• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Projekt Fjärrstyrd avstängning av gastillförsel till Trumapannan i Malibu 640

Logga in för att dölja denna ruta:

Mats S

Välkänd medlem
Medlem
Jag vill gärna ha stängd gastillförsel till de apparater som inte används för tillfället. Vår Malibu 640 plåtis har avstängaren för Trumapannan ganska obekvämt placerad i ett stuvutrymme under ena sängen så nu har jag kompletterat med en fjärrmanövrerad ventil (Truma GS8) för att göra av/på-manövrerna enklare. Den manuella ventilen fick sitta kvar parallellt som reserv. Manöverpanelen hamnade till höger vid uppgången till sängen och strömförsörjningen gick bra att koppla in i kablaget till toalettens manöverpanel.

1778934028378.png 1778934252910.png 1778934377610.png

Senast ändrad:
Jag gjorde samma reflektion, men kom sedan på att parallellkopplingen inte är så dum. Då har han den mekaniska ventilen som ackup om magnetventilen skulle fallera eller om han skulle bli strömlös.

Pålle

Ja ifall man kompletterar med en huvudventil till före magnetventilen.

Kom även ihåg att lämna in husbilen på en provtryckning på verkstad efter ev. ingrepp i gasolsystemet.

I min gamla bil sitter det magnetventil original fast i gasolboxen, hände i början att man glömde slå på den, har dock inte stängt den de senaste 10 åren.

2015-05-17 12.39.52.jpg2017-05-14 15.00.58.jpg

Senast ändrad:
Ja ifall man kompletterar med en huvudventil till före magnetventilen.
"Tänkte inte på det..."
Kom även ihåg att lämna in husbilen på en provtryckning på verkstad efter ev. ingrepp i gasolsystemet.
Helt riktigt påpekande!
... har dock inte stängt den de senaste 10 åren
Har inte riktigt förstått det där med magnetventil för gasolen, annat än om man har den kopplad till gasolvarnaren.

Pålle

Jag missade nämna att den avbildade ledningen är en avgrening som enbart försörjer pannan. Det handlar alltså inte alls om någon huvudavstängning, det nyttjar jag flaskventilen till.

Täthetskontroll enligt EN 1949 är utfört. Jag avvek dock från standarden när det gällde tiden och väntade 40 minuter istället för 5 innan avläsning. Ingen tryckminskning kunde noteras 🙂

Instämmer det kan missförstås att jag kallar handventiler i gasolsystemet för "huvudventil".
Handventil för en enhet borde bli riktigare.
Lite märkligt att de "gömt" handventiler under sängen.

I äldre fordon brukar handventilerna vara samlade och märkta med ibland lite kryptiska symboler.
Första ägaren (misstänker jag) märkte upp alla handventiler i min husbil, det underlättar ifall man behöver stänga någon enskild.

2014-06-18 18.25.09.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen