• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Installation av fast gasolflaska - ALUGAS

Dethleffs

Välkänd medlem
iKunskapsbibliotek
Medlem
Kört länge med olika bilar som haft dubbla gasolflaskor, vilket har fungerat bra - då vi mest kört på sommaren. När vi vintercampat har vi stått med 16A eluttag, och inte haft behov av annan lösning. Men i påskas var det kallt, gick åt mycket gasol och det blev lite panik. Utan gasol blir det varmt i kylen. Lite kluddigt att få påfyllt i Holland med Svensk flaska, men det gick bra. Dock inget förhandlingsläge om priset, vilket fick mig att fundera på alternativ lösning.

Skriver detta som inspiration till andra att montera fast flaska, en eller två. Valde en flaska från en leverantör (länk Alugas) i Karlshamn. Man kan när som helst komplettera med ytterligare en flaska. Anders som har företaget, är mycket hjälpsam. Påfyllningen kan vara i gasolskåpet, men det rekommenderas ej - så det monterades i kjolen. Detta för att en del tankställen vägrar fylla med anslutningen i gasolskåpet.

Valde att montera själv, är man inte bekväm med det - då köper man den tjänsten för cirka 3000 kronor. Monterar ni själva, glöm inte att kontrollera om det finns gasolfilter i er anläggning - annars komplettera med det. Det framgår även i monteringsanvisningen.

1 - Allt kommer snyggt i en kartong
1 Allt kommer snyggt i en kartong..jpg

2 - Packa upp
2 Packa upp..jpg

3 - Tillverkade en egen plåt då jag tyckte kjolen var lite klen
3 Tillverkade en egen plåt då jag tyckte kjolen var lite klen..jpg

4 - Tar beslut om vilken flaska som skall ut med tanke på tankanslutningen
4 Tar beslut om vilken flaska som skall ut med tanke på tankanslutningen..jpg

5 - Borra hål i golvet
5 Borra hål i golvet.jpg

6 - Montera bygeln som gör att det blir en fast installation
6 Montera bygeln som gör att det blir en fast installation.jpg

7 - Påfyllningsslangens längd bestämmer placeringen på det Ø70mm stora hålet
7 Påfyllningsslangens längd bestämmer var jag skall ta det 70mm stora hålet..jpg

8 - Kopplar ihop det
8 Kopplar ihop det..jpg

9 - På baksidan monterades en gummidamask (egen design) över intaget, samt skyddsslang som gasolslangen trädes igenom
9 På baksidan har jag en gummidamask över intaget och skydds slang på gasolslangen..jpg

10 Monterar dekaler
10 Monterar dekaler..jpg

11 - Hållare för de tre adaptrarna, vill inte ha dem skavandes i en påse
11 Hållare för dom tre adaptrarna, vill inte ha dom skavandes i en påse..jpg

12 - Till sist monteras den elektroniska mätaren (denna är tillval)
12 Och till sist så monterar jag den elektroniska mätaren. Denna är tillval..jpg

13 - Första tankningen är man försiktig, men bara att följa anvisningen.
13 Första tankningen är man försiktig med. Bara att läsa anvisningen..jpg

14 - Elektronisk nivåmätare (tillval)
14 Nivåmätare (1).JPG

Tack, skriv eller ring till ALUGAS och fråga för jag köpte en flaska som går ut om nio år. Och du behöver inte den elektroniska mätaren, finns en mekaniskt på flaskan.

Och du behöver inte den elektroniska mätaren, finns en mekaniskt på flaskan.
Beroende på hur gasolfacket är utformat kan det vara svårt att läsa av den mekaniska originalmätaren eftersom den är vänd uppåt. För nivåkontroll, som i mitt fall inte behöver göras speciellt ofta, har jag en sådan här tillgänglig i gasolfacket, underlättar mycket:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen