
First Camp Group redovisar idag ett rekordresultat för 2022. Total rapporterad omsättning mer än fördubblades under året, från 473 till 1 004 MSEK, och rapporterad EBITDA ökade från 115 till 201 MSEK. Även den organiska tillväxten var mycket stark med +18%.
”Kombinationen av fortsatta förvärv, satsningar på vår produkt och kommersiella aktiviteter, stark efterfrågan i marknaden och effektivt operationellt arbete, gör att vi kan presentera detta rekordresultat. Utöver dessa starka finansiella resultat nådde vi också under året ett rekordresultat i gästnöjdhet. Ett stort tack till alla talangfulla kollegor i First Camp-koncernen som ligger bakom dessa resultat”, säger First Camp Groups VD Johan Söör.
Vet att det bland oss husbilsägare knorras en del var gäller First Camps utbredning, prisnivå och inte minst deras prismodell, som de kallar dynamisk prissättning.
Har själv arbetat med ”dynamisk prissättning” sedan 70-talet inom flyg, resor, och hotell, men vi kallade modellen för ”yield management”. Är egentligen förvånad att campingbranschen kom in så sent. Orsaken är troligen att branschen har låg datoriseringsgrad, små enskilda företag utan finansiella muskler för att investera i avancerade IT-lösningar.
Firat Camp, är något nytt, ett stort modernt kedjeföretag som tänker ”utanför boxen” för campingbranschen, som är en konservativ bransch och tydligen välkomnas det av marknaden, att döma av resultatet.
Husbilarna är självklart ett intressant marknadssegment och jag gissar att vi representerar15-20% av deras beläggning idag och vi blir hela tiden större kundgrupp för dem.
Tommy