• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Notis Friktionsdäck förbjuds på sommaren!

Friktionsdäck förbjuds på populära turistmål i EU, enligt carup.se.
Turister från norra Europa riskerar höga böter.

– En studie visade det sig att allt fler kör runt med friktionsdäck året om.

Från och med 15 april blir vinterdäck av friktionstyp förbjudet på sommaen i Italien och Spanien.
För turister utfärdas en särskild varning. Man riskerar böter på mellan 5000 och 17 000 kronor om polisen avslöjar dig.

Klicka på denna länk - så kan du läsa mer hos carup.se.

1744258729242.png

Det gäller ju det vi kallar "odubbade vinterdäck" och, tolkar jag det som, mest personbilar.
Sedan finns det säkert en del husbilar som också kör med dessa däck året runt. Men mer vanligt är nog att man väljer "Året runt" däck.
Och de är väl fortsatt godkända, om jag förstod det rätt.
Det är nog den däcktyp jag väljer nästa gång - för att ha möjlighet att ta en tur vintertid om så behövs.

Det gäller ju det vi kallar "odubbade vinterdäck" och, tolkar jag det som, mest personbilar.
Sedan finns det säkert en del husbilar som också kör med dessa däck året runt. Men mer vanligt är nog att man väljer "Året runt" däck.
Det är nog den däcktyp jag väljer nästa gång - för att ha möjlighet att ta en tur vintertid om så behövs.

Letade runt lite på "nätet" och det råder lite delade meningar om vad som egentligen gäller :)
Kanske denna nyhet är som "M´s Gasolkontroll", den som hittar relevant information - får gärna komplettera.

För oss blev det Michelin CrossClimate Camping.

Många husbilar är idag utrustade med åretruntdäck från fabrik, kunder i framförallt mellaneuropa vill ha detta, men även Kabe levererar bilar med det.

Det är ju faktiskt ett bra beslut.
Vinterdäck på sommaren är lika fel som sommardäck på vintern ju.
Kontentan blir väl att folk kommer välja 4-seasondäck som är godkända som vinterdäck men betydligt sämre på vintern.
Dom är dock helt ok på sommaren.

Så här skriver de även i altarimini.it

Undantag ges för dem som använder M+S-godkända helårsdäck eller däck med ett hastighetsindex som passar fordonets registreringsdokument. Detta innebär en besparing för många bilister, särskilt i regioner med milt klimat.

De flesta fordon från Norden kör säkert med ett hastighetsindex som stämmer med reg.beviset, och då undantas man.

De flesta fordon från Norden kör säkert med ett hastighetsindex som stämmer med reg.beviset, och då undantas man.
Ordet "fordon" håller jag inte med om. De flesta husbilar gäller det nog för. Men "fordon" inbegriper personbilar klass 1 och där är ofta hastighetsindex lägre för vinterdäcken än det som står i registreringsbeviset. Det är helt ok enligt svenska regler. T ex i Tysklad är det också ok OM man har en varningslapp monterad invändigt i bilen som påminner om att man inte får köra fortare än vad däcken är godkända för. Så var det åtminstone förr.

Så här skriver de även i altarimini.it

Undantag ges för dem som använder M+S-godkända helårsdäck eller däck med ett hastighetsindex som passar fordonets registreringsdokument. Detta innebär en besparing för många bilister, särskilt i regioner med milt klimat.

Ja frågan är vad gäller däck märkta alptopp/snöflinga

Nu känner jag inte till högsta tillåtna hastighet med husbil i Italien.
Men är det någon som kör med lägre hastighetsindex på sina däck än den hastigheten, eller lägre index än sommarhjulen?

Problemet er at registrert hastighetsindeks på dekk har ingen kobling til tillatte hastigheter. Er bilen (chassi for husbil) specifisert med dekk for 160 kmh så er det laveste hastighetsindeks for dekk til den bilen selv om den ikke har noen steder i Europa hvor den har lov til å kjøre over 120 kmh (franske motorveier med bil over 3500 kg). Du skal få en 2 ved besiktning om du har lavere indeks.

Vinterdäck i Sverigen får lov att ha lägre hastighetsindex än vad som står i registreringsbeviset. Dock aldrig lägre än 160 km/h.

Vilka däck är godkända ?

Det är Friktionsdäck som nämns i notisen, dvs dubbfria vinterdäck.
Utöver dessa finns det som kallas Året runt däck och självklart Sommardäck.
Åretruntdäcken skall vara märkta med en alptopp och snöflinga.
1744308763654.png
De är ett sämre val under svensk vinter, men fungerar bra i mellan och södra Europa.

Det är Friktionsdäck som nämns i notisen, dvs dubbfria vinterdäck.
Utöver dessa finns det som kallas Året runt däck och självklart Sommardäck.
Åretruntdäcken skall vara märkta med en alptopp och snöflinga.
Visa bilaga 45600
De är ett sämre val under svensk vinter, men fungerar bra i mellan och södra Europa.
Ja precis. Men alptopp funkar i hela europa? Lite små luddig regel känner jag spontant

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen