• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Flera elektriska nyheter från Florida RV Super show

CB088464-BE8A-48FA-B306-C3C6EFE2076F.jpeg

I tisdags öppnade den stora mässan för fritidsfordon, Florida RV Super Show i Tampa och först ut med pressmeddelande om elfordon var den amerikanska husbilsikonen Winnebago, som jag skrev om redan i tisdags.

Nu har mera information släppts om deras konceptbil, t.ex att räckvidden skall vara 125 Miles, 201 km.

Men det visade sig finnas ännu större överraskningar som presenteras på mässan. Det var Thor Industries, världsgiganten inom mobila fritidsfordon ägare till klassiker som Airstream i USA och Hymer Group i Europa.

Thor Industries presenterade två nyheter inom området el. Först en på utsidan traditionell Airstream husvagn, med sitt klassiska aluminiumskrov, men det finns mera under ”huven”. Vi har alla sett när husvagnsägare snurrat runt och justerat läget på husvagnen via sin fjärrkontroll, så det är inget nytt. Däremot en husvagn som utrustats med egen elmotor som hjälper dragbilen på färden, är något helt nytt. Troligen nödvändigt för att dagens elbilar skall kunna koppla en husvagn där bak. En sådan husvagn visas upp på mässan.

Nästa nyhet från Thor Industries är en husbil som drivs med el, Thor Vision Vehicle (eller "TVV"), drivs av liknande ZF-utvecklade elmotorer och samma högkapacitets litiumjonbatterier som driver deras Airstream eStream.

Thor Industries har valt samma Ford Transit chassi att bygga på som Winnebago, men det finns en viktig skillnad när det gäller räckvidden. När bilen från Winnebago stannar efter ca. 20 mil, så fortsätter Thors eHusbil ytterligare 28 mil, totalt 300 Miles, ca teoretiska 480 km.

Sedan gör man stor affär av att man bytt ut backspeglarna mot digitalkameror, något som inte imponerar på mig, eftersom det finns redan på vår franska AutoStar årsmodell 2020, Surround Vision System 360˚.

Thors presenterade eHusbil med en räckvidd på upp emot 50 mil börjar göra den till ett realistiskt alternativ, åtminstone vad räckvidden beträffar, men vad blir priset?

Kanske vi redan till Elmia i september får se en realistisk eHusbil med namnet Hymer eller varför inte Niesmann+Bischoff i nosen.

Tommy
 
Senast ändrad:
Thor TVV har også brenselscelle drevet av hydrogen, det kommer ikke frem i tilgjengelig materiale hvor mye av rekkevidden som kommer fra denne og hvor mye fra batteripakken. Rent teknisk er det vel snakk om en plugin hydrogen hybrid.
 
Tack Knut för att du rätade ut en del frågetecken om drivningen och körsträcka!
Det är klart att om man kommer upp i bortåt 60 mil så att det finns en del reserver att ta till och laddplatser så finns det en teknisk möjlighet med husbilar med batterier.
Man måste räkna på att det lär gå åt betydligt fler KW och lång laddningstid ganske dubbelt mot en strömlinjeformad personbil. Ska man sen köra på vägar som inte är lika släta som testriggen i en mätstation utan luftmotstånd och i kyla lär man få andra siffror. Att fuska med vätgas är ju bara spel för galleriet finns ju inga utbyggda tankställen för vätgas.
Fick min elräkning det var 5000kr det mesta jag haft under de 15 år jag bott här var 2900kr en riktigt sträng vinter.
Tur för vissa att de tagit bort tjänstemanna ansvaret annars hade det varit dags att betänka en del felsteg i cellen.
Jag kan bära det eftersom jag har en buffert men när man ser hur köp beteendet ändras de dagarna lönen och barnbidraget betalas ut förstår man att det just nu är katastrof för en del.
Har någon räknat på hur mycket det skulle kosta att ladda en elbil nu.
Jag räknade enkelt tog antalet KWh och delade det med räkningen och fick fram 3,35 kr/kwh . Lika mycket som campingen på Bahia ungefär så därför lönade det sig bra att använda spansk gasol. Går inte hemma där man beskattat gasolen i samma stil som allt annat.
Att vi står för ett regeringskifte är ju klart men inte säkert det blir bättre någon satsning på infrastruktur finns inte och det tar tid.
Kanske blir så att man får planera sitt bilkörande till väderleken när det blåser kan vi ta en tur med bilen.
 
Läste nånstans i MT (lokalblaskan, som hustrun nyss tände upp i braskaminen med = ingen källa längre att ref till),
men Tesla lär ha utvecklat batterier till S-modellen och får en räckvidd på upp till 65 mil.
Nu börjar vi snacka bilar utan räckviddsångest...

Visst finns det någon hake i det hela, för bilen var tydligen inte aktuell för Sverige av någon anledning
och sen var det ju det där med prislappen förstås.

Sen finns det dom som stänger av stolsvärmen i förarsätet, för man befarar att det kan påverka en negativt på något sätt.
Undrar hur man skulle känna sig i den där Teslan med det krutpaketet under ändan,
kanske finns någon åkomma som kommer att kallas anal-galvanism?
 
Tack Knut för att du rätade ut en del frågetecken om drivningen och körsträcka!
Det är klart att om man kommer upp i bortåt 60 mil så att det finns en del reserver att ta till och laddplatser så finns det en teknisk möjlighet med husbilar med batterier.
Man måste räkna på att det lär gå åt betydligt fler KW och lång laddningstid ganske dubbelt mot en strömlinjeformad personbil. Ska man sen köra på vägar som inte är lika släta som testriggen i en mätstation utan luftmotstånd och i kyla lär man få andra siffror. Att fuska med vätgas är ju bara spel för galleriet finns ju inga utbyggda tankställen för vätgas.
Fick min elräkning det var 5000kr det mesta jag haft under de 15 år jag bott här var 2900kr en riktigt sträng vinter.
Tur för vissa att de tagit bort tjänstemanna ansvaret annars hade det varit dags att betänka en del felsteg i cellen.
Jag kan bära det eftersom jag har en buffert men när man ser hur köp beteendet ändras de dagarna lönen och barnbidraget betalas ut förstår man att det just nu är katastrof för en del.
Har någon räknat på hur mycket det skulle kosta att ladda en elbil nu.
Jag räknade enkelt tog antalet KWh och delade det med räkningen och fick fram 3,35 kr/kwh . Lika mycket som campingen på Bahia ungefär så därför lönade det sig bra att använda spansk gasol. Går inte hemma där man beskattat gasolen i samma stil som allt annat.
Att vi står för ett regeringskifte är ju klart men inte säkert det blir bättre någon satsning på infrastruktur finns inte och det tar tid.
Kanske blir så att man får planera sitt bilkörande till väderleken när det blåser kan vi ta en tur med bilen.
Blir det regeringsskifte? Intressant. Och särskilt intressant eftersom alla mätningar pekar åt andra hållet, fast vad vet man?
 
Mitt förslag är att man håller diskussioner kring ev resultat av val på andra sidor än på husbilssidor.....
Eller annars under en helt egen tråd med en tydlig rubrik så man vet vad tråden kommer att handla om.
Trådrubriken gällde väl ..elbilar? Typ? Eller var rubriken.... så här kommer det att gå i valet?
...........................
Ps! jamen det blir alltid en ny regering efter ett val. Frågan är väl mera..vem leder denna o vilka partier ingår.
 
Tack Knut för att du rätade ut en del frågetecken om drivningen och körsträcka!
Det är klart att om man kommer upp i bortåt 60 mil så att det finns en del reserver att ta till och laddplatser så finns det en teknisk möjlighet med husbilar med batterier.
Man måste räkna på att det lär gå åt betydligt fler KW och lång laddningstid ganske dubbelt mot en strömlinjeformad personbil. Ska man sen köra på vägar som inte är lika släta som testriggen i en mätstation utan luftmotstånd och i kyla lär man få andra siffror. Att fuska med vätgas är ju bara spel för galleriet finns ju inga utbyggda tankställen för vätgas.
Fick min elräkning det var 5000kr det mesta jag haft under de 15 år jag bott här var 2900kr en riktigt sträng vinter.
Tur för vissa att de tagit bort tjänstemanna ansvaret annars hade det varit dags att betänka en del felsteg i cellen.
Jag kan bära det eftersom jag har en buffert men när man ser hur köp beteendet ändras de dagarna lönen och barnbidraget betalas ut förstår man att det just nu är katastrof för en del.
Har någon räknat på hur mycket det skulle kosta att ladda en elbil nu.
Jag räknade enkelt tog antalet KWh och delade det med räkningen och fick fram 3,35 kr/kwh . Lika mycket som campingen på Bahia ungefär så därför lönade det sig bra att använda spansk gasol. Går inte hemma där man beskattat gasolen i samma stil som allt annat.
Att vi står för ett regeringskifte är ju klart men inte säkert det blir bättre någon satsning på infrastruktur finns inte och det tar tid.
Kanske blir så att man får planera sitt bilkörande till väderleken när det blåser kan vi ta en tur med bilen.

Enligt Wikipedia så hade USA 45st vätgasmackar för över ett år sedan, varav 43st ligger i Kalifornien, så de är på G.
 
For endel år siden var det rundt 20 H2 fyllesteder for kjøretøyer i Norge og planer for mange flere. Men da den i Sandvika utenfor Oslo gikk i lufta med et pang ble alle stengt og mange planer slettet. Vet ikke hvor mange som er åpne nå.
 
Men det är klart att Sverige må göre om samma misstag kanske de kan sätta upp en tapp på östermalm i stockholm bara för att bevisa hur ofarligt det är.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen