• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Från okänt till ökänt

Dag 8, forts.
Fortsatte till Strömstad, parkerade bilen och gick till färjeterminalen för kosterbåtarna.
4D68B584-5D03-4F35-AEE7-5CEC3C6D061B.jpeg
96F5EFA7-763C-4F48-93C9-A433F68D2577.jpeg
Det finns en obemannad linfärja mellan Syd-och Nordkoster.

Vi valde Sydkoster och gick på promenadstigar tvärs över ön.
94A6DCBE-BB07-4737-96DB-9C0DFBC22C18.jpeg
Klapperstensrösen.
8ABD55D7-564C-42C8-84BD-0B3D340BE3B6.jpeg
Efter 1,5tim promenad i 30gradig värme kom vi fram till östra sidan och tilläggsplatsen för färjan vid Kilesand.
3C3BE9F1-76AD-41A0-B296-E55373B9483A.jpeg
Detta är en Koster-taxi, vi provade inte på det transportsättet.
F72433CD-B687-4A84-A81F-71E97B30FAB7.jpeg
Golfbilar, flakmopeder och 4-hjulningar är fordonen på Kosteröarna.
B3680E54-E879-48D5-A8B1-78017FBC309D.jpeg
 
Senast ändrad:
Dag 9.
Efter en övernattning på en parkeringsplats i Hällevadsholm är vi nu i Uddevalla.
En mellanlandning på köpcentret Torp.
Nej men är det inte…
512ECB96-4BB1-4899-A124-AF48F68468F7.jpeg


Vid kan man säga om Uddevalla?
Carl X befriade ”oss” från norrmän och står staty på torget.
65845E98-0D0C-4FDF-851B-DE7FE2280FB5.jpeg

Vi letade efter sevärdheter.
Det finns några gamla fina hus i Uddevalla.
B9682164-EF66-4498-90FC-AD3A421C7C50.jpeg
C0E9F329-95BC-4518-AE88-59383828FFD7.jpeg

En gammaldags frisersalong.
EC5374F7-E3DF-4031-B3AE-11346ABDC11C.jpeg
Uddevallas första pizzeria Napoli har en särskild historia.
Restaurangen startades av vännerna Luciano Falcini och Nimo Arzori och drivs nu av Lucianos dotter. När Luciano gick bort 2004 var dottern nära att sälja restaurangen och flytta hem till Sicilien men bestämde sig för att stanna kvar.
21C9EB10-0257-47B0-A4EE-53459FF1A1A8.jpeg
A421F459-93F4-4931-8A5A-D6463CFBA191.jpeg
 
Dag 10.
Eter en övernattning på parkeringsplatsen Kampenhofgatan i Uddevalla fortsatte vi till Trollhättan för att besöka Saab Museum.
IMG_4704.jpg

Det intressanta är de modeller som aldrig kom ut på marknaden samt de lite mer udda Saab-modellerna.
Första modellen av Saab som togs fram 1947.
IMG_4670.jpg
Jämför den med en av de senaste modellerna som togs fram men som tyvärr inte kom ut på marknaden p.g.a. Saab:s konkurs.
IMG_4674.jpg
IMG_4675.jpg

En amerikanskbyggd modell tänkt just för den amerikanska marknaden. Kom aldrig i produktion.
IMG_4688.jpg
IMG_4689.jpg

Avdelningen testexemplar.
"Monstret" med dubbla motorer.
IMG_4677.jpg

Detta exemplar kallades för "Paddan"
1965 byggde Saab detta exemplar på en 96:a för att testa vad som skulle bli Saab 99.
Saab 99 blev 20cm bredare varför man klöv 96:a, skarvade med 20cm plåt varpå den såg ut som en 96:a men under skalet fanns det som skulle tillhöra 99:an. "96:an" väckte ingen uppmärksamhet och man kunde provköra och testa "99:an" utan att någon upptäckte kommande modellskifte.
IMG_4682.jpg

En replika av den bil som Erik "Karlsson på taket" vann Monte Carlo-rallyt med.
IMG_4698.jpg
 
Senast ändrad:
Dag 10, forts.
En kavalkad av Saab-modeller.
IMG_4690.jpg
IMG_4696.jpg
IMG_4692.jpg
IMG_4691.jpg
IMG_4680.jpg
IMG_4679.jpg
IMG_4678.jpg
IMG_4671.jpg

En Saab-postbil.
IMG_4683.jpg

Redan 1976 fanns en Saab 99 Electric Van.

Denna Saab 9-3 2017 "Retroturbo" by NEVS visades på SAAB 99 turbos 40-årsjubileum.
Dessvärre blev det i slutändan inget av detta projekt.
Dock antyder den vad som skulle bli ny NEVS 9-3 elbil. Inte heller det projektet genomfördes.
IMG_4685.jpg

Saab Museum är väl värt ett besök.
Här går vår resa mot sitt slut, hemresan till Västra Frölunda återstår.
Det som också återstår är att redovisa är uppgifter om antal mil, promenadsteg, färje- och övernattningskostnader.
 
Senast ändrad:
Bränsleförbrukningen är något högre än den vi brukar ha men beror på att det är små, slingriga och backiga vägar i västra Bohuslän.
Tack vare det vackra vädret behövde vi inte någon förstärkning i form av markström men kopplade in oss på Ellös-Parken.
Vi väljer helst att så "fritt" då vi inte prioriterar att dra ut markis, stolar och bord utan prioriteringen ligger på att upptäcka orten, därav rätt många steg enligt stegräknaren.
Ett problem utmed Bohuslänska kusten är de få ställen där man kan tömma svartvatten.
Det var anledningen till att vi tog in på Ellös-Parken. Vi hade kunnat betala 50kr för att kunna få tanka och tömma men den trevliga värden som informerade oss och var mycket servicevänlig gjorde att vi valde att ta in på ställplatsen.
Som framgår av stegräknaren gillar vi att utforska orterna till fots. Visst var det jobbigt i den 30-gradia värmen, speciellt på Syd-Koster.
1660832515615.png

Hoppas du fick lite information om orterna i Bohuslän.

En händelse:
Vi stod på en parkeringsplats upplinjerad med 16 parkeringsrutor.
På en av platserna stod en husvagn med en skylt "Till salu, ring...", vi stod på en plats och därmed fanns det 14 lediga platser.
Under tiden vi stod där kom ingen mer för att parkera sin bil.
Det knackade på dörren och en kvinna säger:
Kvinna
"Detta är ingen ställplats, den ligger där borta".
Jag
"Vi behöver ingen ställplats för vi har parkerat vår bil, vi stör ingen och när vi åker finns inga spår efter oss. Dessutom det står ju en husvagn parkerad där som verkar ha stått där ett bra tag så vad är problemet?".
Kvinna
"Kommunen får sätta upp skyltar".
Sedan dunstade hon.
Kanske hon var engagerad i kommunalpolitiken eller så var det bara någon som hade synpunkter som måste framföras.

Det är ju hemskt tråkigt om vi skulle ha orsakat invånarna på orten, som via kommunalskatten bl.a. betalar för ordning och reda i form av skyltning, en extra kostnad för uppsättning av skyltar som minsann inte tillåter tillåter parkering av Personbil Klass 2 på kommunens parkeringsplatser. Hu så hemskt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen