• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Media Fiat Ducatos 10" pekskärm

Dethleffs

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Bjärred
Denna tråd är för oss som har 10" pekskärm, och ingen annan skriver här. Tänkte vi kunde lära oss av varandra här, samt visa varandra vad som är bra och vad som är dåligt. T.ex. spela musik via USB, kartuppdateringar, kartabonnemang, olika fel, back-kamera, inställningar och menyer, software updates over WiFi, o.s.v.

IMG_8359[1].JPG
 
I våras så fick jag mjukvaruuppdatering för att avhjälpa ett fel. Då kom denna meny som är bra för den visar då rött på kartan där bilen inte får plats. Men den har en liten egenhet, den nollställer sig själv när den själv vill. Inget större problem men irriterande.
Bild 7.jpg
 
Dålig respons, tydligen inte så många som har denna skärm. Fiats karta (Tomtom) fungerar mycket bra, men det går även att använda karta via Apple CarPlay/Android.

Om man vill spela musik via USB minne så går det bra om man gör rätt. Kan tyckas antikt men som i mitt fall så har jag samplat in alla mina CD skivor så det har jag lätt åtkomligt i mobiltelefon och läsplattor och andra förstärkare.

Skaffa inte USB minne över 32GB för då går det endast att formatera i exFAT och det gillar inte Fiat Ducato, vilket är konstig på ny bil. Upp till 32GB kan man formatera i FAT32 och det gillar Fiaten om musik filerna är i MP3 format. WMA fungerar inte. Detta framgår inte i den 368 sidors Engelska bruksanvisningen. Och Astara kunde inte hjälpa mig.
Det är det nedre USB A ingången som skall användas.
10 tum exFAT64.jpg
10 tum FAT32.jpg
 
Går den att installera som ersättning för en gammal enhet?
Hoppas frågan är relevant i tråden.
 
Kan jag inte tänka mig. Enligt verkstaden så är allt nytt på Ducato modell 2022. Samt att skärmen hänger ihop med styrning av klimatanläggningen och mycket annat, samt att lite kan visas i kombiinstrumentet. Man klickar runt med knapparna på ratten i kombiinstrumentet och eller på 10" skärmen.
 
Kan jag inte tänka mig. Enligt verkstaden så är allt nytt på Ducato modell 2022. Samt att skärmen hänger ihop med styrning av klimatanläggningen och mycket annat, samt att lite kan visas i kombiinstrumentet. Man klickar runt med knapparna på ratten i kombiinstrumentet och eller på 10" skärmen.
En anledning till att du inte får mycket svar är priset på skärmen,det avskräcker nog många att beställa.
 
Det finns en ljusmätare som ändrar styrkan på multimediaskärmen och instrumenteringen. När det skymmer så vill den dimmra ner båda skärmarna. Och då kan det vara svårt att se kartan. Men jag tycker det är inte tillräckligt mörkt, och jag hittar ingenstans att ändra det värdet. Men det går att sätta ett annat värde när det är ner dimmrat. Pilla på knapparna på framsidan av ratten på vänster sida, välj Dimmer och ändra det värdet. Beroende på om motorn är igång eller inte så ser det olika ut.20240331_160053.jpg
 
Det finns en ljusmätare som ändrar styrkan på multimediaskärmen och instrumenteringen. När det skymmer så vill den dimmra ner båda skärmarna. Och då kan det vara svårt att se kartan. Men jag tycker det är inte tillräckligt mörkt, och jag hittar ingenstans att ändra det värdet. Men det går att sätta ett annat värde när det är ner dimmrat. Pilla på knapparna på framsidan av ratten på vänster sida, välj Dimmer och ändra det värdet. Beroende på om motorn är igång eller inte så ser det olika ut.Visa bilaga 37749
Hej,

Vi har en likadan skärm på vår Ducato Dethleffs 22,a.
Vilken knapp pillar man på?
Märkte att när jag slog på belysningen för att få ljus bak på bilen dagtid så blev skärmen mörk.
Går detta att ändra på med någon av knapparna på ratten?
 
Jag kör med ljusomkopplaren i läge auto. Förklaring till mitt inlägg 8. Tryck på högerpil, välj Vehicle Setup, välj Display, välj Dimmer och ändra värdet där. Högre värde ger mer ljus i skärmen. Menyerna är olika om du står stilla eller kör, men det går alltid att ändra.
20240401_150614.jpg20240401_150626.jpg
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen