• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fylla svensk gasolflaska i området Benidorm-Santa Pola-Torrevieja

Tommy Dynér

In Memoriam
Medlem
Ort
Söderhamn
Har just fått frågan och skam till sägandes måste jag erkänna att det vet jag inte, men den kunskapen finns här det vet jag.

Har till exempel läst här att man kan fylla den svenska flaskan i Santa Pola, men var?

Det finns adapter.

Tack för hjälpen och god fortsättning.

Tommy
 
Den här firman fyller din svenska flaska:
C/. Marineros, 1 - Polígono Industrial IN-2 en SANTA POLA (Alicante)
 
Men på deras hemsida läser jag nu:

Ya no disponemos de servicio de butano y propano

Det vill säga översatt:

”Vi har inte längre butan- och propanservice”

Verkar som man har slutat med det, eller…?

7D898C51-A7C2-4739-B42B-842E3B5E603F.png
Det kan eventuellt betyda att man slutat med att distribuera gasflaskor, men fortsatt fyller t.ex. men det kan man inte läsa ut av texten på deras hemsida.

Tacksam om någon i området kan svara på det. Annars ringer jag dem igen senare idag.

Tommy
 
Vi var där i början av året och fyllde en svensk flaska. Dessvärre toppfyllde man flaskan.
Det blev en rejäl låga ifrån spisen så jag tog ut flaskan och "släppte ut" ett par liter gas!

Kanske en ovan fyllare OCH ösregn var orsaken. Vi har kompressorkyl, annars hade det kanske inte slutat så bra.
De använder inte våg vid fyllning utan kör på "frihand".
 
Vi var där i början av året och fyllde en svensk flaska. Dessvärre toppfyllde man flaskan.
Det blev en rejäl låga ifrån spisen så jag tog ut flaskan och "släppte ut" ett par liter gas!

Kanske en ovan fyllare OCH ösregn var orsaken. Vi har kompressorkyl, annars hade det kanske inte slutat så bra.
De använder inte våg vid fyllning utan kör på "frihand".
Ett sådant ställe bör man undvika!!!

Pålle
 
Ett sådant ställe bör man undvika!!!

Pålle
Live Fast Die Young.. Har man överlevt alla faror på vägarna genom hela Europa så klarar man säkert en gasolexplosion!
Jag har dekorerat mitt inlägg här med ett inlägg i tråden .. vad lyssnar du på..
Nåja... alla vill kanske inte dö unga?
Så jag håller med Ingrid o Pålle.
Ämnet..problemet i sig borde nog behöva en egen tråd ! ( De som vill dö young får väl helt enkelt bläddra förbi den )
 
Jag har ju varit med några år och förvånas hur man kan riskera stora värden och hälsa.

Gasol i flaska är ju att jämföra med dynamit i sprängkraft. Hantering av gasol liksom dynamit är starkt reglerad.

Orsaken är enkel. Går det fel, så har man ingen husbil länge och kanske inte heller något liv att njuta av.

För en relativ låg kostnad kan man göra allt riktigt, med en LPG flaska/tank, eller en propan gasolflaska från det land där man befinner sig. Det brukar campingarna hjälpa sina gäster med.

Jag har varit med om två gasol explosioner här på Gran Canaria. En gång i Castillo del Romeral. Där gick det åt 5 st Husvagnar & bilar. En annan gång i Aeroclub och där spred sig branden så ett stort antal blev skadade.

Fattar inte att man inte håller på säkerheten.

 
Problemet med att inte använda våg är att man överfyller flaskan och inte lämnar utrymme för gasen att expandera. Gas i vätskeform som blir varm i en flaska utan expansionsutrymme ger en otrolig kraft eftersom den inte kan komprimeras i vätskefas. Sen kan man också få ut gas i vätskeform i värmare och spis och då blir det otroliga mängder gas från vätskan. Att man kan skjuta packningar och slangar säjer sej självt.
 
Nu har vi varit i Santa Pola och fyllt på gas.
CC5A203C-5314-46F1-845E-9BC4DF4DDDF5.jpeg
Snygg fräsch anläggning.
BE051AD2-7661-499A-A959-8C9E4ACAF77A.jpeg
Utmärkt service, från både chefen och Ana Rico (Rik) som skötte om tankningen.
38AF17F4-53D2-45DA-B7EE-9C5DC1B8FB87.jpeg
Flaskan var tom, man fyllde på med 20,31 L och totalt blev det 17,06 Euro. Billigare än vad det kostade när jag fyllde hos Gasolfyllarna i Haninge i oktober.

Det stämmer man väger inte flaskan, man talar inte i vikt utan i liter. När jag frågade varför, tittade man storögt på mig och jag kände mig dum… det var inte första gången i mitt liv jag kände att jag var ute på tunn is.

Kändes att det här var proffs på det här med gas och det var inte läge för novisen att lära dem hur man egentligen gör.

Flaskan fylldes ganska exakt vad den andra flaskan i skåpet har, som också fylldes i Handen i oktober. Litar på dem, de kan det här med gas.

Tommy
 
Senast ändrad:
Jag skulle i deras kläder känna mej DUM, jobbar man med att fylla flaskor typ gasol eller andra ämnen,
så ska det absolut veta varför man väger vid fyllning.
Varför de valt att fylla flaskor utan fyllstopp mätt i liter är ett mysterium för mej, så jag tycker din fråga var jättebra! :)
 
Fyller man en fast anläggning (i Sverige), så mäts det i LITER!! INTE vikt!!

Fuldstændig rigtigt. Det gør det også i det øvrige europa, men forskellen er at tanke er forsynet med "fyllstop" ved 80% (ligeså en dertil designet fyldeflaske)

Men vanlige gasflasker har ikke "fyllstop". Derfor er det meget vigtigt at veje flasken før og under fyldning, da flaskens indhold er angivet i kg.

(PS!: Jeg finder det i øvrigt fuldstændig uforsvarligt, hvis man selv fylder en vanlig flaske. Det skal overlades til eksperter der er ansat på fyldestedet.)
 
Fuldstændig rigtigt. Det gør det også i det øvrige europa, men forskellen er at tanke er forsynet med "fyllstop" ved 80% (ligeså en dertil designet fyldeflaske)

Men vanlige gasflasker har ikke "fyllstop". Derfor er det meget vigtigt at veje flasken før og under fyldning, da flaskens indhold er angivet i kg.

(PS!: Jeg finder det i øvrigt fuldstændig uforsvarligt, hvis man selv fylder en vanlig flaske. Det skal overlades til eksperter der er ansat på fyldestedet.)
Vad jag förstår är att på stationen i Santa Pola görs fyllningen alltid av anställd personal. När Ana tittade in i gasolskåpet sa hon direkt, — aha du har svenska flaskor och tog direkt fram rätt adapter och fyllde flaskan. Nu var den helt tom och därför troligen enkelt att avgöra hur många liter gas som skulle fyllas.

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen