• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Facebook, sociala grupper och diverse forum, ett ”kul” ekorrhjul, eller?

Marianne & Ranko

Välkänd medlem
Medlem
Gick ur en FB ”privat” grupp igår och kände enorm lättnad efteråt. Detta kunde jag inte ens drömma om hur bra det kändes. Summerade lite i efterhand och konstaterade att ”gruppen” gav absolut ingenting, bara en massa ”tråkiga” och enformiga observationer och kommentarer. T.ex. när någon tagit bild på en växt (dessutom dåligt arrangerat), eller varit duktig och cyklat några mil…

Förr spenderade jag tid på att läsa en bra bok och inte en massa trams rent ut sagt.

Senaste lärdom: måste inte ”hänga med” något (av en gammal vana) trots att det inte ger något, kanske bättre att bryta ”förlovningen” och gå vidare?

H
Gick ur en FB ”privat” grupp igår och kände enorm lättnad efteråt. Detta kunde jag inte ens drömma om hur bra det kändes. Summerade lite i efterhand och konstaterade att ”gruppen” gav absolut ingenting, bara en massa ”tråkiga” och enformiga observationer och kommentarer. T.ex. när någon tagit bild på en växt (dessutom dåligt arrangerat), eller varit duktig och cyklat några mil…

Förr spenderade jag tid på att läsa en bra bok och inte en massa trams rent ut sagt.

Senaste lärdom: måste inte ”hänga med” något (av en gammal vana) trots att det inte ger något, kanske bättre att bryta ”förlovningen” och gå vidare?
Håller med fullt ut , har avslutat mitt Fb konto och bett att få mig tillsätt allt det de sparat om mig. Fick en fil på flera GB.😱 Måste tyvärr ha kvar ett vilande Fb konto för att Messenger skall fungera, samma ägare.

Senast ändrad:
Jag finns på FB men skriver aldrig något. Jag går in och "kollar av lite" kanske varannan månad.
Det är alldeles för mycket styrkekramar, fina du, snygging och annat mellan folk som även verkar ha ett stort behov av att tala om för omvärlden exakt allt dom gör oavsett vad det är.
Inget fel i det och kul att dom har sina plattformar men mig passar det inte. Tur är väl det eftersom det verkar ta så mycket tid i anspråk.

Senast ändrad:
Jag hänger mycket på FB, sambon har inget intresse av detta överhuvudtaget.
Är med i de olika resegrupperna. Tex “Vi som skall till Tyskland med husbil” osv.
Tycker att man får många bra tips på resemål och snabbt svar om man har någon fråga.
I en annan grupp som heter Husbilsbloggarna, finns mycket att hämta om man gillar reseberättelser.

Detta att gilla foton, vi klassar så här, sämst är följande:
1) Mat
2) Vin
3) Hundar
4) Hundar igen
5) Katter
Avskyr foton i den ordningen.
Mest avskytt i alla kategorier är bilder på Mat. :(

Mest gillat av oss är:
1) HB platser i Norden sommar/vinter, gärna jordens vackraste del Södra Norge
2) HB platser Tyskland Österrike Nederländerna
3) Bilder på ovanliga Europeiska HB, gärna Franska
4) Bilder från Norra Skandinavien, resvägar platser, denna del av Norden (Nordkalotten) är den absolut bästa att resa inom.
5) Bilder artiklar om Riktiga Helintregerade HB.. d.v.s Plåtisar i olika utföranden

Jomen precis! Absolut! Att titta på bilder med mat... när det finns mat på riktigt....
Jag föredrar den äkta varan...
Sen hundar..jag är tyvärr rädd för hundar.. jag blev biten flera gånger när jag var ganska liten... 2..3 år gammal.. och sånt sitter djupt i... så hundar föredrar jag på foton... då blir jag inte rädd..
Erok... var får du allt ifrån?
Notera punkt 3 och 4 .....🤗😄😆🤗

Hej. Jag har varit med i Facebook men efter några år tog jag mej ur. Man fick en hel del motbjudande bilder och inviter så efter mycket om och men kom jag ur detta smått motbjudande Facebook.
Mvh Lasse
Erok, det var verkligen detaljerat och ganska mitt i prick, men ”egen lagad mat” bilder är något jag gillar, en hobby som jag håller på med själv, däremot mat som folk fotograferar på restauranger, hmmmm… bortkastad tid!

Erok, det var verkligen detaljerat och ganska mitt i prick, men ”egen lagad mat” bilder är något jag gillar, en hobby som jag håller på med själv, däremot mat som folk fotograferar på restauranger, hmmmm… bortkastad tid!

Jomen precis! Absolut! Att titta på bilder med mat... när det finns mat på riktigt....
Jag föredrar den äkta varan...
Sen hundar..jag är tyvärr rädd för hundar.. jag blev biten flera gånger när jag var ganska liten... 2..3 år gammal.. och sånt sitter djupt i... så hundar föredrar jag på foton... då blir jag inte rädd..
Erok... var får du allt ifrån?
Notera punkt 3 och 4 .....🤗😄😆🤗
Punkt: 3-4 Hundar.. alla tror deras hund är något Extra.. men är ju bara en 4 bent grej, mat in i ena änden och gödningsmedel ut i andra änden, annars är de lika oavsett storlek.. och skäller skäller, är ju lite märkligt detta med skällandet, utomlands i Tyskland Österrike Nederländerna är det knäpptysta hundar, de ligger snällt tysta på restaurangerna, går snällt utan koppel vid promenader, lyder husse/matte ögonblickligen.
Det ser man ofta då Tyska turister har hundar med sig hit, inte ett pip medans en svensk med hund har fullt jobb att hålla tillbaka sin skällande hund.. hur kan det vara så..?

Punkt: 3-4 Hundar.. alla tror deras hund är något Extra.. men är ju bara en 4 bent grej, mat in i ena änden och gödningsmedel ut i andra änden, annars är de lika oavsett storlek.. och skäller skäller, är ju lite märkligt detta med skällandet, utomlands i Tyskland Österrike Nederländerna är det knäpptysta hundar, de ligger snällt tysta på restaurangerna, går snällt utan koppel vid promenader, lyder husse/matte ögonblickligen.
Det ser man ofta då Tyska turister har hundar med sig hit, inte ett pip medans en svensk med hund har fullt jobb att hålla tillbaka sin skällande hund.. hur kan det vara så..?
Egentligen skiljer det inte så mycket mellan två och fyrbenta som skrivs om i de två första raderna, båda kan skälla. Nog skäller tyska turisters hundar. I somras fick jag be några tyska turister att koppla sin stora skällande lösa hund. Efter en stund gick dom iväg med grill och hund ner till stranden. En stor skylt med hundförbud ignorerades. Dessutom var det eldningsförbud. Hur kan det vara så. 😀

Jag är med i några FB husbilsgrupper. Jag skrev en del i början när jag gick med i grupperna. Nu skriver jag nästan ingeting. Jag är med i en grupp som handlar om Fårö förr i tiden på Gotland. Kul läsning. Kanske något för Ranko.

Fast egentligen gillar jag bilder på mat...men det ska va lite fint o något extra...
Jag tror att Tommy D. startade en trevlig tråd med matbilder...var tog den vägen?
Det är nog dags att återuppliva den.
Du menar nog tråden:

Laga maten, innan den ens blivit trasig​

Som startades av Raasken och kom igång igen redan tidigare idag,

Tommy

Hur gör man för att avsluta sitt konto? Har inte lyckats.
Så här gör du för att ta bort ditt Facebook-konto permanent
  1. Klicka på pilen överst till höger på valfri Facebook-sida.
  2. Klicka på Inställningar.
  3. Klicka på Din Facebook-information i vänsterkolumnen.
  4. Klicka på Ta bort ditt konto och din information och klicka sedan på Ta bort mitt konto.

Här mer hjälp!

Jag är ju ung och hör Facebook generationen till och har således haft kontot läääänge.
I början, när ingen annan hade det, delades det bilder (ibland på mat och hundar) men inte längre.
Gick även med i några privata grupper men fick gå ur igen då jag blev så ilsken på vissa gökars kommentarer till sina forumvänner.

Nuförtiden är jag med i två privata grupper. Den ena för en Whiskyklubb jag är med i och den andra min "idrotts"förening ,där det läggs ut info om kommande aktiviteter som man inte vill skylta med för kreti och pleti...

Ett tag hade jag kompisar som alltid var inne på FB, det plingade ideligen i deras telefoner när någon gillat eller kommenterat något och då var de tvungna att logga på. Vilket liv att binda upp sig till....

Jag är ju ung och hör Facebook generationen till och har således haft kontot läääänge.
I början, när ingen annan hade det, delades det bilder (ibland på mat och hundar) men inte längre.
Gick även med i några privata grupper men fick gå ur igen då jag blev så ilsken på vissa gökars kommentarer till sina forumvänner.

Nuförtiden är jag med i två privata grupper. Den ena för en Whiskyklubb jag är med i och den andra min "idrotts"förening ,där det läggs ut info om kommande aktiviteter som man inte vill skylta med för kreti och pleti...

Ett tag hade jag kompisar som alltid var inne på FB, det plingade ideligen i deras telefoner när någon gillat eller kommenterat något och då var de tvungna att logga på. Vilket liv att binda upp sig till....
Hemligheten är att ha så få "vänner" som möjligt.

Gjorde samma misstag i FB's barndom.
Har hoppat av FB flera gånger genom åren. Idag har jag 2 konton, och få vänner, bytte faktiskt till mitt egna namn på ena kontot för en månad sen, haha ...

Senast ändrad:
Jag är medlem i en annan husbilsrelaterad grupp på FB där en annan medlem varannan eller var tredje dag redogör för vad familjen ätit med bild på maten.
Alltid med kommentaren "Jättegott".
Jag har inte frågat men undrar om de bara äter varannan eller var tredje dag eller om det inte var jättegott de utelämnade dagarna?

Ok måste kolla, tack, ett tag gick det men sen blev det ett krav igen, men man kan som jag har gjort har "inaktiverat det", då behöver jag inte vara på FB.
Så här skriver en av mina Data tidningar, hoppas det är rätt.
"
De senaste åren har det varit möjligt att använda Facebook Messenger genom att ange sitt telefonnummer, något som gjort det möjligt att använda tjänsten utan att ha ett Facebook-konto.

Nu har emellertid Facebook bestämt sig för att ändra reglerna, vilket innebär att det inte längre går att registrera sig som ny användare med hjälp av sitt telefonnummer.

– Vi upptäckte att en klar majoritet som använder Messenger redan loggar in via Facebook och vi vill förenkla processen, säger en talesperson för Facebook i ett mejl till Venturebeat.

De som redan använder sitt telefonnummer med Messenger ska inte påverkas av beslutet, men det förekommer uppgifter att vissa användare trots det har svårt att logga in på tjänsten. Förhoppningsvis åtgärdas problemet inom kort."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen