkningsgraden saknar betydelse?
PPK sa vi i vår ungdom och ekonomin var skral, det var en slags verkningsgrad, som tydligen inte gjorde oss fullare.
Och att politikerna skulle fatta andra beslut om dom viste vad denna betydelselösa verkningsgrad är, går över mitt huvud.
Men säg att verkningsgraden går upp från 50% till 100% och du sålunda fick hälften så höga elräkningar, det saknar betydelse?
Själv hade jag blivit nöjd. Eller om jag kom 1 mil längre på en liter diesel.

Men i slutänden beror priset på verkningsgraden. Bland annat.

Kan du visa lite mer pedagogiskt hur verkningsgraden saknar betydelse?
PPK sa vi i vår ungdom och ekonomin var skral, det var en slags verkningsgrad, som tydligen inte gjorde oss fullare.
Och att politikerna skulle fatta andra beslut om dom viste vad denna betydelselösa verkningsgrad är, går över mitt huvud.
Men säg att verkningsgraden går upp från 50% till 100% och du sålunda fick hälften så höga elräkningar, det saknar betydelse?
Själv hade jag blivit nöjd. Eller om jag kom 1 mil längre på en liter diesel.
Det var ju det jag skrev att det var priset som var avgörande!

Det var ju det jag skrev att det var priset som var avgörande!
Du har inte svarat på min fråga.
Men jag försöker igen.
Du får elen för 1:-/KWh och en verkningsgrad på 10%
Jag får elen för 2:-/kWh (det dubbla priset) och 90% verkningsgrad
Det går åt 2Kw total effekt till värmaren…
Vilket för dig skulle kosta 20:- och 4:44 för mig. Men verkningsgrad påverkar ju inte, bara priset.
Är du nöjd då? (Jag gissar det…) själv är jag ju också nöjd…
Sen, försökte jag mig på den svåra konstformen, ironi, men den gick inte hem.
Förmodligen inte detta heller.
Men vi går båda vara glada att man får tycka o tänka som man vill, eller hur.

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen