• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fototråden

Havørna er ett majestetisk dyr som har gjort dypt inntrykk på mange mennesker, de nærmest eier himmelen når de sakte kommer glidende og utstråler ett krav om respekt, den har fasinert meg fra første gangen jeg så den.
Hvis du er interessert i å se mer av den så er det mye av den i nordlige Nordland spesielt i Salten/Bodø området.
For mange år siden opplevde jeg å sitte 10 min. i en bil og studere en flokk på 8-10 stk. som gikk i vannkanten bare 15-20 meter fra bilen, det var en blanding av voksne og unger.
Du tar veldig fine bilder, du fanger øyeblikket.
 
Jättefina bilder, jag vet hur svårt det är. Trots bra utrustning. Bilden här är kass då jag inte hade rätt grejor med mig, samt fånga ögonblicket. Hur som helst så var vi nere i Tyskland en påsk för att se tranor vid Rederangsse men dom hade lämnat så där var på någon enstaka kvar. Men vi cyklade runt där och tittade lite och där stod jag men min kikare och egentligen helt ointresserad av fågelskåderi. Men där står jag och frågar min kompis, vad har jag i kikaren här? Han säger att jag har fått min fågelskådare dos för resten av livet. Det du ser just nu ser i kikaren är sju havsörnar, det kommer aldrig att hända igen.
Konstigt, kommer nog aldrig att glömma att det var här det hände https://goo.gl/maps/YbBULqjz8tePQCxi6 mycket trevligt område som jag kan rekommendera. Ser att mina ställplatser i parken finns med i listan och där finns en i Waren. I Waren har jag druckit min allra godaste öl i hela mitt liv.
30 Sex stycken havsörnar.JPG
 
Senast ändrad:
I Tosteberga hamn kan man se havsörn året runt men särskilt på vintern då de utfodras på en liten ö utanför platsen. Där finns också periodvis massor av vitkindade gäss. Om en örn flyger över gåsflocken, oftast på hög höjd, blir det en våldsam aktivitet och kackel när alla lättar.
 
Här avslutar jag mitt deltagande i fototråden (jag har nästan okuperat den). Bil från Hornborgasjön där man kan komma riktigt nära de ståtliga fåglarna. Det är intressant att iaktta äldre gentlemän med fantastiska fotoutrustningar, halvmeter långa teleobjektiv. Helt onödigt, min bild är tagen med en Canon kompakt. Tranorna är ca 10 meter från staketet.

IMG_0875.JPG
 
Det har varit mycket fåglar på den här tråden. Här kommer en hop skådare vid Ölands södra udde. Skådarna kunde vara lite besvärande när vi bodde på Öland, tvärbromsade plötsligt framför. Stod i klungor på vägen och stirrade ut på en åker där en stackars bonde gick och hackade betor. De var alltid trevliga när man fick kontakt med dem.
Fyr 3.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen