- Ort
- Söderhamn
Har blivit lite förvirrad vad gäller oljebyte i växlingsroboten på FIAT Ducato, eftersom det finns påståenden här att den skall bytas efter 24 månader, men har nu pratat med två FIAT-verkstäder här i Spanien, som har en helt annan uppfattning.
Här påstår man att man kollar oljan i växellådan och oljor i ”roboten” vid varje servicetillfälle, det görs genom att kolla nivån och färgen på oljan. Om inte något oförutsett inträffar, räcker det om man byter oljan var 5-6 år. När jag frågar efter rekommendationerna från FIAT får jag veta att jag just fått höra dem. Googlat på spanska sidor och jag finner inget som motsäger vad de sagt, mera än att jag såg en kommentar att ifall bilen stått oanvänd en längre tid, så var det bra att byta oljan helt. Ser också att om nivån är lägre än rekommenderat, fyll på.
Nu kan det vara så att det är olika rekommendationer i norra Europa, mot vad som anses vara bra i Sydeuropa, så är det t.ex. vad gäller intervallens för byte av kamrem och vattenpump. I norra Europa är det tätare mellan bytena, som motiveras med att det är ett annat klimat. När jag nämner det till verkstäderna här, ler man och får den där överseende blicken när de tittar på mig, som det vore lite synd om mig… Ja,ja.
Googlat på svenska sidor för att hitta något officiellt från FIAT, som bekräftar rekommendationerna eller om det är instruktioner, om de tätare oljebytena, de kanske finns och tacksam om någon kan ge mig källan.
Tack för hjälpen
Tommy
Här påstår man att man kollar oljan i växellådan och oljor i ”roboten” vid varje servicetillfälle, det görs genom att kolla nivån och färgen på oljan. Om inte något oförutsett inträffar, räcker det om man byter oljan var 5-6 år. När jag frågar efter rekommendationerna från FIAT får jag veta att jag just fått höra dem. Googlat på spanska sidor och jag finner inget som motsäger vad de sagt, mera än att jag såg en kommentar att ifall bilen stått oanvänd en längre tid, så var det bra att byta oljan helt. Ser också att om nivån är lägre än rekommenderat, fyll på.
Nu kan det vara så att det är olika rekommendationer i norra Europa, mot vad som anses vara bra i Sydeuropa, så är det t.ex. vad gäller intervallens för byte av kamrem och vattenpump. I norra Europa är det tätare mellan bytena, som motiveras med att det är ett annat klimat. När jag nämner det till verkstäderna här, ler man och får den där överseende blicken när de tittar på mig, som det vore lite synd om mig… Ja,ja.
Googlat på svenska sidor för att hitta något officiellt från FIAT, som bekräftar rekommendationerna eller om det är instruktioner, om de tätare oljebytena, de kanske finns och tacksam om någon kan ge mig källan.
Tack för hjälpen
Tommy