• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Garantier, reklamationer och oärliga bärgare

Sevallbo

Välkänd medlem
Medlem
Under mina många år på vägarna i olika fordon har jag aldrig varit med om att i vissa fall gäller inte garantin , utan då är det reklamation !
Vår första husbil en Pilot skar ihop på väg upp till Umeå då kom det en oärlig bärgare som vägrade ta med vårat släp , han ville veta vad vi hade i släpet och då ville han ha en del varor som vi hade för att ta med släpet ! På husbilen var det en garanti på motorn till 12000 mil så det gjordes upp med firman där vi köpt , alltså ingen reklamation .
Sen var frugan på väg upp till Nolia då växellådan rasade i backen i Härnösand , samma sak där bärgaren vägrade ta med släpet ( men begärde inte svart betalning ) då fick hon lämna släpet där en tjej som jobbade åt oss fick sitta kvar i släpet ( i spöregn ) och vakta till fruga fick fixa en hyrbil . Kollade med bärgningsföretaget om det här med släp och dom sa det är helt fel dom ska ta med hela ekipaget .

Var i värmland när jag fick fel på våra amerikanska husbil , bärgaren kom och skulle dra den till verkstaden och då sa ha han att den här lilla biten så behöver han inte ta bort kardanen . jag sa helt ok om du garanterar lådan i 10000 mil , då kröp han under och skruvade bort kardanen . blev varnad av camping ägaren om den mannen .
En sista frugan reste också och fick punktering på Subarun , hon plocka ur alla väskor och tog fram reservhjulet . bärgaren kom och sa att på en subaru får man inte byta hjul för då kan lådan gå sönder . ringe en Subaru mek som sa helt fel . om du sätter på ett nytt däck och har 3 slitna däck och bränner iväg 10 mil i 120 km så kan lådan gå varm , inget annat .
finns fler berättelser .
kan tillägga att även om man talar om vilket fordon man har , längd , överhäng o vikt så kommer dom ofta med fel bil .
Jag har även träffat på ärliga bärgare !

Jag har egentligen inga erfarenheter av att få bärgning, eller det har jag ju visst men jag lämnar bara fordonet, lämnar nyckeln på däcket eller vid närmaste bemannade butik, så får bärgaren sköta allt, men..

Jag har jobbat med en som hade flyttat upp till Söderhamn och då det var dåligt med jobb i hans ordinarie bransch försökte han att försörja sig som bärgare.
Han hade jättedålig lön men så fick han provision på alla bärgningar han utförde, han sa att han var tvungen att sluta med bärgning ganska snabbt för han höll på att svälta ihjäl, dom sålde villan och flyttade tillbaka mot Stockholm.

Och sen har vi ju Conny som inte var guds bästa barn som körde motorcykel genom inne-centrumet och behandlade motorcykeln som han aldrig gjort annat för i skolan var han nästan aldrig, han hade varken körkort eller rätt ålder för att köra motorcykel. Han började köra bärgningsbil när han växte upp. :unsure:

1998, när jag hade förstört låsnyckeln som man har för att kunna skruva bort fälgarna så åkte jag till Volvo och dom sa att man måste beställa en ny låsnyckeln från Italien och det tar 200 miljoner veckor "Typ" innan den kommer och så är det inte säkert att det är rätt låsnyckel i alla fall. det enda sättet att få bort hjulet var med skärbrännare. Okej då får ni göra det svarade jag, det går inte för vi har ingen original fälg att sälja för alla går till nyproduktionen.

Åkte hem och undrade hur bärgare skulle göra, dom måste ju ha en lösning på det här problemet!
Ringde en bärgare som sa att jag skulle ringa en annan kille så skulle han hjälpa mig, nu började ju hoppet komma tillbaka så efter samtalet med den nya killen så sa han att jag skulle åka till hans verkstad, när jag kom dit så kände jag mig som 5:e hjulet och helt bortkommen då han höll på med en annan bil och la väldigt lite tid på mig.
Efter en stund kom han fram och slog in en hylsa med en slägga och lossade allt med en mutterdragare, allt gick blixtsnabbt och jag blev helt paff och säger det där kan ju varenda däcktjuv, då så säger han att dina skitfälgar "Som var Volvos original fälgar och kostade en förmögenhet" är det ingen som vill stjäla, alla låsbara hjulmuttrarna är ett skämt, dom finns bara för att någon ska tjäna pengar på att du köper skiten. Sen visade han mig en låda som var full med hylsor där det satt en låsbar bult i så han hade gjort det där ett antal ggr förut.
"Han hade ett ganska ovårdat språk men att få loss däck det kunde han i alla fall"

Har aldrig använt låsbara hjulmuttrar sen dess!

Nu måste jag få till en slutkläm i texten!
Tror att det finns lata syltryggar i alla branscher som vill göra så lite som möjligt till minsta möjliga arbetsinsats, därav lämnades släpet gång på gång kvar för det var enklast för bärgaren, annars hade han fått åka en gång till för att hämta släpet.

Vi har behövt anlita bärgare två gånger en gång utanför Berlin en gång nere vid München
Båda gånger bil o husvagn. Allt fungerat klockrent bil till verkstad man körde husvagn till camping och ställde upp, man körde även mig till en bankomat för att ta ut pengar så vi skulle ha. Fixade hyrbil. ADAC hette företaget
Vi hade en relativt nya volvor vid båda tillfällande, allt gick på garantin

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen