• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fasta tankar en fundering

Såg på Facebook och flera andra ställen att fasta tankar är så bra, så då ställde jag denna fråga men frågar här också
----
Hej vi har funderat lite på detta med fasta tankar. Vi är i Spanien ca 3 månader på hösten använder en svensk och en spansk tub fungerar bra för oss men funderar ändå på fasta tankar. Men hur gör ni på vintern om ni nu åker till dom svenska fjällen då går det ju åt ca 1 tub på 3 dagar om tempen kryper ner mot -20
Känns som det är lättare uppe fjällen att bara byta tub eller finns det tankställen där också?
Du kan fylla i Borlänge, Svartvik Östersund Kiruna vad jag minns just nu.
Men hade jag omodern Gasolpanna skulle jag nog om jag tänkte som Du hellre byta till dieseldriven panna och kompressor kylskåp och gas bara för spisen en 6 kg tub räcker i 2.5 år.
Men då finns ett problem: Kostnaden :)

Men hade jag omodern Gasolpanna skulle jag nog om jag tänkte som Du hellre byta till dieseldriven panna och kompressor kylskåp och gas bara för spisen en 6 kg tub räcker i 2.5 år.
För min del var detta med att många tycker att det är det bästa man göra är att byta till fasta tankar. Men att man bör tänka på om man vintercampar i norden (som vi gör)kan det bli lite jobbigt med att få ta i gasol, det går åt en hel del gasol på vintern och tuber är lätt att få tag i tex tandådalens camping. Men när man är här nere i Spanien går det inte åt mycket alls. Vi åkte 3/9 vägde tuben i går har 6.1 kg kvar i den första tuben.

Bilagor

• 20241013_193123.jpg
    20241013_193123.jpg
    583,3 KB · Visningar: 1
Men Enok, hur klarar du det i 2½ år om du lagar mat varje dag, och bakar matbröd och gör pajer i ugnen???

M.V.H. Jack43

Men Enok, hur klarar du det i 2½ år om du lagar mat varje dag, och bakar matbröd och gör pajer i ugnen???

M.V.H. Jack43
Vi är ute sommar som vinter, lagar mycket mat mm i bilen Ugn har vi förstås inte. spisen drar väldigt lite gasol efterom gasen är så energirik jämfört med en elplatta. Sist fyllde vi efter 2 år och hade 1.5 kg kvar i tuben. Man undrade liksom varför det inte tog slut, visade sig att det var mycket kvar.
Har Du jämfört med en vanlig elplatta hur lång tid det tar att koka en liter vatten? om inte gör det, går lite fortare om det är en induktionshäll än med en vanlig.

Har selv i huset en 4 brenner spis, og en 9 kg flaske holder omlag ett år i daglig bruk. Har alltid minst en full flaske og en til i bruk på grillen på terrassen, et monster med 4 store brennere plus et bluss for koking.

Vi är ute sommar som vinter, lagar mycket mat mm i bilen Ugn har vi förstås inte. spisen drar väldigt lite gasol efterom gasen är så energirik jämfört med en elplatta. Sist fyllde vi efter 2 år och hade 1.5 kg kvar i tuben. Man undrade liksom varför det inte tog slut, visade sig att det var mycket kvar.
Har Du jämfört med en vanlig elplatta hur lång tid det tar att koka en liter vatten? om inte gör det, går lite fortare om det är en induktionshäll än med en vanlig.
Ja Enok, nu står vi så gott som aldrig kopplade med elektricitet. Och har följaktligen inga el-plattor i bilen. Använder däremot den stora gasugnen med grillfunktion väldigt ofta till matbröd, kycklingar och stekar!! Det vill säga att det går åt mycket gas i en åttameters bil som inte har el-patron i pannan.

M.V.H. Jack43

Ja Enok, nu står vi så gott som aldrig kopplade med elektricitet. Och har följaktligen inga el-plattor i bilen. Använder däremot den stora gasugnen med grillfunktion väldigt ofta till matbröd, kycklingar och stekar!! Det vill säga att det går åt mycket gas i en åttameters bil som inte har el-patron i pannan.

M.V.H. Jack43
:) Likheter finns: Vi har heller ingen elpatron men heller ingen Gaspanna uten modern Diesel panna från Ebersprächer
som värmer vattnet i Golvet och elementen.
Kompressor kyl nämnde jag...
Gas enbart till spisen som används någon timme dagligen, drar ytterst lite gas.

Har selv i huset en 4 brenner spis, og en 9 kg flaske holder omlag ett år i daglig bruk. Har alltid minst en full flaske og en til i bruk på grillen på terrassen, et monster med 4 store brennere plus et bluss for koking.
Då har Du Butangas som är minder energirik än den vi har här med Propan gas.

Den gass vi får på våre flasker er klassifisert som LPG, inneholde minst 20% propan og resten butan. Hovedbrenneren på spisen er et monster som bruker mye mer gass enn den burde.

Då har Du Butangas som är minder energirik än den vi har här med Propan gas.

Skillnader mellan propan och butan:​

• Effektivitet - Butan är utan tvekan effektivare än propan när det används som bränsle. Om samma mängd av varje bränsle brinner vid en temperatur som är över fryspunkten kommer propan att ge cirka 12 % mindre energi än butan. Butan är ett bra bränsle att ta med på campingresor och spara utrymme i ryggsäcken eftersom du inte behöver så många påfyllningar som du skulle för propan.

Källa: https://www-gvpropane-com.translate...tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq
Pålle

Senast ändrad:
Ja Pålle jeg var klar over dette, men orket ikke å ta det med i mitt svar da vår gassblanding her nede er ok for klimaet. Mange hus har innlagt naturgass, men ikke ute på bygda hvor vi bor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen