• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Artikel Fiat godkänner nu HVO100 för användning med deras motorer

1731391310239.png

FIAT tillåter numera HVO100 i sina motorer med bibehållen garanti.
Systemmärkena Citroën och Peugot har gjort det under en längre tid.

Men godkännandet gäller inte enbart nya motorer, utan även i en del äldre versioner.
Mer information hittar du genom att följa länken,
 
Här kanske?!

 
Visa bilaga 43090

FIAT tillåter numera HVO100 i sina motorer med bibehållen garanti.
Systemmärkena Citroën och Peugot har gjort det under en längre tid.

Men godkännandet gäller inte enbart nya motorer, utan även i en del äldre versioner.
Mer information hittar du genom att följa länken,
:) :) :) Fiat Dukato har körts på HVO100 under minst 10 års tid med behållen fabriksgaranti.
Handikappbussar har går 40-60 tusen mil på detta perfekta bränsle för dieselmotorer.
Fördelar är ingen lukt, utom som en liten tjej sa när jag kom och hämtade på dagis.. det luktar bullar om taxin..
inget kladd vid spill, rena bränslefilter.
Nackdel högt pris, vilket har sin naturliga förklaring
då sossarna och mp (avgaspartiet) totalt nonchalerat detta bränsle från början det kom, det var ett Hot mot
S,mp´s trovärdighet när de påstod att dieselmotorn är skadlig för miljön.. de har ingen kunskap om att dessa
motorer går att köra på alla växtoljor och slakteriavfall/svartlut mm.
Vi borde kunna producera HVO av alla dessa sopor som idag blir Biogas, vilken också är bra bil bränsle men
kräver andra tankar/tuber & viss ombyggnad av motorn.
Men HVO tankar man och kör vidare bara.
www.neste.se
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2024-11-22 kl. 12.41.28.png
    Skärmavbild 2024-11-22 kl. 12.41.28.png
    85,1 KB · Visningar: 4
Man hade snabbt kunnat få en rejäl sänkning av utsläppen från trafiken, både personbilar, bussar och lastbilar, om man med div. skattetekniska konstgrepp hade sett till att HVO är en krona billigare per liter än "vanlig" diesel.
 
Högblandade biodrivmedel har varit skattebefriade i typ 10 år. EU har varit skeptiska men Sverige har fått ett statsstödsgodkännande som möjliggör skattebefrielse. Det fanns på Löfvenregeringens tid, som också ansökte om förlängningar; och har fortsatt under Tidöregeringen.


 
Högblandade biodrivmedel har varit skattebefriade i typ 10 år. EU har varit skeptiska men Sverige har fått ett statsstödsgodkännande som möjliggör skattebefrielse. Det fanns på Löfvenregeringens tid, som också ansökte om förlängningar; och har fortsatt under Tidöregeringen.



Men fortsatt är det billigast med äldre fordon och fossilt bränsle, om några år kommer chockartade skattehöjningar på hybrider och elfordon, undrar vad dieseln kostar då :rolleyes:
Kanske husbilen blir sommarstuga då.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen