• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina FIAT 9 växlade automatlåda

Kenneth Ek

Medlem
Medlem
Ort
Skurup
Hej,
Vi har den 9 växlade automat lådan i vår husbil som vi hämtade i februari i år.
Har kört 640 mil.
Lådan rasade på väg till verkstan för översyn av garantifel.
Fick åka bärgare sista biten.
Kan detta vara normalt att växellådan inte skall hålla längre.
Då vågar man ju inte åka några långturer med Fiat,s 9 växlade automat.
Gäller att hålla sig i närheten av Fiat,s verkstäder på husbils turerna

Kenneth
 
Ingen byter väl något som det inte är fel på??
Jag tolkade att Fiat byter er växellåda, p.g.a husbilsbyggaren klämt ett rör (troligen ett oljerör till kylningen). Kanske de gör det i förebyggande av följdfel.

#16
Vi har en carthago och nu byter de växellåda. Hoppas lämna Flensburg om ett par dgr. Nån klant på carthago monterat fel och klämt samman rör...
 
Jag tolkade att Fiat byter er växellåda, p.g.a husbilsbyggaren klämt ett rör (troligen ett oljerör till kylningen). Kanske de gör det i förebyggande av följdfel.

#16
Vi har en carthago och nu byter de växellåda. Hoppas lämna Flensburg om ett par dgr. Nån klant på carthago monterat fel och klämt samman rör...
Jag tolkar det som att växellådan har rasat pga att husbilsbyggaren har klämt ett rör. Därför måste den bytas.
 
En så komplisert låda som en ZE HP9 er avhengig av rett oljeflød alle steder. I de rapporter som jeg har lest fra tidlige ras av disse lådene så var feilen oftest i styringselektronikken ogFaktisk så det ut til at de fleste feil resulterte i manglende olje i de mest belastede deler. Dette var i den tidlige periode for lådan - før 2015. Men det er tydelig at en så komplisert og kompakt stiller store krav til styringen av bremser, clutcer og oljeflød. HP7 som brukes i bakhjulsdrevne er endel enklere og større. Låda for forhjulsdrift med integrert differensial flere veksler og mindre volum er mye mer krevende. Et oljerør som er klemt slik at det reduserer flødet fører til mer slitasje i det meste av lådan, helt klart at et bytte av lødan er det beste i et slik tilfelle.

En anekdote fra tidlige automatlådor (før 1970): Rolls Royce bestilte en låda fra Borg Warner. Før de monterte den så plukket de den i småbiter og pyntet opp alle matte flater - lådan fungerte ikke! De fikk da klar beskjed fra BW at mattheten på diverse deler var en viktig del av funksjonaliteten.

Hadde selv gleden av å se en tilsvarende låda nedplukket og det var bremser og clutcher som alle hadde matt overflate.
 
Vi har varit i Flensburg med av fiat assistans betald hyrbil. Vi bor ju i husbilen. Vi får se om Carthago bryr sig... om Fiat vill dra nått mot Carthago berör iaf inte oss. Hoppas vi.
Är du söker på att det är påbyggaren som klämmt röret,den delen av bilen är ju färdig från FIAT inget som byggs där.
 
Hej,
Vi har den 9 växlade automat lådan i vår husbil som vi hämtade i februari i år.
Har kört 640 mil.
Lådan rasade på väg till verkstan för översyn av garantifel.
Fick åka bärgare sista biten.
Kan detta vara normalt att växellådan inte skall hålla längre.
Då vågar man ju inte åka några långturer med Fiat,s 9 växlade automat.
Gäller att hålla sig i närheten av Fiat,s verkstäder på husbils turerna

Kenneth
Nu har även nya växellådan varnat för hög värme.....
 
Hej. Kan det vara för liten kylare på husbilarna för dom är ganska stora och tunga. Med en större kylare kanske det skulle funka men det löser nog Fiat så småningom när det har hänt på många husbilar och transportbilar de är synd att några måste vara försökskaniner.
Mvh Umebo
 
Hej. Kan det vara för liten kylare på husbilarna för dom är ganska stora och tunga. Med en större kylare kanske det skulle funka men det löser nog Fiat så småningom när det har hänt på många husbilar och transportbilar de är synd att några måste vara försökskaniner.
Mvh Umebo
Det är nog inte alla märken som bygger en transportbil som ska klara att gå kontinuerligt med max.last = husbil.
Så det gäller att ha rejäla marginaler tycker jag.
Kanske fann ingenjörer på MB något på denna låda de inte gillade, eftersom de konstruerade en egen 9-vxl automat, 🤔
 
Det är nog inte alla märken som bygger en transportbil som ska klara att gå kontinuerligt med max.last = husbil.
Så det gäller att ha rejäla marginaler tycker jag.
Kanske fann ingenjörer på MB något på denna låda de inte gillade, eftersom de konstruerade en egen 9-vxl automat, 🤔
Hej. Men det kanske berodde på just kylningen av lådan.
Mvh Umebo
 
Det finnes endel diskusjon rundt denne lådan på grupper rundt Jeep.
Det är nog inte alla märken som bygger en transportbil som ska klara att gå kontinuerligt med max.last = husbil.
Så det gäller att ha rejäla marginaler tycker jag.
Kanske fann ingenjörer på MB något på denna låda de inte gillade, eftersom de konstruerade en egen 9-vxl automat, 🤔
Nå er denne 9vxl lådan kun for forhjulsdrift. Den motsvarende for bakhjulsdrift er med 7vxl og sitter i Iveco Daily og BMW personbiler.

Oljekjøling av automatlådor har også tidligere vært et problem, eksempelvis Chevy G20 hadde problem mens samme i G30 fungerte fint da G30 hadde en mye større og tyngre kjøler. G20 hadde totalvekt under 3500 kg mens G30 fantes fra 3800 kg med enkelmontering bak og også med dobble bakhjul.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen