• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

En irriterande grej med adaptiv farthållare är att man kanske inte märker att man kommer ikapp en bil som kör 3-5 km/h saktare än det man vill.
Då ryker snittfarten. :mad:
Sant, hatar det :)
Men det gäller vanliga bilen, på husbilen har jag inte adaptiv farthållare.

Vare sig jag kör lilla bilen eller husbilen har jag, så fort det är möjligt, alltid farthållaren på. Som några skrivit tidigare: det är lättare att hålla fartgränsen med farthållaren än utan och det är bekväm.
 
Det kan säkert spara lite bränsle men problemet här är att länsman är lurig, står alltid i slutet på backen när han är ute och skall fylla på kaffekassan. Med dagens kaffepriser äts nog besparingen i bränsle upp redan vid en fredagsfika. ;)
Om man låter marschfarten på 92km/h öka till 97 på en 100 väg, eller marschfart 83 öka till 88 på 90 väg, ser jag ingen risk med detta.
Man behöver inte se hastighetsgränsen som en minimi hastighet, och så kör jag husbilen.

Personbilen däremot, där är alltid farthållaren inkopplad.
Skillnaden med och utan är värt komforthöjningen.
 
Noe som er viktigere enn fartshållare er om klima anlegget står på innluft eller omluft. Har just kommet hjem etter en 1000 km tur med hestehenger bak vår Iveco Daily lastebil. For 6 uker siden kjørte vi eksakt samme tur med samme last og begge med samme hastighet. Forrige tur var med innluft, denne med omluft. Utetemp begge turer omtrent det samme og klimaanllegget varmet til samme behaglige innetemp. Forrige tur omlag 20% større forbruk enn i dag.. Dette er motorvei med fast hastighet 100 kmh, med få unntak lavere hastighet - samme unntak begge turer.
 
Det var t.om. så att jag i kasselbackarna fick stänga ac för att min caddy skulle orka med. Min förra bil subaru drog 0,5cl/mil mer vid användning av ac. Det blev ca 10% mer. Använder AC när det behövs eftersom den är manuell annars brukar den nog oftast stå på auto och jobba i onödan ibland i många bilar.
 
Brukar Ni köra med FH även om det är regnar kraftigt? Skulle det inte vara mera riskfyllt (teoretiskt)? I alla fall om jag kör med FH och det börjar regna så kopplar jag FH ur.
I mitt fall beror det på väglaget, fordonet, farten.
Kör jag en potent bil i +160km/h och det börjar regna så sänker jag farten till "säker hastighet", lägger inte ur farthållaren för regn, men för is.
Kör jag husbilen i 85-90km/h och det börjar regna, gör jag inget annat än att starta torkarna, har aldrig lyckats få vattenplaning med husbilen, finns det risk för is på vägen står husbilen avställd i varmgaraget.

Jag ser ingen förhöjd risk med regn+farhållare i MIN husbil.
 
Brukar Ni köra med FH även om det är regnar kraftigt? Skulle det inte vara mera riskfyllt (teoretiskt)? I alla fall om jag kör med FH och det börjar regna så kopplar jag FH ur.
Det skulle jag också göra speciellt för att alltid kunna hålla avstånd till bilen framför så man inte glider för nära. Beroende på yttre omständigheter finns det alltid en risk att något hjul släpper speciellt om det inte regnat på länge eller om asfalten är nylagd. Man vet ju att den minst belastade axeln sitter fram så det finns risk för understyrning i vissa lägen.
 
Det skulle jag också göra speciellt för att alltid kunna hålla avstånd till bilen framför så man inte glider för nära. Beroende på yttre omständigheter finns det alltid en risk att något hjul släpper speciellt om det inte regnat på länge eller om asfalten är nylagd. Man vet ju att den minst belastade axeln sitter fram så det finns risk för understyrning i vissa lägen.
För dom som inte har adaptiv FB är det väl bara att trycka på urkopplingsknappen (eller bromsa (koppla))
 
Om man bara har två axlar, ja. ;):)
Men det är en klar risk för understyrning om man har mycket bättre grepp bak vilket man har med boggie, är då de däck fram som är drivande med mindre markyta och sämre grepp utsatt för större risk för understyrning.
Det är oftast bra utom i kurvor när det går rakt fram. Det är därför man rekommenderar att sätta dom sämsta däcken fram eftersom man tydligen räknar med att vanligt folk inte kan häva en sladd vilket jag tror mer och mer på. Att man körde som en vettvilling när man var ung och sladdade hejvilt har räddat mej ett par gånger det är lite som att cykla man har fått automatiska rektioner.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen