• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ny i Husbil Första resan i europa

iAdmin

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Vidarebefordrad fråga från vår grupp "Ny med husbil" på facebook.

Hej! Min man och jag funderar på att åka ner i europa till sommaren med husbilen för första gången!
Jag undrar om någon här har tagit en spontan roadtrip och bokat boende på plats eller på väg?
Hur spontan kan man vara och måste man förboka något?


Vad säger ni alla här i forumet, vad har vi för hjälpsamma svar på denna frågeställning?

 
Senast redigerad av en moderator:
Lägger med mina svar från Facebook, även här:

Det beror på årstid och ambitionsnivå.
Vi var nere i somras, mellan 17 juni till 17 juli.
Bokade enbart vid Garda den 22 juni, för att vara säker. Men hade troligen fungerat ändå.
Stannade i Sverige, Tyskland, Österrike och Italien. Strax nedanför Florens vände vi norrut igen.
Senare på året, slutet av juli och augusti - då blir det svårare att vara spontan. Men den funkar ofta, beroende på längd på er husbil.
Vår är nästan 9m, men det fungerade väldigt bra. Många hävdar att över 7.5m inte fungerar i sydeuropeiska länder. Men jag upplevde inte den känslan.
 
Samt:

Kan tillägga att vänner till oss drog söderut i andra halvan av juli, och var ute i 3v. De var totalt 3 bilar och hade inte förbokat.
Och det var bara vid ett par ställen, som de fick åka vidare - trots att de var 3 st.
Så vill man vara spontan, så finns goda möjligheter.
Särskilt om man bara är en husbil, inte ska stanna så länge (glapp mellan campingens bokningar).
Och får man inte "spontanplats" på en färja, så finns alltid bron.
Vi valde att åka Trelleborg - Rostock med Stena Line då kartan indikerade på kortaste vägen till Italien 🙂
Lycka till på resan!!!
Vart tänkte ni åka förresten?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen