• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
Det finns olika uppfattningar om farthållares påverkan på bränsleförbrukning. Detta var visserligen ingen viktig aspekt av husbilskörning, åtminstone är det min personliga opinion, fram till våren 2022. Situation har förändrats med stigande bränslepriser som har gjort att man ska/bör tänka på olika körnings-detaljer som kan reducera bränsleförbrukning. Är användning av farthållare en av dessa? Vad tycker Ni?

Förresten är för mig intressant också att veta hur ofta använder Ni farthållare och under hur lång tid? Vilka faktorer gör att Ni kopplar in farthållare?
 
Har inte gjort någon vetenskaplig analys om hur det påverkar förbrukningen. Mitt logiska tänkande säger mig dock att om jag håller 90 km med foten eller med farthållaren borde inte bränsleförbrukningen påverkas.

När det gäller användandet så försöker jag använda den så fort det går, kan spara många fortkörningsböter.
 
Jeg anvender aldrig fartholder i bymæssig bebyggelse, hvor maks hastigheden i Danmark er 50 km/t. Kun på gennemgangsveje i byerne, hvor fartsgrænsen er lidt højere.
Ellers anvender jeg altid fartholder på landeveje og motorveje. På motorveje kører jeg ca. 105 km/t (bilen er 3.500 kg)
Det er min opfattelse, at fartholderen er bedre til at holde en jævn fart end jeg er, og at jeg på den måde kan mindske dieselforbruget. Når jeg skal op i fart fra for eksempel 90 til 105, så bruger jeg fartholderen, idet jeg anser den bedre til at klare en jævn acceleration end min fod på speederen.

I øvrigt interesserer jeg mig ikke for bilens dieselforbrug, så jeg kan ikke sige hvor mange l der går på 100 km.
 
Jag använder farthållare hela tiden,
från 30km/h -->
min motorbromsar även med nerväxling ifall det behövs, tycker det är bekvämt att köra med pekfingret, samt håller laglig fart enklare, bränsleförbrukningen klarar jag på rimlig nivå genom att hålla max 90km/h
 
Har en god vän som hade en tävling mellan sig själv, frun och farthållaren om vem som kunde köra mest bränsleekonomiskt till deras sommarstuga (i en personbil). Farthållaren vann varje gång. Sannolikt beroende på att den höll jämnare fart, dvs. färre accelerationer.

På husbilen kopplar jag in farthållaren så fort jag kan. Men en del av de vägar jag kör är av den kalibern (smala krokiga) att det inte funkar. Syns också tydligt på förbrukningen. Dvs. på smala krokiga vägar är det svårt att köra lika ekonomiskt som på breda raka vägar. Men det är ju ingen nyhet någonstans. :)
 
Farthållaren gör det den är programmerad att göra, inget förutseende i körningen.
Är man skicklig så slår man farthållaren var gång i att köra snålt.
Snitthastigheten är blir dock högre med farthållare.

Som förare kan man anpassa hastighet och gaspådrag efter vägens kurvor, backar och övrig trafik.
Farthållaren bromsar i utförsbackar och ger järnet uppför för att hålla inställd fart, det drar mycket bränsle.

Som förare kan du öka farten i utförsbacken och sedan tillåta att farten sjunker något i uppförslutet.

Jag tycker farthållaren i husbilen gör mest nytta på 30 och 40 sträckor, svårare att hålla farten i dessa låga hastigheter.
Med personbilen använder jag alltid farthållaren.
 
Instämmer med Michael här. Farthållaren gör heller inget hokus pokus som man inte kan göra själv om man bara ids kolla på hastighetsmätaren emellanåt.
Den möjliga bränslebesparingen ligger nog i att man inte frestas att höja snitthastigheten vartefter. Jag kan bli lite rastlös emellanåt och kan då öka på hastigheten en hel del när jag kör med gaspedal. Med farthållaren på funderar jag inte så mycket på vilken hastighet jag rullar i och tänker mer på annat.

Jag använder den främst på motorväg, främst av bekvämlighetsskäl och så fort jag kommer ihåg att jag faktiskt har en.
 
Drar den mer med farthållare i utförsbacke än med gasen släppt utan farthållaren inkopplad (i en backe som är tillräckligt brant o lång för att rulla i vägens hastighet eller mer?)
Nej inte med dom förutsättningarna.
Men är backen tillräckligt brant så kan, beroende på hur modern bilen är, farthållaren aktivt bromsa bilen.

Utan farthållare kanske man accepterar att bilen ökar 5-10 km/h utför, för att ha igen efter utförsbacken. Det sänker förbrukningen VS en bromsande farthållare.
 
Det finns olika uppfattningar om farthållares påverkan på bränsleförbrukning. Detta var visserligen ingen viktig aspekt av husbilskörning, åtminstone är det min personliga opinion, fram till våren 2022. Situation har förändrats med stigande bränslepriser som har gjort att man ska/bör tänka på olika körnings-detaljer som kan reducera bränsleförbrukning. Är användning av farthållare en av dessa? Vad tycker Ni?

Förresten är för mig intressant också att veta hur ofta använder Ni farthållare och under hur lång tid? Vilka faktorer gör att Ni kopplar in farthållare?
Kört ofta med FH inkopplad.. men har upptäckt i sommar genom att kolla förbrukningen att bilen som har skitrobot lådan drar mera bränsle med FH än utan, nästan 1 dl per mil, under 80-85 km/tim.
Så nu kör jag mest i manuellt läge utom i högre hastighet!
Har 177 (180) hk motorn Euro6.
 
Det är ganska självklart att en farthållare drar mer eftersom det inte finns någon givare som kan se att det kommer en lång uppförsbacke och ta höjd för det. Problemet är nog betydligt mindre med en personbil med stark motor. Har en gammaldags FH utan vajer som jag avstått från att laga eftersom det bara skulle fungera på platt mark med en så klen motor som jag har sen så behöver jag växla ned med den svenska dieseln när det lutar lite.
 
Nej inte med dom förutsättningarna.
Men är backen tillräckligt brant så kan, beroende på hur modern bilen är, farthållaren aktivt bromsa bilen.

Utan farthållare kanske man accepterar att bilen ökar 5-10 km/h utför, för att ha igen efter utförsbacken. Det sänker förbrukningen VS en bromsande farthållare.
Okey, tack
 
Kört ofta med FH inkopplad.. men har upptäckt i sommar genom att kolla förbrukningen att bilen som har skitrobot lådan drar mera bränsle med FH än utan, nästan 1 dl per mil, under 80-85 km/tim.
Så nu kör jag mest i manuellt läge utom i högre hastighet!
Har 177 (180) hk motorn Euro6.
Menar du att din robot växlar annorlunda när farthållaren är aktiverad än den gör utan farthållare?
Det har jag inte märkt på vår bil, 3,5 ton och 150 hk Euro 6. Förutsatt att hastigheten är densamma, givetvis.
 
Det är fantastiskt att så många har svarat. Det tackar jag för.
Bland era beskrivningar om motiv bakom val när Ni använder FH hittar jag sådana som jag själv har använt eller fortfarande gör.

Nu kör jag med FH bara på icke-kuperade sträckor av motorvägar, när det är lugn trafik, med cirka 90 km/t och då när det känns att benet behöver lite relax och förbättrad blod cirkulation...
 
Den stora vinsten med en farthållare är ju att man kan vila benet, i början när man kör långa sträckor får jag ont i benet. Jag har gjort ett stöd av en plywoodskiva som jag klätt med skumgummi och tyg.
Det hjälper ganska bra att kunna luta benet mot den ibland. Viktigt också att man får till höjden på stolen rätt, lade imellan ett antal brickor på skruvarna i framkant för att få bättre stöd. Viktigt att ha bra skor också när jag kör vill jag ha stadiga skor med ordentlig sula inga sportskor.
Jag upplever att när jag kört personbil med farthållare så är det större risk att jag slappnar av för mycket och är man ensam är risken att nicka till större. Man blir nog lite mindre aktiv. Låg framför en husbil häromdagen den använde FH kom ifatt i uppförsbackarna och försvann bakåt i nedförsluten. Med tanke på bränslepriset körde jag ECO och har ett stapeldiagram på datorn som visar förbrukningen i realtid ca 0,5L/Mil.
 
Nej inte med dom förutsättningarna.
Men är backen tillräckligt brant så kan, beroende på hur modern bilen är, farthållaren aktivt bromsa bilen.

Utan farthållare kanske man accepterar att bilen ökar 5-10 km/h utför, för att ha igen efter utförsbacken. Det sänker förbrukningen VS en bromsande farthållare.
Det kan säkert spara lite bränsle men problemet här är att länsman är lurig, står alltid i slutet på backen när han är ute och skall fylla på kaffekassan. Med dagens kaffepriser äts nog besparingen i bränsle upp redan vid en fredagsfika. ;)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen