• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fasta tankar en fundering

Hasseg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Karlstad
Såg på Facebook och flera andra ställen att fasta tankar är så bra, så då ställde jag denna fråga men frågar här också
----
Hej vi har funderat lite på detta med fasta tankar. Vi är i Spanien ca 3 månader på hösten använder en svensk och en spansk tub fungerar bra för oss men funderar ändå på fasta tankar. Men hur gör ni på vintern om ni nu åker till dom svenska fjällen då går det ju åt ca 1 tub på 3 dagar om tempen kryper ner mot -20
Känns som det är lättare uppe fjällen att bara byta tub eller finns det tankställen där också?
 
Senast ändrad:

Bilagor

  • 20230310_130446.jpg
    20230310_130446.jpg
    3 MB · Visningar: 7
  • 20230309_201102.jpg
    20230309_201102.jpg
    733,6 KB · Visningar: 7
  • 20230309_201453.jpg
    20230309_201453.jpg
    3,1 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:
For meg var det ikke enten eller, monterte en større tank (110 liter) under bilen og beholdt muligheten for flasker. Denne løsningen fungerer bra med en bil bygget på Iveco Daily chassi, men ikke på en bil på Fiat Ducato chassi. Her måtte en vurdere om en kunne sette den større tanken i et lasterum. Toppet opp tanken i Frankrike og det holdt for oss i 6 mnd i Spania, ville helst ikke fylle i Spania da LPG der er mer butan enn propan.
 
Som Mats S skriver så er det en fyllestasjon i Trysil, det blir vel ca. 7 mil kjøring en vei.
Den tanken Knut viser til tilsvare omtrent like mye som 4stk 11kg flasker.
Med 1 flaske-3dager så må du kjøre 14 mil hver 10-12 dag.
Har normalt midtvinters feriert 1-2 uker i nord-Sverige, og skal være enig i att den delen av Sverige er ett U-land når det gjelder LPG-fyllinger, i Norge er det masse stasjoner.
Hvis du skal oppholde deg midtvinters i en lengre tid i nord-Sverige så ville jeg kanskje sett i retning av en dieselvarmer.
 
@Ivar du har vel fortsatt både den store tanken og muligheten for 2 flasker. Det skulle være med en adapter for norsk H flaske, men om jeg husker rett så var det tysk flaske kobling på slangene.
 
Att det är mer butan (sämre när det är kallt) i spanska flaskor när man byter i spanien har jag inte tänkt på. Men nu efter några långresor till Spanien o Italien var det onödigt att skaffa en spansk flaska. Vi klara oss mycket bra så länge vi inte är borta längre än 3 månader i taget här nere i södra europa.
Varma men regniga hälsningar från oss I Malaga
 
Såg på Facebook och flera andra ställen att fasta tankar är så bra, så då ställde jag denna fråga men frågar här också
----
Hej vi har funderat lite på detta med fasta tankar. Vi är i Spanien ca 3 månader på hösten använder en svensk och en spansk tub fungerar bra för oss men funderar ändå på fasta tankar. Men hur gör ni på vintern om ni nu åker till dom svenska fjällen då går det ju åt ca 1 tub på 3 dagar om tempen kryper ner mot -20
Känns som det är lättare uppe fjällen att bara byta tub eller finns det tankställen där också?
Jag fick satt in en 110-liters tank i "garaget" där bak (fanns ingen plats under bilen). Den räcker gott & väl ett halvår i Spanien/Portugal. Räcker nog till i fjällen ett par månader också.

M.V.H. Jack43
 

Bilagor

  • Wynen (3).JPG
    Wynen (3).JPG
    1,8 MB · Visningar: 24
  • Gas.jpg
    Gas.jpg
    92 KB · Visningar: 24
  • Gas1.jpg
    Gas1.jpg
    36,6 KB · Visningar: 24
Jag fick satt in en 110-liters tank i "garaget" där bak (fanns ingen plats under bilen). Den räcker gott & väl ett halvår i Spanien/Portugal. Räcker nog till i fjällen ett par månader också.

M.V.H. Jack43
Nu är jag ute på hal is finns säkert nån som kan detta bättre. En 110 liters får väl bara fyllas med ca 90 liter? En gasoltub p11 innehåller ca 24 liter? Om jag förbrukar en p11 på ca 3 dygn (ja det var kallt ute med -25 grader nattetid) När vi efter en vecka kom hem var nästan tub 2 också tom totalt nästan 48 liter förbrukade. Så vid samma tempratur ute skulle man klara sig 14 dagar? Räknar jag fel?
Men det kvittar igentligen för oss vi har aldrig stannat mer än 1 vecka i fjällen på vintern
 
Då jag bor i Göteborg och har fyllningsmöjligheter i närheten, monterade jag en Alugasflaska. Behöll en vanlig P11a just för att ha möjligheten. Under de 10 år vi haft husbil, har jag inte behövt byta P11:an. Den byttes nu p g a åldersskäl.
 

Bilagor

  • 20211011_133942734_iOS.jpeg
    20211011_133942734_iOS.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 5
…och nu är det dags att byta ut vår fasta tank, en ynka 10 år gammal 6 kg flaska som nått sin mogna provtryckningsålder. Vi har den bara för matlagning.
Hittade inget provtryckningsställe så nu blir det ett stop i Germanien med ett hål i plånboken värd ca 3.500kr.

1728808295670.png
 
@Ivar du har vel fortsatt både den store tanken og muligheten for 2 flasker. Det skulle være med en adapter for norsk H flaske, men om jeg husker rett så var det tysk flaske kobling på slangene.

Ja, jeg har fremdeles den store tanken og har i alle år også hatt med meg 2stk 11kg flasker, disse har aldri blitt brukt (siden 2016). Disse har det vi i Norge kaller Industri-kobling som vis jeg ikke tar feil er det samme som blir brukt i Sverige.
Har aldri vært lavere enn 1/3 tank når jeg har fylt. Ved full tank så har vi propan tilsvarende ca. 6stk 11kg flasker med oss.
 
Nu är jag ute på hal is finns säkert nån som kan detta bättre. En 110 liters får väl bara fyllas med ca 90 liter? En gasoltub p11 innehåller ca 24 liter? Om jag förbrukar en p11 på ca 3 dygn (ja det var kallt ute med -25 grader nattetid) När vi efter en vecka kom hem var nästan tub 2 också tom totalt nästan 48 liter förbrukade. Så vid samma tempratur ute skulle man klara sig 14 dagar? Räknar jag fel?
Men det kvittar igentligen för oss vi har aldrig stannat mer än 1 vecka i fjällen på vintern

Slik jeg ser det er svaret rett.

En tank/flaske skal fylles til Max. 85%, 110liter tank gir 93,5liter propan/gasol. 11kg propan er ca. 24liter, men for å gjøre det litt enkelt så sier vi ofte att 1kg er det samme som 2 liter propan.
 
…och nu är det dags att byta ut vår fasta tank, en ynka 10 år gammal 6 kg flaska som nått sin mogna provtryckningsålder. Vi har den bara för matlagning.
Hittade inget provtryckningsställe så nu blir det ett stop i Germanien med ett hål i plånboken värd ca 3.500kr.
Hehe... Germanien :)
Tänker du på något speciellt land,
Tyskland, Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern, eller kanske Österrike?
 
Att det är mer butan (sämre när det är kallt) i spanska flaskor när man byter i spanien har jag inte tänkt på. Men nu efter några långresor till Spanien o Italien var det onödigt att skaffa en spansk flaska. Vi klara oss mycket bra så länge vi inte är borta längre än 3 månader i taget här nere i södra europa.
Varma men regniga hälsningar från oss I Malaga
När du byter i Spanien skall välja propane. Om du montera fast flaska montera ur den om du skall vintercampa i med en vanlig flaska.
 
Nu är jag ute på hal is finns säkert nån som kan detta bättre. En 110 liters får väl bara fyllas med ca 90 liter? En gasoltub p11 innehåller ca 24 liter? Om jag förbrukar en p11 på ca 3 dygn (ja det var kallt ute med -25 grader nattetid) När vi efter en vecka kom hem var nästan tub 2 också tom totalt nästan 48 liter förbrukade. Så vid samma tempratur ute skulle man klara sig 14 dagar? Räknar jag fel?
Men det kvittar igentligen för oss vi har aldrig stannat mer än 1 vecka i fjällen på vintern
Jo Hasseg, du har ganska rätt. I den här tanken (som jag fick installerat hos Wynen Gas i Tyskland) sitter det automatik!! När man fyller så stoppar det hela automatiskt på cirka åttio liter!!

M.V.H. Jack43
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen