• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fast internet i husbil

Janne Nyberg

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Helsingborg
Kanske är det jag och vi (Yvonne) gjort är lite overkill. Eller mycket, vad vet vi?

Då vi för sex år sedan var i Portugal en längre tid använde vi en sån där puck som router med sim-kort. Först befintligt från Telenor. När det tog slut köpte vi lokalt. Sprang runt till butiker med pucken för att få assistans.

Efter samtal med Telenor om sim kort för användning fick jag veta att fyra månader är gränsen för "svenska" kort. Sen måste man hem. Tydligen. Det var vad de sa i alla fall.

Idag ska allt streamas genom nätet. SVT play till exempel. Och alla andra appar. Android och Apple med sina små playlådor innehåller alla tänkbara appar.

Läste att några gjort en fast installation till nätet.

Kollade runt och fann alternativ till. Nu blir det en fast monterad takantenn som är kompatibel med framtida 5G. Numera är ju framtiden kortare än någonsin och ingen vet när 5G blir var mans egendom. Men ändå.

Antennen går ner i en modern router med plats för simkort och upp till 1000 GB. Tv-boxen mellan router och tv. Geschwint.

Routern kommunicerar med svenska servrar och SVT play uppfattar den som "svensk".

Detta är inget mobilabonnemang utan en mobil wifi lösning. Det är visst skillnad det. (jag som endast lite vet måste lita på den som säger sig veta vad 2022 kräver. Och 2023.)

Har ni som varit utomlands i mer än fyra månader på raken haft incidenter med mobilabonnemang som slutat fungera?

Som sagt, det märks att vi varit borta från Husbilslivet i sex år och inte läst på om utvecklingen på några husbilsforum.

Janne
 
Håller också på att se över husbils "mobila" egenskaper.
Men antenn på taket, är nog ett måste.
Körde med "fickmodem" förra året, och det var lite känsligt för täckningen.
Vilken antenn valde du? Det finns några att välja på.

Vet inte hur campingarnas wifinät är ute i Europa, eller ens i Sverige - då vi har fri surf här hemma.
Men funderar på om man kan sätta upp en wifi-repater som "fiberlina" in i routern och sim-kortet som fail over-funktion.
Tänkte att jag skulle testa det senare här hemma. Men har inte kommit till skott ännu.

Följer tråden med stort intresse :)
 
Håller också på att se över husbils "mobila" egenskaper.
Men antenn på taket, är nog ett måste.
Körde med "fickmodem" förra året, och det var lite känsligt för täckningen.
Vilken antenn valde du? Det finns några att välja på.

Vet inte hur campingarnas wifinät är ute i Europa, eller ens i Sverige - då vi har fri surf här hemma.
Men funderar på om man kan sätta upp en wifi-repater som "fiberlina" in i routern och sim-kortet som fail over-funktion.
Tänkte att jag skulle testa det senare här hemma. Men har inte kommit till skott ännu.

Följer tråden med stort intresse :)
Ja, jag valde en antenn med skruv som ska gå genom taket. Nu fanns ju redan gamla hål från både tv antenn och en parabol. (paraboler har väl spelat ut sin roll gissar jag)

https://wifi.se/product/genomgaende...-husvagn-2g-3g-4g-5g-2-lte-och-2-wifi-kablar/

Nu länkade jag utan att veta om det är tillåtet. Säg till om det är förbjudet. Så tar jag bort. Vill för gudsskull inte bli berövad mitt medlemskap redan nu.

Vi tänkte som så att ska vi nu bo i bilen i ett och ett halvt år måste vi maximera prestanda. Och bli ultramoderna. Vi minimerar ju alla fasta utgifter hemma. Det där sista har ju inte alls med saken att göra.

Bilen levereras på måndag. Återkommer med erfarenheter.
 
Vi har flera vintrar varit i Spanien och Portugal och bara använt våra Telenor abonnemang. Vi har då tagit varsitt abonnemang och stängt av roamingen på det ena. Sen har vi kört på ett abonnemang tills det kommer ett SMS om att vi varit borta för länge och att det kommer att kosta massa extra om vi fortsätter surfa utomlands på det, man brukar få 10-14 dagars förvarning. Då har vi bytt till det andra som inte används och fått en ny period. Vissa år har det kommit SMS andra inte. Inte den billigaste lösningen kanske, men smidigt och enkelt.
 
Antennen fra wifi.se trenger en boks inne i bilen pluss et abonnement..Ser at det de tilbyr er opp til 1000 MB i opp til et år. En komplett løsning med antennen, router og abonnement koster omlag 10 000 som start med 1000 MB. Noe en kan vurdere er Starlink sin løsning, men denne fungerer ikke under kjøring. Her er det månedsavgift uten volumgrense. Selv benytter vi langt over 500 MB på en måned nå når vi ser TV via internet noen timer hver kveld.
 
Sjekket svenske priser på Starlink.

Order now to reserve your Starlink. Starlink is targeting service in your area starting in Q1 2023. You will receive a notification once your Starlink is ready to ship.

Hardware
SEK6,960.00
Shipping & Handling
SEK875.00
Service
SEK1,079.00 /mo

For mobilt bruk er det et lite tillegg i månedsprisen, men den prisen er ikke sluppet for Sverige ennå. RV utgaven av hardware med drift under kjøring er antydet omtrent samtidig med frislipp i Sverige.
 
Vi har tele2 och det har gått bra. Men i år fick vi för oss att stanna en sjunde månad i Portugal, och det gick inte för sig alls. Så sista månaden fick vi förlita oss på ställplatsernas wi-fi. Högst sporadiskt vilket var en nyttig erfarenhet när man varit van vid att alltid kunna nyttja nätet.:mad:
 
Jag har tele 3... Körde ut den 20 sept 2021....och är på väg "hem" nu efter 8 månader.
Har surf 50Gb månaden inom Eu och fria samtal/sms... Till sverige och i landet jag befinner mig i..
Detta har fungerat ua i alla 8 månader. Utom i Bosnien och Montenegro... ( vill varna för dessa länder som tar 5:- Skr /mb :eek:)
 
Ja, jag valde en antenn med skruv som ska gå genom taket. Nu fanns ju redan gamla hål från både tv antenn och en parabol. (paraboler har väl spelat ut sin roll gissar jag)

https://wifi.se/product/genomgaende...-husvagn-2g-3g-4g-5g-2-lte-och-2-wifi-kablar/

Nu länkade jag utan att veta om det är tillåtet. Säg till om det är förbjudet. Så tar jag bort. Vill för gudsskull inte bli berövad mitt medlemskap redan nu.

Vi tänkte som så att ska vi nu bo i bilen i ett och ett halvt år måste vi maximera prestanda. Och bli ultramoderna. Vi minimerar ju alla fasta utgifter hemma. Det där sista har ju inte alls med saken att göra.

Bilen levereras på måndag. Återkommer med erfarenheter.
Hej. Tittar man på Tyska kanaler i mellan åt så är parabolen bra för då behöver man ingen surf till den då räcker surfen länge.
Mvh Lasse
 
Vi har flera vintrar varit i Spanien och Portugal och bara använt våra Telenor abonnemang. Vi har då tagit varsitt abonnemang och stängt av roamingen på det ena. Sen har vi kört på ett abonnemang tills det kommer ett SMS om att vi varit borta för länge och att det kommer att kosta massa extra om vi fortsätter surfa utomlands på det, man brukar få 10-14 dagars förvarning. Då har vi bytt till det andra som inte används och fått en ny period. Vissa år har det kommit SMS andra inte. Inte den billigaste lösningen kanske, men smidigt och enkelt.
då kan ni inte ringa till varandra ?
 
När det gäller gränsen vid 4 månader så har vi aldrig haft problem med svenska operatörer. De första 3-4 åren med fri surf inom EU så hade vi TELIAS lågpris alternativ Halebop, som fungerade utmärkt i 6 månader utomlands.

Senaste vintern har vi haft Telenor, som en en fantastisk säljare på Elgiganten fick oss att byta till i samband med att Carola köpte en ny mobil. Trots att säljaren lovade att det inte skulle bli problem att använda mobilerna utomlands i sex månader….. så ångrade jag mig redan innan jag hann till ytterdörren på Elgiganten i Bollnäs. :unsure:

Nu visade det sig att det var en omotiverad oro, vi använde våra mobiler i drygt 6 månader utan några som helst problem eller extra debiteringar från Telenor.

Tror inte att man är så strikt längre vad gäller 4-månadersregeln och i vårt fall skall det tilläggas att vi inte använder våra telefoner så mycket för surf när vi är utomlands, eftersom vi även har spanska mobiler och tillgång till fiber.

Kan tillägga att min spanska telefon var i Sverige från april 2020 till oktober 2021, 18 månader. Påslagen hela tiden och användes en hel del med samtal med Spanien. Fakturan på 10,71 Euro/månaden drogs på banken varje månad, men ingen extradebitering. Tidigare debiterade Movistar direkt extra, första dagen efter 4 månader.

Tror att man fått en mera generös attityd vad beträffar tiden, så länge man använder surfen ”rimligt”, så att man inte blir en direkt kostnad för leverantören.

Tommy
 
Senast ändrad:
Av ren glädje vill jag meddela följande: vår befintliga Mibox (Android-tv för i runda, slängar 675 kronor) med inbyggd Chromcast fungerade perfekt. In i tv:n med hdmi kabel och sen trådlös mottagning från routern.

Vips, så hade vi alla kanaler klara att streama.

Snacka om att livet är lätt att leva 2022. Om än avsevärt kortare än någonsin.

(och, om vi bortser från Ukraina, pensionsdebaclet, skjutningar och sprängningar, klanvälden, hederskultur, bidragsbedrägerier och ovan på det skola, vård och omsorg (det där valmantrat kommer nu i repris inför valet))

Slutligen en fråga till Knut och andra som fattar allt: nu med en liten tv bör (måste) upplösningen minimeras för att inte äta massor av gigg. Jag tog det lägsta generella på tv:n, men ska jag leta inställningar i varje app för att dra ner på respektives upplösning.

Här märkte jag att frågan blev svårgenomtränglig. Det ska bli intressant ifall någon uppfattade problemställningar.

Vänligen
Janne
 
Noen apper er smarte og ser hvilken oppløsning TVn har og velger en "optimal" oppløsning på streamingen ut i fra dette. MEN ikke alle gjør dette og om en har en liten full-HD TV så er full-HD streaming i de fleste tilfeller å skyte spurv med kanon. Men også hvilken steaming codex som benyttes for den enkelte kanal har veldig stor betydning. Fakta er at en 4K overføring med beste komprimering kan kreve minde data enn er standard oppløsning med dårlig komprimering.

Jeg kan av denne grunn ikke gi noen 100% løsning selv om en for de fleste kanaler kan spare litt data ved å velge laver oppløsning..
 
Noen apper er smarte og ser hvilken oppløsning TVn har og velger en "optimal" oppløsning på streamingen ut i fra dette. MEN ikke alle gjør dette og om en har en liten full-HD TV så er full-HD streaming i de fleste tilfeller å skyte spurv med kanon. Men også hvilken steaming codex som benyttes for den enkelte kanal har veldig stor betydning. Fakta er at en 4K overføring med beste komprimering kan kreve minde data enn er standard oppløsning med dårlig komprimering.

Jeg kan av denne grunn ikke gi noen 100% løsning selv om en for de fleste kanaler kan spare litt data ved å velge laver oppløsning..
Haha... Ja, tack för svaret. Förlåt mig Knut men jag tror jag måste läsa allt ett par gånger till. Låta det sjunka in i skallen. "å skyte spurv med kanon" kunde jag dock lista ut betydelsen av.

Det är lite klurigare med det andra. Tror jag letar lite i apparna och ser om jag finner något.

Tack!
 
Helt rett oversettelse til svensk. Kan ta den engelske varianten med det samme - ikke like beskrivende - overkill.

Det med apper og komprimeringer er ikke godt dokumentert. Det finnes et antall "standarder" for komprimering og i tillegg er det endel egne løsninger som kan være litt bedre (eller dårligere) enn standardene. Netflix og Google har begge sine protokoller med mer eller mindre tilgjengelig informasjon om hvor effektiv komprimeringen og automatisk tilpasning til tilgjengelig båndbredde. Hva de forskjellige TV bolag har valgt er noen ganger vanskelig å finne ut av.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen