• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fototråden

I dag besökte vi Tristaina Sundial Balcony. Andorra
 

Bilagor

  • 20230927_120644.jpg
    20230927_120644.jpg
    3,5 MB · Visningar: 16
  • 20230927_122520.jpg
    20230927_122520.jpg
    2,7 MB · Visningar: 16
  • 20230927_122722.jpg
    20230927_122722.jpg
    1,2 MB · Visningar: 14
  • 20230927_130115.jpg
    20230927_130115.jpg
    3,5 MB · Visningar: 14
  • 20230927_130233.jpg
    20230927_130233.jpg
    2,9 MB · Visningar: 15
Om man har en valmöjlighet förstår inte jag varför man ska gå och frysa påbyltad i den gråkalla, mörka osv. När man kan njuta såhär...
Skulle passat lika bra i tråden "övervintra utomlands". Så här ser det ut i Algarve nu.
P1040048a.jpgP1040049a.jpg
 
20231110_145006_HDR.jpg
En liten pyton (under 2 meter lang) som slapper av på stien. De flytter seg ikke uten tar livet med ro. Kalles ofte for Carpet snake her i Australia, er helt ufarlig om en ikke er en liten gnager.
 
Knut, hur många olika ormar har ni down under som är farliga och hur många som är ofarliga för människor och husdjur?
Litt forskjellig mellom de forskjellige deler av landet, svarer først for mitt lokalområde. Det jeg ser flest av er tresnok som kun er dekorativ og spiser insekter, dernest er det pytonslanger et par typer som heller ikke er giftige. Giftige slanger er Eastern brown og en variant av Taipan - de to giftigste slanger i verden. Heldigvis har vi lokalt endel Redbelly black som lenge var ansett som helt ufarlig da de ikke er agressive mot annet enn andre slanger - den er kun nr 18 på listen over verdens giftigste. Den giftigste i Amerika - Diamond head rattle snake er nr 19. Mener å huske at omlag halvparten av de 20 giftigste finnes i Australia.

Regner med at den få Redbelly vi har rundt på eiendommen hindrer det i å bli noe antall av Eastern brown da den liker å spise disse. Har på alle år her på farmen sett 2 eller 3 Eastern browns.
 
24 Pickis.jpg
Många minnen med denna bil. I Tyskland på den tiden tankade man inte själv. När killen var klar blev jag ombedd att gå in och betala. Nä nä, jag skall ha full tank svarar jag, men det har du ju fått svarar killen. Har ju fyllt med 90 liter. Fick ta tag i armen på honom och leda honom runt bilen och visa tanklocket på den andra sidan. Tryckte i cirka 160 till 170 liter, men jag kom inte längre för det.
 
Litt forskjellig mellom de forskjellige deler av landet, svarer først for mitt lokalområde. Det jeg ser flest av er tresnok som kun er dekorativ og spiser insekter, dernest er det pytonslanger et par typer som heller ikke er giftige. Giftige slanger er Eastern brown og en variant av Taipan - de to giftigste slanger i verden. Heldigvis har vi lokalt endel Redbelly black som lenge var ansett som helt ufarlig da de ikke er agressive mot annet enn andre slanger - den er kun nr 18 på listen over verdens giftigste. Den giftigste i Amerika - Diamond head rattle snake er nr 19. Mener å huske at omlag halvparten av de 20 giftigste finnes i Australia.

Regner med at den få Redbelly vi har rundt på eiendommen hindrer det i å bli noe antall av Eastern brown da den liker å spise disse. Har på alle år her på farmen sett 2 eller 3 Eastern browns.
Jag bodde i Australien mellan 1961-1966, bara tre år gammal när familjen flyttade dit.
Ormar och andra kryp var inget som jag tänkte på. Växer man upp med alla möjliga läskiga och giftiga ormar och insekter mm. så tänker man inte på att dom finns.
Antagligen var mina föräldrar rädda. Det enda jag minns är en överkörd orm som låg på en väg och spindlar uppe i taket på toaletten.

Jag och min sambo åkte till Australien på semester 1994. Då var vi livrädda för ormar och spindlar, nästan maniskt rädda. Ganska knäppt hur det kan bli. Som barn var allt läskigt levande bara en naturlig del av tillvaron och inget jag tänkte på. Som vuxen tycker jag nu att det är hur läskigt som helst.
 
Ja Åke/Herbet en tenker ikke mye på ormar og spindlar, men en kjenner igjen de som er farlige og holder avstand.rsonlig reaksjon når jeg treffe rpå en orm er stopp - oppservere og reagere. Kryper den vekk fra en så er allt bra, er den i ro så vurder om den er farlig og kom deg vekk om den kan være farlig. Kommer den mot deg regn med at den er fg rlig og kom deg vekk, i vårt område er det kun eastern brown som er agressiv og den er farlig. Har nesten alltid et snake bit kit i nærheten, selv om vi aldri har hatt bruk for det. Og jeg holder på i bushen nesten hele tiden!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen