• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Fast gasolflaska ALUGAS

Dethleffs

Välkänd medlem
iKunskapsbibliotek
Medlem
Har kört länge med olika bilar med dubbla flaskor och det har fungerat bra då vi mest kört på sommaren. När vi vinter campat så har vi stått med 16A eluttag. Så vi har inte haft behov av annan lösning men i påskas så var det kallt och det gick åt mycket gasol och det blev lite panik. Utan gasol så blir det varmt i kylen. Lite kluddigt att få fyllt i Holland på Svensk flaska, men det gick bra. Men inget förhandlingsläge om priset. Detta fick mig att fundera på alternativlösning.

Skriver detta för att inspirera andra till montera fast flaska, en eller två. Jag valde en flaska https://alugas.se/kampanj-h-sten-2020 av en leverantör som finns i Karlshamn. Man kan när som helst komplettera med en flaska till. Anders som har företaget är mycket hjälpsam. Man kan ha påfyllningen i gasol stuven men det rekommenderas inte så jag monterade den i kjolen. Då det finns tankställen som vägrar fylla med anslutningen i gasol stuven.

Jag valde att montera själv, om man inte är bekväm med det så köper man den tjänsten för cirka 3000 kronor. Om ni monterar själv så se om ni har filter i er anläggning, om inte så komplettera med det. Det framgår i deras anvisningar.

1 Allt kommer snyggt i en kartong.
1 Allt kommer snyggt i en kartong..jpg
2 Packa upp.
2 Packa upp..jpg
3 Tillverkade en egen plåt då jag tyckte kjolen var lite klen.
3 Tillverkade en egen plåt då jag tyckte kjolen var lite klen..jpg
4 Tar beslut om vilken flaska som skall ut med tanke på tankanslutningen.
4 Tar beslut om vilken flaska som skall ut med tanke på tankanslutningen..jpg
5 Borra hål i golvet
5 Borra hål i golvet.jpg
6 Montera bygeln som gör att det blir en fast installation
6 Montera bygeln som gör att det blir en fast installation.jpg
7 Påfyllningsslangens längd bestämmer var jag skall ta det 70mm stora hålet.
7 Påfyllningsslangens längd bestämmer var jag skall ta det 70mm stora hålet..jpg
8 Kopplar ihop det.
8 Kopplar ihop det..jpg
9 På baksidan har jag en gummidamask över intaget och skydds slang på gasolslangen
9 På baksidan har jag en gummidamask över intaget och skydds slang på gasolslangen..jpg
10 Monterar dekaler.
10 Monterar dekaler..jpg

11 Hållare för dom tre adaptrarna, vill inte ha dom skavandes i en påse.
11 Hållare för dom tre adaptrarna, vill inte ha dom skavandes i en påse..jpg
12 Och till sist så monterar jag den elektroniska mätaren. Denna är tillval.
12 Och till sist så monterar jag den elektroniska mätaren. Denna är tillval..jpg
13 Första tankningen är man försiktig med. Bara att läsa anvisningen.
13 Första tankningen är man försiktig med. Bara att läsa anvisningen..jpg
14 Elektronisk nivåmätare (tillval)
14 Nivåmätare (1).JPG

Tack, skriv eller ring till ALUGAS och fråga för jag köpte en flaska som går ut om nio år. Och du behöver inte den elektroniska mätaren, finns en mekaniskt på flaskan.

Och du behöver inte den elektroniska mätaren, finns en mekaniskt på flaskan.
Beroende på hur gasolfacket är utformat kan det vara svårt att läsa av den mekaniska originalmätaren eftersom den är vänd uppåt. För nivåkontroll, som i mitt fall inte behöver göras speciellt ofta, har jag en sådan här tillgänglig i gasolfacket, underlättar mycket:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen