• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fylla svensk gasolflaska i området Benidorm-Santa Pola-Torrevieja

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
Har just fått frågan och skam till sägandes måste jag erkänna att det vet jag inte, men den kunskapen finns här det vet jag.

Har till exempel läst här att man kan fylla den svenska flaskan i Santa Pola, men var?

Det finns adapter.

Tack för hjälpen och god fortsättning.

Tommy
 
Kanske en dum/okunnig fråga som kommer nu...

Den som vill kompletterings-fylla en flaska,
alltså "ovanpå" resterande innehåll.
Väldigt smidigt inför en ny resa. Alla tankar fyllda :)

Hur hanteras då liter-beräkningen på det kvarvarande innehållet i flaskan?
Talar inte om fasta installationer nu!

Hantering vid vägning är nog inte svårt att förstå.
Allt som överstiger flaskans tomvikt, borde vara rest-innehåll, eller hur?
Rest-innehållets vikt dras ifrån flaskans maximala fyll-vikt/gasol-vikt
= Aktuell kompletterings-vikt.

Ett enkelt exempel:
Rest-innehållets vikt = 2kg
Flaskans maximala fyll-vikt/gasol-vikt = 11 kg
Aktuell kompletterings-vikt = 9 kg att toppa upp med.

Men jag har bara handlat i lösvikt på några få Svenska ställen.
Kalmar, Åhus, Nöbbelöv, och hemmavid i Ljungby.
Tror mig minnas att deras pris-skyltar har visat kr/kg.
Alla har använt vågen, inför mina åsyna ögon...

Men jag kan ha missat något i de mötena,
och är öppen för nytt lärande :)
 
Senast ändrad:
Den korrekte måten å fylle en flaske på er å plassere den på vekten og koble den til påfyllings slangen - taste inn tara (som er preget på flasken) og maks gassvekt og fylle til maksvekt (gjerne automatisk om vekten er koblet). Om en ikke kan veie under fylling regner en 2 liter kr kg og fyller. Etter fylling kontrollveies flasken.

I gamle dager hadde flaskene en ventil som ble løsnet litt og en fyllte til det kom flytende gass ut av denne. Denne løsningen fungerte kun om det ikke var pumpe på gassfyllingen men kun trykket fra tanken. Brukes fortsatt i endel land!
 
Problemet är att macken gör sitt jobb och fyller en flaska utan att veta när den är överfull, det är ju kunden som får problemet av en dålig hantering. Lite utbildning vore på sin plats. Verkar som om det här med gas är så vanligt att man tar lätt på det. Jag undrar om det inte finns någon elektronisk anordning som känner av mängden gas borde ju finnas eftersom det bevisligen finns flaskor som har inbyggda givare. Men det här är bara lösa tankar.
Man borde ju kunna ha en anordning som mäter mottrycket och när flaskan är full backar ett bestämt antal liter. Kanhända det finns en en lösning inbyggd i deras påfyllnadsutrustning som att den tömmer först och fyller sen med givare och datautrustning skulle tro att de har en sån modern lösning.
Känns säkrare med dieselvärmare har just nu min igång men takluckan är öppen blir gärna för varmt 23 grader med öppen taklucka. Känns skönt att ha lämnat gasolträsket där man ofta måste lägga upp en rutt och planera så man inte fryser. Gasen tar i 9fall av 10 slut på natten säg vid fyratiden. Har man automatisk omkoppling och inte kollar kan bägge flaskorna vara slut.
 
Senast ändrad:
Vad jag förstår är att på stationen i Santa Pola görs fyllningen alltid av anställd personal. När Ana tittade in i gasolskåpet sa hon direkt, — aha du har svenska flaskor och tog direkt fram rätt adapter och fyllde flaskan. Nu var den helt tom och därför troligen enkelt att avgöra hur många liter gas som skulle fyllas.

Tommy
Med tomma PC10 är det enkelt. De ska fyllas md 20 l. Är de inte tomma kan de fyllas upp till sista ”fönstret”. Då är flaskan fylld till 20%. Ett tips till att fylla. Ställplatsen La Ribiera i San Javier, Murcia fyller svenska flaskor.
För att minska risken för problem så har jag alltid med mig ett filter för att ta ev. smuts o olja eftersom LPG här har största delen 60%-65% Butan i 🇪🇸.
 
Senast ändrad:
Tänk igenom ditt tips. Det är nog bara till för storfiskaren som klarar 20-30 kg. Hur ska du stå och hålla upp vågen och hänga flaskan i den. Jag tror inte det är så många i hög ålder som är så vältränade att man kan hålla några tiotal kilo och samtidigt tanka. En hand behövs hålla inne knappen på pumpen. Glöm detta. Gör som jag gör ställ flaskan. Ställ istället in litertalet och fyll. Det klarar man om man kan lyfta den fyllda flaskan.
 
Senast ändrad:
En veier før tanking og regner ut hvor mange kilo som mangler på full og ganger kilotallet med 2 og fjerner decimalene, dette blir antall liter en kan fylle trygt.

Vekten en får ved første veining må en trekke fra tara som står på flasken så har en vekten på gassen i flasken. Trekk dette tallet fra kapasiteten på flasken 11 kg for en P11 eller 10 for en kompositt 10.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen