• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 230V Flera anslutningskablar, varför?

Dethleffs

Välkänd medlem
iKunskapsbibliotek
Medlem
När jag skrivet om anslutningskabeln tidigare så har ett argument varit att 2,5kvmm 25 meter är för tung. Nu kan jag läsa att flera här (i en tråd där detta inlägg är flyttat ifrån Tråd 'Gul/Orange Anslutningskabel ( https://forum.ihusbil.se/threads/gul-orange-anslutningskabel.5517/ ) har flera olika längder med sig, varför har ni det?

Senast ändrad:
Är ganska säker på att jag har sett skrivningar i stil med: "om alla komponenter som ingår i en konstruktion är CE-godkända så anses även konstruktionen vara CE-godkänd"

Stämmer detta så innebär det rimligen att bilen CE-godkännande inte bryts om det man lägger till också är CE-godkänt.

Det kan nog stämma för många produkter. Men är husbilar i sin helhet CE-märkta? Det finns ett CoC-intyg men det kanske är en lite annan sak.

Jag letade efter "CE-märkning" på Transportstyrelsens sida men det kom bara upp info om båtar, som tydligen skall ha sådan. Om bilar fann jag den här skrivningen om dragkrok som är lite intressant. Kanske det kan ses som OK att eftermontera åtminstone sådana komponenter som ursprungligen fanns som tillval när bilen såldes som ny? För de måste väl ingått i bilens ursprungliga typgodkännande.

Nya personbilar och lätta lastbilar är idag som regel EG-typgodkända. Det innebär att lika förutsättningar och krav gäller inom hela EU och som bevis för att ett fordon uppfyller dessa krav hänvisar tillverkaren till ett typgodkännande. Men varje typgodkänd bil följer ett dokument som innehåller de specifika uppgifterna för just det fordonet, ett så kallat CoC-dokument.

Vilka uppgifter som ska finnas på ett CoC är även det styrt av EU-regler. För en personbil eller lätt lastbil ska det inte anges någon information om kopplingsanordning i CoC:t.

Eftersom Transportstyrelsen inte får någon information om dragkroken noteras inte uppgiften på varken registreringsbeviset eller i Transportstyrelsens e-tjänster Sök fordonsuppgifterÖppnas i nytt fönster eller Mina sidorÖppnas i nytt fönster (kräver inloggning med e-legitimation).

Får man använda dragkroken även om den inte finns med i registreringsbeviset?

Ja, en dragkrok som är monterad i enlighet med bilens typgodkännande är tillåten att
använda för att dra släp oavsett om kroken är monterad på bilfabriken, hos återförsäljaren eller vid ett senare tillfälle.

Ska kroken registreringsbesiktas vid montering?

Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil.

Efter 1 september 2013 behöver bilen i samband med eftermontering inte genomgå en registreringsbesiktning för kroken om den monteras på en EU-typgodkänd personbil eller en EU-typgodkänd lätt lastbil.
Eftersom vi är på ett husbilsforum kan det vara bra att tillägga att det finns ett undantag från denna regel. Och det är att just husbilar ska registreringsbesiktigas om dragkrok monteras. Det gäller t o m plåtisar, dvs husbilar som är exakt lika motsvarande bil som istället används av t ex hantverkare. Undantaget gäller alltså alla husbilar (Personbil kl 2) beroende på att många husbilar har "specialbyggd" ram.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen