• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Gasol fyllning

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Lönande att ha Dieselvärme och Kompressorkylskåp!
Fyllde vår lilla gasoltub i Uppsala hos Gasolkungen i Ärna mittemot Flygbasen gl. E4.
Gick i hela 2 kg!
Vi har varit 64 dygn/nätter i bilen sedan Juli 2021, tuben rymmer 6 kg och vi förbrukat 2 kg.
Gasol är inte bara Effektivare än Ström utan billigare också!
2 kg kostade 84:-

Fyllde vår lilla gasoltub i Uppsala hos Gasolkungen i Ärna mittemot Flygbasen gl. E4.
Gick i hela 2 kg!
Vi har varit 64 dygn/nätter i bilen sedan Juli 2021, tuben rymmer 6 kg och vi förbrukat 2 kg.
Faktisk ganska dyrt om man räknar att det är 4lit.som dom fyllde

Hur mycket tror Du Zlatko vi betalat i avgift till campingägare för strömmen om vi anslutit oss till eluttag på campingar?
Om vi nu skulle stå på camping alltså 🤗

Du, hur mycket kostar Dieseln i Brautwurst land idag! 😳

Gick i hela 2 kg!

42kr/kg för gasol låter inte billigt i mina öron.
Sen beror det väl på vad man betalar för gasol/el.
El går som många vet att producera och lagra "gratis" i husbilen, att producera gasol på samma ställe lär bli mycket dyrare.
El har så klart högre verkningsgrad än gasol, oavsett vad man använder elen till.

Jag tror knappast varken gasol diesel eller el är särskilt billigt idag fördelen med diesel är att man blir mer obunden och att häva med en tung gasolflaska är ganska jobbigt numera. Elen är väldigt dyr på campingar det ska väl betala anläggningkostnader men någonstans tycker man ju att de kostnaderna borde vara färdigbetalda.
Jag tror inte forumet blir att berikat av att gräla om sånt som alla vet sen tidigare.

El går som många vet att producera och lagra "gratis" i husbilen, att producera gasol på samma ställe lär bli mycket dyrare.
El har så klart högre verkningsgrad än gasol, oavsett vad man använder elen till.
Jag köpte superdyr gasol förraveckan, 32:-/kg

Hur mycket tror Du Zlatko vi betalat i avgift till campingägare för strömmen om vi anslutit oss till eluttag på campingar?
Om vi nu skulle stå på camping alltså 🤗

Du, hur mycket kostar Dieseln i Brautwurst land idag! 😳
Jag vet inte, behöver inte jag får min ström från solen och diesel är inte heller billigt, jag tankar LPG funkar perfekt än så länge. Som du ser så är jag ganska bra förbered och har inte behövt ligga på stolpe har ingen kabel heller och framförallt så camperar jag gratis i den som du säger Bratwurst land, fast Bratwurst är gött 😀OIMG_20181031_123903.jpg

Senast ändrad:
El går som många vet att producera och lagra "gratis" i husbilen
Hur bär du dig åt för att producera el gratis?

I vår husbil måste bilens generator alstra el för att ladda batterierna, och generatorn drivs av bilens motor,

Bilens motor, i sin tur, drivs med diesel och räknar man med den relativt låga verkningsgraden i såväl bilmotor som generator, så blir vår egenproducerade el tämligen dyr.

Pålle

Senast ändrad:
Jag vet inte, behöver inte jag får min ström från solen och diesel är inte heller billigt, jag tankar LPG funkar perfekt än så länge. Som du ser så är jag ganska bra förbered och har inte behövt ligga på stolpe har ingen kabel heller och framförallt så camperar jag gratis i den som du säger Bratwurst land, fast Bratwurst är gött 😀
Underbart Zlatko! 🤗

Hur bär du dig åt för att producera el gratis?

I vår husbil måste bilens generator alstra el för att ladda batterierna, och generatorn drivs av bilens motor,

Bilens motor, i sin tur, drivs med diesel och räknar man med den relativt låga verkningsgraden i såväl bilmotor som generator, så blir vår egenproducerade el tämligen dyr.

Pålle
Ja, trådrubriken är gasol fyllning.
Men första inlägget innehåller fel enligt mej, angående kostnader.
Jag står mycket sällan ansluten med extern 230V, skulle elanslutning ingå och inte gå att välja bort, kan jag ibland ansluta mej och köra den vattenburna värmen på el, eller tak-ac samt kyl/frys, någon laddning via 230V har jag inte.

Mina solpaneler= gratis ström, samt vid färd=generator inte gratis, ger mej all ström jag behöver, om jag inte fricampar länge >14 dygn

Senast ändrad:
För mig är det lönande att betala 50 kr i merkostnad och ha värme/ AC!, kylskåp, varmvatten till duschen, induktionshäll, batteriladdning.

Alla andra allternativ är garanterat dyrare, för att inte tala om bekvämligheten.

Du har glömt camping avgiften
Inte alls, den är alltid inkluderad, en del kallar den för ställplatsavgift, vikallar en anka för an anka, dvs campingavgift.

Frågan är, skall man betala 50 kr för el eller inte.
Detta är naturligtvis andast möjligt om man står där det ebjuds el. Tex Vid Ishavskusten har vi också kylskåpet och värmen diven av gasol.

Jag har medvetet avstått från att investera i mer sol-el, helt onödigt för mig. (har redan ca 10-12 A verklig laddning)

Oj det var Nytt att El har högre verkningsgrad…
Du kan testa koka en liter vatten på gasol..1 minut 50 sek. Ca. 20 öre!
Koka på en spisplatta.. 5 min och 3 KWh
Vintercampa i Kyla!
Gasolvärmen är totalt överlägsen.
Hur lagrar Du 230 volt i Husbilen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons